Känslig svansrot

MorvanMorr

Trådstartare
Finns det någon som har bra tips för en svansrot som lätt blir "torr", skorvig och kliig? Problemen kommer framförallt under sommaren och jag antar att de har med solen att göra (?). Hästen i fråga är en skimmel men med svart hud.

:idea:

Sv: Känslig svansrot

Jag brukar använda Aloevera gelé på skorviga svansrötter eller i mankammen. Det funkar bra. tvättar bort skorvet först och lägger på gelén sen. skorvet kommer inte tillbaka och hästen slutar klia sig.
sen har jag på lite gelé emellanåt för att underhålla.

Jag använder aloevera-gel i svansen till min eksemhäst. Den blir väldigt skorvig och torr. Aloeveran hjälper bra tycker jag. Hon har inte så mycket klåda i svansen som tur är.

Puttar lite..

Finns aloegel på apotek eller i hästaffär?

Förlåt en aloenovis..:o

Linfröolja i fodret kan också hjälpa för alla möjliga hudåkommor har jag hört, inte behövt prova själv. Men håller med, aloe vera:bow: hjälper superbra på gamla sår som inte vill läka ihop pga flugorna också. Tvätta bara med tvål, skölj, på med aloe vera och en co-flex linda tex som skydd, fint på typ ett dygn!:laugh: Lite OT kanske...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 409
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka