Känsligt sto...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pucko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 216

pucko

Trådstartare
Mitt dräktiga sto vägrar låta mig känna på hennes juver...tips tack....tänk om hon inte låter fölet tutta sen.....:(

Sv: Känsligt sto...

Hon kommer att låta fölisen dia ! Om inte annat så får ni hjälpa fölet. Vi hade en förstföderska som visserligen ville låta ungen dia, men hon var så stinn och juvret var så spänt att det gjorde nog ont när han diade så hon sparkade efter ungen, så henne bremsade vi första gångerna så att han fick tömma juvret lite - sen var det inga problem, hon grymtade lite när han tog i för hårt, men det funkade bra.

Du ororar dig nog i onödan. Hon gör nog skillnad på dig och sitt föl. Bara för att du inte får ta där, innebör det inte att fölet inte för dia.
Lycka till !!!!

Mitt förra sto blev tvärils när man försökte ta på hennes juver, men det blev inga problem med fölisen sen. Hon pep till ibland ibörjan, men det gick bra.

Samma sak med min 4 åring som ska ha nu, hennes juver rör man inte! :D

Mitt sto ville absolut inte att jag tog på hennes juver. När fölet föddes, hennes första, gick han direkt på juvret. Hon pep och hoppade till, men inom kanske tio minuter fick han snutta och därefter var det aldrig några problem. Hon gillar dock fortfarande inte att människor petar på hennes juver.

Jag skulle inte acceptera att man inte får röra sin häst överallt.
Vad händer om ni skulle behöva mjölka ur råmjölk på henne?

Det kanske rör sig om ett förstagångssto...

Jag skulle inte heller tolerera sådana fasoner, men vi är ju alla olika eller hur...:smirk:

förhoppningsvis så är det annorlunda vid nästa fölning...

Precis så resonerade jag också. En förstagångsföderska förstår kanske inte vad man är ute efter. Numera går det att ta på mitt stos juver, men hon tycker inte om det. Det är skillnad på om hästen ogillar det man gör och om den inte accepterar det.

Mkt stor skillnad anser jag.

Jag har ju försprång:angel: så många ilskna kvigor som jag mjölkat in i mina dagar så finns det inga ston som skrämmer mig...:rofl:

Tack för svaren....nu känner jag mig lugnare....vi bara bråkar...det funkar om jag bremsar henne..och ja, det är hennes första föl+ att hon är extremt känslig nu vid pälsfällningen.....
Nu ska jag sluta tjafsa med henne.......förstår henne faktiskt...:)

Hej!
Tänkte bara säga att jag har en 4 åring som väntar sitt första föl o är extremt stingslig, men hon var så redan innan. Ite aggressiv på något sätt utan bara försöker bli av med en. Lyfter min sambo hennes framben går det lite lättare, men jag ska köpa brems i morgon för nu kniper det nog snart med hennes fölning....

Mitt sto som väntar sitt första föl nu i början av maj är oxå väldigt missnöjd när man "tafsar" för närgånget på hennes juver, man jag har tragglat med henne hela vintern med att jag visst ska få lov att ta på henne överallt, inkl juvren..
Hon kickar inte efter mig längre men knicksar gärna lite med bakbenen & gör något missnöjt gnällande läte. Går gärna iväg oxå om jag inte har grimskaft på henne el. om någon står & håller i henne.

Så tipset är väl, var envis & traggla vidare..

(Hoppas & tror att hon ska sköta sig som en bra mamma när fölet väl kommer)

Så tipset är väl, var envis & traggla vidare..

Snyggt jobbat. :) Vi gör likadant med nya ston som kommer in.
Vi har inte en enda fölmärr som skulle våga fräsa åt oss när vi håller på med juver.
Träning och jävlar anamma gäller där.

Finns många ungar som blir uppdängda i väggarna bara för att korkad morsa inte vill att dom ska böka med sitt stinna och ömma juver.
Och då måste man mjölka ur..eller hur?
På så sätt är det bättre att låta märra förstå en gång för alla att här "tafsas det kors och tvärs, punkt slut" :D :D

AM

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 284
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 070
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka