Känslighet för chili

Haha ja, normalt sett är det ju salt i smör som man kokar kola på, med lite extra salt så blir smaken djupare. Choklad mår också bra av ett litet saltstänk :). Och frukt i mat är gott om man håller sig undan banan och konserverad frukt :wtf:

Jag har smaklökar som ett barn 😂
Nej till allt, jag äter Marabou mjölkchoklad, punkt slut.

Vad avgör egentligen känsligheten för chilihetta i mat? Jag råkade nyss hälla på en dryg tesked jättestarkt chilipulver på min tallrik men åt upp maten ändå. För mig verkar inte ”för starkt” finnas riktigt. Däremot är jag lite orolig för att magen och munnen inte är av samma åsikt ;). Men andra och särskilt barn är jättekänsliga och tycker att maten är oätlig så fort den börjar brännas lite. Handlar det bara om vana eller finns det andra faktorer som påverkar?

Jag älskar chili! Jag kan lätt peta ett stort antal chilifrukter i en och samma rätt, Godaste hettan tycker jag att det blir det om man blandar flera olika sorter, både starka och svagare sorter. Det blir en rundare och mer nyansrik chilismak. Åh så sugen jag blev nu på en riktigt god chiligryta!

Jag gillar också chili! Det är ju inte meningen att den ska ta över, den ska vara het och samtidigt förstärka andra smaker. Om det kryper i läpparna har det gått alldeles för långt.

Gillar dock bara färsk och flakes, inte pulver.

Förresten, en grej jag inte gillar med chili är machoaspekten. Har tyckt mig observera att män gärna framhåller vilken JÄTTESTARK mat de gillar. Det tycker jag är fånigt.

Här är en till som uppskattar chili och stark mat överlag. Hettan ska dock vara välbalanserad med sälta, sötma och syra beroende på maträtt. Odlade 7 sorters chili i år mest mildare sorter dock då jag har en massa starka kvar i frysen från förra året när jag hade 14 olika sorter :angel:

Tur att min man också uppskattar kryddig och smakrik mat :love:

Har lärt mig äta chili av vissa anledningar och kan äta rätt starkt då vissa runt bordet svettas i floder och kan knappt prata utan väser lite bara men för min del går det bra .Det enda jag känner är att läpparna svullnar och tunga domnar lite

Jag gillar också chili! Det är ju inte meningen att den ska ta över, den ska vara het och samtidigt förstärka andra smaker. Om det kryper i läpparna har det gått alldeles för långt.

Gillar dock bara färsk och flakes, inte pulver.

Förresten, en grej jag inte gillar med chili är machoaspekten. Har tyckt mig observera att män gärna framhåller vilken JÄTTESTARK mat de gillar. Det tycker jag är fånigt.

Jo, det är lite materialsport över det hela... Det går igen i chilinamnen också, det ska ju gärna vara "death" eller "reaper" i dem :meh: Den styrkenivån är inte intressant för mig och bara namnen gör ju att man vill bojkotta.

Här är en till som uppskattar chili och stark mat överlag. Hettan ska dock vara välbalanserad med sälta, sötma och syra beroende på maträtt. Odlade 7 sorters chili i år mest mildare sorter dock då jag har en massa starka kvar i frysen från förra året när jag hade 14 olika sorter :angel:

Tur att min man också uppskattar kryddig och smakrik mat :love:

Helt enig. Det ska ju vara balans och inte bara en förlamande hetta.

Ja just det här med att chilin verkar döda andra smaker är verkligen individuellt. Jag tycker att det funkar lite som salt, dvs gör att allt smakar mer. Det är ju därför jag häller på lite extra på tallriken.

Jag tycker också att det är skillnad mellan färsk och torkad, men ffa mellan olika sorter. Vanlig spansk peppar är ju rätt smaklös, den kan jag äta rakt av i stora bitar. Min favorit är piri piri, som också är underbar torkad. Jag kan få riktiga cravings efter den smaken.

Vidare tycker jag också att matens temperatur påverkar hur starkt det smakar. Ju varmare, desto mer hetta känner jag.

Men som sagt, om man gillar koriander eller ej är ju genetiskt. Undrar om det samma gäller chili?

Nej, tolerance for "hot" mat ar inte genetisk. Jag kanner flera Indier, som ar uppvaxta i Indien och alla bor i tropiskt klimat dar alla ater "hot" mat, som inte gillar det alls. Min Indiske van's lilla dotter som vagrade het mat och blev hysterisk nar henne's mor, Claire, forsokte vanja henne genom att stoppa in en liten, liten bit av nagot som var normalt Indiskt kryddat. Claire papekade att dottern (1 ar) ju faktiskt inte kunde bo i deras hemstat om hon inte kunde ata deras mat.:crazy:

Chili har så enormt många nyanser beroende på vilken sort det är och om den är färsk, torkad osv. Jag skulle inte kunna leva utan chili.

Det finns absolut chilisorter jag inte är så förtjust i, därför vill jag veta vilken chili jag använder. Generiskt "chilipuver" är totalt ointressant. Men den enormt fylliga och chokladiga aromen av en ancho, den fylliga och syrliga hettan från burmese amber nectar, det kryddiga texmex-stinget av de arbol och den rättframma, milda hettan från jalapeño... :love:

Jag borde skicka dig ett par torkade Florida Datil. :cool:

I skolan (för evigheter sen) gjorde vi någon slags test där vi fick hälla på blå färg på tungan för att smaklökarna, papillerna, skulle synas och sen fick vi jämföra tungorna med varandras. Det var rätt stor skillnad på hur många prickar vi hade, jag och någon till elev hade många gånger fler än de flesta andra. Min lärare sa att ju fler papiller man har desto bättre kan man uppleva de olika smakerna (fler upptagningspunkter alltså) och därför känner vissa personer av t.ex. hetta eller sälta etc. mer än andra.

Hur vetenskapligt det här påståendet är har jag inte den minsta aning om och det var som sagt mycket lång tid sen jag hörde det (är 45 +) men jag har alltid själv upplevt att folk kryddar och saltar mat alldeles för mycket. Maken behöver alltid efterkrydda det jag lagar eftersom han behöver nästan dubbel mängd kryddor för att bli nöjd.
Kan lägga till att jag aldrig försökt vänja mig vid kryddstarkare mat heller, har inte känt behovet, men att läraren vid det tillfället sa att det var vanligt att man gjorde.

Jag har också känslig barntunga :angel: om jag ska ha något med lite hetta så får det vara curry, det är typ det hetaste jag tål beroende på hur mycket curry man har i.
Jag tror definitivt att det är en vanefråga. Jag är inte alls van vid chili och är därför väldigt känslig för det.

Angående salt så kan jag märka ibland om jag vant mig vid lite för mycket salt och då sänka på nivån till mera normal nivå så att tungan vänjer sig vid det igen. Salt är dock definitivt en smakförhöjare för mig och något jag gillar, kanske en vanefråga där också?

Angående salt så kan jag märka ibland om jag vant mig vid lite för mycket salt och då sänka på nivån till mera normal nivå så att tungan vänjer sig vid det igen. Salt är dock definitivt en smakförhöjare för mig och något jag gillar, kanske en vanefråga där också?

Det är lustigt det där med salt. Jag är uppvuxen med en far som gärna tömde saltkaret över varje måltid. Jag borde alltså vara van men känner att i mitt fall så har det nog snarare haft en avskräckande effekt; jag är väldigt restriktiv med salt i min egen matlagning.

Det är lustigt det där med salt. Jag är uppvuxen med en far som gärna tömde saltkaret över varje måltid. Jag borde alltså vara van men känner att i mitt fall så har det nog snarare haft en avskräckande effekt; jag är väldigt restriktiv med salt i min egen matlagning.
Verkligen för mycket salt kanske man aldrig kan vänja sig vid dock :crazy: Din far var kanske speciell :angel:;)

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 136
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme... 51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 807
Senast: Intejag
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte mått så bra på sistone, hälsan verkar vara nere i någon svacka. Jag är trött, yr och har haft koncentrationssvårigheter i...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta... 2
Svar
35
· Visningar
2 870
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka