Känslig mot korn? Nässelutslag...

C

CeciliaW

Rilla har fått nässelutslag idag, och jag försöker komma på vad det kan vara som har orsakat det hela. Jag har två teorier

* Jag tog hö från en annan del av skullen än vad jag brukar igår, som hon åt av. Kan ha innehållt någon mögelspor - det såg dock fräscht ut.

* Rilla har börjat äta havre/korn-kross för 2-3 dagar sedan. Kan det vara orsaken?

Någon mer som har erfarenhet av hästar som får utslag av korn? Tacksam för svar! :bow:

Sv: Känslig mot korn? Nässelutslag...

Här kommer bilder på Rilla och hennes utslag:

2486517396_cf0c45e520.jpg

Bogarna

2486515884_4aa5753a1f.jpg

Magen

2486514380_30cddc807c.jpg

Magen igen

2485694437_e59acc27b7.jpg

Fronten

och så en "normal" bild...
2485700355_397153392f.jpg

Min finaste Rilla :love:

Jahapp, ny uppdatering... Rilla står fortfarande inne, kliar sig mycket mot boxdörren men är i övrigt som vanligt, inte ovanligt slö eller så. Har granskat var hon har utslag, och det är på halsen, sidan av halsen, bogarna, magen, baksidan av bakbenen från has upp till 2 dm nedanför där svansen börjar. Några få utslag i sadelläget, betydligt fler under magen vid sadelgjorden.

Jag tycker det ser ut som mygg/knott bett. myggen och knotten är "giftigare" så här på vårkanten.Min ser oxå ut så där fast han har inget vid virvlarna bak. dock hel hel del bulor lite här och där.

Jag tycker det ser ut som mygg/knott bett. myggen och knotten är "giftigare" så här på vårkanten.Min ser oxå ut så där fast han har inget vid virvlarna bak. dock hel hel del bulor lite här och där.
Myggbett? Hm... kan iofs stämma, men så mycket?! Och så stora ytor på betten? Ja, helt otroligt är det väl inte... hon ska stå inne inatt iallafall, för säkerhets skull.

Senast ändrad av en moderator:

När de första myggen kom hit.Hadde min hela bringan full och upp på undesidan av halsen.rejäla bulor som femkronor ungefär.Och såg förskräklig ut mellan frambenen och i sadelgjordläget.

Jag såg en mygga bita honom på länden så jag tog en penna och märkte området.haha medans myggan satt kvar.för jag ville ha reda på om det verkligen var myggen som gav de stora knölarna. och jo då mycket riktigt några timmar senare var där en rejäl knöl som kliade som tusan.

Nu för ett par dagar sedan såg jag att knotten gillar de stora knölarna som myggorna redan gjort.Varför har jag ingen aning om.Men dom satt som en klunga på en sån där myggbettsknöl.

Jag har börjat täcka min med flugtäcke och dränker stackarn i flugmedel nu..Trodde det skulle dröja ett tag till men värmeböljan som varit har verkligen satt fart på flugäcklen.

Men lilla pluttan!
Kan inte dra mig till minnes att jag sett sådana utslag förr.
Foderbölder är, enligt min erfarenhet som inte är så gedigen i det fallet, mycket jämnare. Alltså att bölderna ser lika ut lite mer, om du fattar hur jag menar.
Det är kanske insekter som qodrofenia säger, för det är ju på utsatta områden de sitter. Du får pila iväg till Bole och köpa dig ett täcke.

:)

Foderbölder är, enligt min erfarenhet som inte är så gedigen i det fallet, mycket jämnare. Alltså att bölderna ser lika ut lite mer, om du fattar hur jag menar.

Håller med där...Ser ut som "protein allergi"... även om de brukar va mindre, som ärtor och jämnare...

Men lilla pluttan!
Kan inte dra mig till minnes att jag sett sådana utslag förr.
Det är kanske insekter som qodrofenia säger, för det är ju på utsatta områden de sitter. Du får pila iväg till Bole och köpa dig ett täcke.

:)
Ja... hon ser inte för vacker ut för tillfället. Det kliar också, men hon är pigg och har ingen feber. Hon står inne nu.

Jag har övervägt de olika orsaksalternativen om och om igen, och alla känns troliga utom höet som jag i det närmaste har strukit från misstankelistan. Proteinöverskott - kanske (fast hon har ju ätit bra mycket mer kraftfoder innan hon kom till mig?), ätit nåt i hagen - kanske, insektsbett - kanske (men övriga hästar i hagen har inga symtom. Dock kallblod). Vi får se hur hon ser ut imorgon bitti, förhoppningsvis ska hon få gå ut då.

Uppdatering:
Rilla fick gå ut imorse, jag tycker att utslagen har lagt sig något men det är inte mycket... hon får gå ute och beta med kompisarna nu när jag är på jobbet, men när jag kommer hem tar jag in henne igen IFALL det skulle vara mygg/flugor som är problemet.

Kraftfodret har jag tagit bort helt för att undvika att hon får för mkt protein.

Vi får se vart det landar...

Jag vill inte spekulera i orsaken, men eftersom du nämner att hästen äter korn så... Förra våren skulle jag snåla och byta ut hästens lusern mot korn, då det ingår i stallhyran. Efter bara några dagar med kornkross (tror jag gav 0,5 kg till en häst på 550 kg) började hon svullna ovanför ögonen samt mellan ganscherna.
Tog bort kornet och svullnaden gick ner på ett par dagar.
Detta är annars en häst som har gått på mycket proteinrikt foder, tex. 3 kg lusern + 10 kg bra hö, hon har ätit diverse müslifoder utan problem, samma sak med soja. Så det var inte proteinet som var problemet.
Andra hästar i stallet åt av samma korn utan problem, så det hade hellre inget med den hygieniska kvaliteten på maten att göra.
Jag har förstås inte gjort några fler försöka att ge henne korn.

Tack Sandra78! Jag tog bort kornet i måndags, hon har inte fått något kraftfoder överhuvudtaget sedan i söndags eftermiddag, men Rilla har fortfarande utslagen kvar. Misstänker att det kan bero på proteinöverskott i betet efter helgens kanonväder, alla andra orsaker är uteslutna nu. Kommer ta kontakt med veterinär igen, men jag antar att de säger att jag ska avvakta mera...

Ta bort kornet på en gång är mitt tips! De där knölarna känner jag igen från när min förra häst fick korn/havrekross...de kom bra ngn dag efter att han börjat äta det och försvann några dagar efter att jag tog bort det.

Liknande trådar

Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 185
Senast: Maria_81
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 221
Foder & Strö Hörde vi ett besök på "hästanläggning" nyligen. De hade haft föreläsning av agronomen Annica Larsson som gjort efterforskningar på...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 944
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka