Känslig häst bett

Equestrianjenny

Trådstartare
Hej, jag har precis skaffat en medryttarhäst som jag har ridit två gånger just nu. Hon är väldigt känslig i huvudet men inte alltid jättekänslig för skänkeln. Hon är 6 år och slår väldigt mycket med huvudet, ägarna har låtit vetrinär på slöinge kolla igenom hästen i ryggen mm.

Hon går just nu med ett tvådelat med fasta ringar, ganska smalt om jag kommer ihåg rätt och det är nog hennes enda bett tror jag. Jag har hört lite olika om tvådelade bett, är det så att de slår upp i gommen eller är det bara om de är för långa? Hört att lätta bett med tungfrihet ska vara bra och funderar även på novabett.

Hon har även ett träns från lippo med ett knäppe bakom öronen i metall som låter lite när hon rör på huvudet, kan det vara en orsak också till att hon slår med huvudet?

Funderar även att testa att longera henne med en chambon för att jag hört att det ska vara bra vad tror ni? Har även testat det må mina egan hästar och de funkar väldigt bra på det.

Ös gärna in kommentarer tack!

Rådgör med ägaren. Lätta bett (väger lite) upplever jag lätt gör en orolig mun oroligare, ett med lite tyngd i funkar ofta bra. Rid för en duktig ridlärare som kan hjälpa er vidare, ofta blir oroliga munnar stadigare ju skuckligare ryttaren blir i samverkan mellan hand och skänkel. Man kan tycka att handen är stilla när den i själva verket rör sig, sånt kan en dukig ridlärare se och hjälpa en träna bort från sig själv.

Alla mina tränare säger att jag haf en väldigt bra sits och även en mjuk och fin hand och de en av dem har b.la. Blivit årets ridlärare och jag har väldigt duktiga tränare och mina kompisar som tränar för dem också säger "åhh, hon är JÄTTEBRA" lixom

Ägarna har inte exprementerat så mycket med olika bett och har kanske inte jättebra koll på den fronten. Hästen "bråkar" även mycket med huvudet med ägarens dotter som ridit henne mycket. De sökte en medryttare till henne för att dottern inte riktigt vågar säga ifrån och kräva mer av hästen, den är alltså väldigt grön och vill inte sätta något jätteskarpt bett i munnen på henne men förstår vad du menar, tack! :)

Alla mina tränare säger att jag haf en väldigt bra sits och även en mjuk och fin hand och de en av dem har b.la. Blivit årets ridlärare och jag har väldigt duktiga tränare och mina kompisar som tränar för dem också säger "åhh, hon är JÄTTEBRA" lixom

Ägarna har inte exprementerat så mycket med olika bett och har kanske inte jättebra koll på den fronten. Hästen "bråkar" även mycket med huvudet med ägarens dotter som ridit henne mycket. De sökte en medryttare till henne för att dottern inte riktigt vågar säga ifrån och kräva mer av hästen, den är alltså väldigt grön och vill inte sätta något jätteskarpt bett i munnen på henne men förstår vad du menar, tack! :)

Av det du beskriver så finns det ingenting som säger att det har med bettet att göra att hästen slår med huvudet. Rid för en duktig tränare som kan bedöma var problemet sitter.

Ridutvecklingen är ju ett pågående projekt. Man kan vara "jätteduktig" på många hästar men sedan hitta en som kräver att man utvecklar sin förmåga ett snäpp till. Det Brunte tycker är stilla hand, är alldeles för ostadigt på Bläsen, tex. Brunte är ok med att ryttaren oftast sitter i balans, Bläsen tolkas som istadig om ryttaren hamnar lite för mkt i framvikt ett halvt steg... Är du med? Man kan laborera lite med två- och tredelade bett, lösa/fasta ringar men ofta är hästen rätt obrydd om vad som är i munnen om ridningen i övrigt stämmer fullt ut, typ. Det behöver inte betyda att man på något sätt rider dåligt, bara att nya hästen har andra krav på sin ryttare än man är van vid sen tidigare.;)

Har hästen vargtänder och är dom i så fall borttagna? när?

Min första köptes som 5 åring och vargtänderna blev dragna hos mig men hästen hade ändå minnen från tänderna och var otroligt känslig i munnen trotts att tänderna var dragna.

Min häst kan kasta med huvudet även i grimma på promenad, det är stress som gör det hos honom. Sedan att vissa bett orsakar stress på grund av att de är obekväma är en annan sak.

Rid den på sidepull så får du ett svar på om det är enbart bettet som ligger bakom.

Isåfall skulle jag fundera på att utbilda Och stärka pålle på sidepull alternativt testa något stabilt och slätt, typ rakt bett, sprenger flex control, lock up, bombers barrel eller cable snaffle etc. Med fasta ringar. Jag skulle inte sätta hjälptygel utan tvärtom ta bort allt överflödigt inklusive illa anpassade nosgrimmor.

Är hästen kollad i munnen av duktig på tänder vidareutbildad veterinär och när gjordes det isåfall?

Vilken typ av bett en häst föredrar är så individuellt liksom det är individuellt var de vill att bettet ska sitta. Det är också individuellt hur brydd hästen är om bettet och dess utformning. När jag provar ut bett så tar jag ett gäng med olika mundelar och tjocklekar, sätter in bettet löst i munnen (jag håller i ringarna) och för det sedan sakta upp och ner. Det bett hästen själv håller kvar i munnen sätter jag exakt där hästen håller kvar det. Bett som hästen inte självmant håller kvar kommer inte in i dess mun igen. När själva mundelen är utprovad testar jag vilken typ av ringar hästen föredrar. Det gör jag genom att tränsa med den mundelen som hästen har valt. Vissa hästar föredrar lätta bett, andra tunga, vissa vill ha bett med mer styrsel som det blir med fasta ringar och andra vill ha lösa ringar. Ibland kan man behöva rida med bettet innan det går att avgöra vad hästen föredrar.
Tränsets utformning och passform är också viktigt. Ett träns som irriterar och stör blir ju ett irritationsmoment.

Men först ska hästen kollas i munnen. Skador, bettfel, hakar och snedslitningar osv. gör att bett gör ont eller irriterar och då kan hästen inte koncentrera sig på det hen ska.

Det är bra om man kan byta mundelen ofta så att bettet inte sitter exakt likadant vid varje pass för hur bra bettet än är utpassat så är det ändå något som inte ska vara där och då är det bra om bettet sitter lite olika så att det inte blir skador.

Om du har tillåtelse från ägaren att experimentera så är en ordentlig tandkoll och utrustningskoll (inkl sadel) det första som ägaren måste göra. Sen kan du prova olika bett, chambon etc. Men du kan ju inte utan uttrycklig tillåtelse börja experimentera med utrustningen på någon annans häst.

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 009
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 205
Senast: user19728
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9