Känslig för protein = olja

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare kaktusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 938
Sv: Känslig för protein = olja

Var köper du denna lucern?
Där jag handlar kostar det 8,5 / kg
Hur mycket skulle vara lämpligt / dag?

Ska jag ta bort fibergin helt?

Citygross/Ekohallen lusernpellets 99 SEK för 30 kg.

Jag har ingen uppfattning om om din häst är allergisk. Om du och vet tror det är väl fibergi det första man skulle ta bort eftersom det innehåller så väldigt mga saker. Lusern kan principiellt ersätta allt grovfoder. Lusern i pelletsform ger dock litet mindre fibrer och går mkt fortare att äta än hack el hö form. Så för hästar som inte har tugg problem kan det vara dumt att bara ge pellets ur den synpunkten. HH

Jag ger 2:95 + moms /kg på Hanssons.
Det blir 3:70/kg.

99/30 = 3:30/kg på Citygross/Ekohallen

Inget av det är dyrt.

Hur mycket lusern skulle vara lämpligt / dag?

En i stallet sa idag (hon har 50 års erfarenhet av hästar) att man inte säkert vet var dessa "knutor" kommer ifrån och att de kan bero på årstiden, eller liknande. Så det känns liksom dumt att börja mixtra med fodret innan men det orsaken :confused:

Ska jag öka till 10 kg hö / dag? (Trots grymma kostnader :crazy:)

Jag skulle bara ge det höet som utfyllnad.
Och så litet som möjligt då det är både tokdyrt och oanalyserat.

Har du tillgång till halm?
Det kan du ge hästen att tugga på.
Och så lusern, betfor och olja som näring.

Undrar också hur mycket olja men kan ge och vad som kan hända om man ger för mycket (förutom att hästen går upp i vikt alltså :D).

Hästar har ju ingen gallblåsa, och klarar därför inte av att hantera stora mängder fett på en gång, men jag minns tyvärr inte på rak arm hur mycket man kan ge åt gången. Blir det för mycket får hästen tarmstörningar.

Inte riktigt så, olja kan man ge i förhållandevis stora mängder ändå. Men det är som med allt annat foder, att vänja dem vid ett nytt och successivt större mängder. Jag har en bekant med en tandlös stackare till häst, ett halvblod à 28 år utan en pligg i lästen. Egentligen är det inte alls synd om pållen, välgödd till trots att han lever på ½ l olja per dygn samt uppblött lucernpellets.

Jag skulle bara ge det höet som utfyllnad.
Och så litet som möjligt då det är både tokdyrt och oanalyserat.

Har du tillgång till halm?
Det kan du ge hästen att tugga på.
Och så lusern, betfor och olja som näring.

Det finns halm...som kostar 40 kr / 10 kg....

Är 1 kg lusern vad man brukar ge / dag?

Brukar och brukar.
Man får ju ge det som behövs.

Min 30år gamla häst äter 2,4kg lusern/dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 797
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 637
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 481
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka