Känslig mage

N

Nile

Någon som har något tips om vad man kan ge en häst som har väldigt känslig mage?

Sv: Känslig mage

Det finns ju en määngd olika preparat,typ mag-tarm balans m.m, är inte särskilt insatt i hur de funkar så låter någon annan förklara dem. Däremot ger jag foderjäst till min häst med problemmage, funkar super! Tar ett tag, nån vecka, innan man ser resultat men sedan funkar det super. (iallafall för mig) Kan ju vara värt att prova?? Är heller inte särskilt dyrt om man jämför med andra produkter. :banana: Har även gett provivaprodukter när det har behövts lite extra. (När han åt medicin) Finns ju i en massa olika smaker och de brukar älska dem!

en jämn och sund kost :idea:

nej jag vet inte riktigt.. min ponny är också jättekänslig när vi t.ex byter hö eller när betet börjar komma. Vissa är väl mer känsliga än andra skulle jag tro

Min unghäst är mycket känslig i magen. Jag ger inget kraftfoder, bara hö, lusernhack och lusernpellets. Tyvärr blir hon dålig även av betfor, vilket ju brukar vara bra för magen annars.

Ibland ger jag henne loppfrö i någon vecka. Jag ger henne just nu Proviva, vilket jag tycker är mycket bra vid dålig mage. Har testat andra liknande (dyrare) preparat, men Proviva är det som funkat bäst.

Mycket grovfoder av jämn kvalité (=köp in ett parti som räcker hela säsongen!), och i övrigt så få fodermedel som möjligt.
Därmed inte sagt att färdigfoder är bra, för de innehåller ju många olika ingredienser. :idea:

Undvik kraftfoder helt om det går, och försök hålla koll på vad som gör hästen dålig i magen. Undvik foderbyten!

Vi ger linfrö till våra hästar, en häst i stallet hade jätte problem med magen och efter att vi började ge det åt honom så har hans mage blivit jätte bra. Skyddar magen och ger dessutom fin päls :) Testa det ;)

tack för svaren. vart får man tag på foderjäst`? det kan ju vara värt att prova:)

Foderjäst köper du på typ kvarnar och sånt.
Men jag måste säga att min hästs mage har varit kass, han har inte ätit ordentligt sedan han kom till mig för 3 mån. Gav foderjäst utan resultat. Sedan gav jag 1/2 pkt bakjäst om dagen och han blev bra på 5 dagar! Äter som aldrig förr! Kanske värt att prova bakjäst innan foderjäst,, med tanke på priset osv.

Hej jag har precis brottats med samma problem, har en valack som inte är så nogräknad dricker i vattenpölar, äter mycket som han inte borde, provade mag&tarm, tillfälligt bättre, foderjäst likaså, tillslut tog jag bort allt kraftfoder(kornkross och betfor), provade först att ta bort en och en, men ingen skillnad. Nu får han bara lucernpellets och 80 procentigt (torrhalt) hösilage av första skörd och han är nästan helt bra i magen, har också ökat utfodringstillfällen, mindre och oftare vilket jag tror varit bra, det blir inte samma hetsätning, fodrar 6 ggr/dygn (förut 4). Hoppas du får rätt på din hästs mage, själv fick jag jätteont i min mage, för att han mådde dåligt i sin.
Mvh Mia

Jag har två hästar med känslig mage. Ger dem flytande aloe vera.

<grovfoder av bra kvalite, fri tillgång helst. Om inte möjligt, 5 fodringar om dagen. ( en häst är "Gjord" för att äta 18 h per dygn.)
Helst samma sändnig hela säsongen.
Linfrö hjälper också.
Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka