Känslig för protein = olja

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare kaktusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 938
K

kaktusen

Har kommit fram till att min häst är känslig för protein och har därför minskat rejält på kraftfodret och ger nu 2 dl olja / dag.

Jag undrar (om man nu kan jämnföra protein och fett), hur många gram smältbart råprotein motsvarar tex 1 dl olja?

Undrar också hur mycket olja men kan ge och vad som kan hända om man ger för mycket (förutom att hästen går upp i vikt alltså :D).

Han är alltid pigg på gränsen till het och bör inte gå ner mer i vikt, men jag är rädd att han gör det då jag inte kan ge protein. :confused:

Tacksam för alla tips

Sv: Känslig för protein = olja

Var har du belägg för att det är proteinet som din häst inte tål? Protein är kroppens byggstenar, alltså nödvändigt för kroppen om den ska fungera bra. Men får man en obalanserad foderstat där merparten av proteinet kommer från kraftfodret, då kan man få skumma reaktioner i annat fall finns inget stöd för din teori.

Energi är inte samma sak som proteiner, det ger rent fett vid ett överskott och inget som hästen har nytta av. Brist på protein förorsakar muskeltillbakabildning, vilket är oerhört smärtsamt. Att jämställa med en kraftig konstant influensa på känning i våra kroppar.

Lånar tråden.
Vad händer om hästen får för mycket protein?

Om överskott av protein från t ex grovfoder är inget att oroa sig för, detta omvandlas till energi (Mj) som i sämsta fall fastnar som fett på hästens kropp i annat fall får du en häst med trevlig siluett pga det krävs energi för kroppen att omvandla.

Ett tillägg, vid kraftigt överskott kan hästen börja kissa mycket pga njurpåverkan.

ALLA hästar behöver proten!

Räkna ut vad hästen har för behov, ta en analys på grovfodret och utgå ifrån det.

Vill du inte ta analys så skulle jag rekomendera lussern som är det "snällaste" proteinkällan.

Självklart får han protein! Är intresserad av foderstat och träning för både människor och häster och går på ett hästgymnasium, vill bara poängtera att jag inte är helt okunnig!

Han har fått proteinfläckar. Det är ofarligt men att eftersom de alltid kommer vid sadelläget (på ryggen) kan de bli ömma.
Det kan ta halvår innan de försvinner....

Senast ändrad av en moderator:

Då kan det ju vara väldigt lämpligt att ta en analys så det vet hur mkt protein han fåt i sig.

Då kan det ju vara väldigt lämpligt att ta en analys så det vet hur mkt protein han fåt i sig.

Har ingen lust att göra det. Våra stallägare är snåla... trots att vi betalar 50 kr / småbalat hö. :mad:

Då tycker jag att du ska ge lussern för att vara på den säkra sidan...

Menar du att du betalar 50kr för småbala på 10-12kg!?

Har kommit fram till att min häst är känslig för protein och har därför minskat rejält på kraftfodret och ger nu 2 dl olja / dag.

Hästar (eller människor för den delen) kan inte vara allmänt proteinöverkänsliga. Då skulle de oavbrutet vara allergiska mot sig själva eftersom vävnaderna av protein till stor del. Däremot kan man vara känsliga mot ett speciellt fodermedels protein. Du får vara detektiv och klura ut vad den tål och inte tål.

Olja innehåller i princip 0 protein. Om det är sadelstadsknutor hästen har så kallas det också eosinofila granulom, googla på det får du läsa mer.

Till hästar som inte tål stärkelse och socker kan man ge flera kg olja. Men till "normala" hästar är det nog ingen fördel att ge så mkt. Några dl per fodertillfälle är OK. HH

vad är det för olja du ger av?

för proteinets del, så rekommenderar jag lusern som är snällare mot hästens mage och är ett grovfoder

Han har fått proteinfläckar. Det är ofarligt men att eftersom de alltid kommer vid sadelläget (på ryggen) kan de bli ömma.
Det kan ta halvår innan de försvinner....

Så vitt som jag förstått det så finns det inget som heter "proteinknölar/fläckar". Dessa beror på något annat - störning i tarmfloran t ex elelr hudinfektioner. Att de uppkommer vid sadelläget talar ju mer för att de beror på något problem pga sadeln.

Dock kand et vara så att huden reagerar pga ett vistt foderslag, i vilken det finns något ämne som hästen inte tål, men som HH skriver så kan de inte vara överkänsliga/allergiska mot just protein.

DESSUTOM innehåller inte allt kraftfoder så mycket protein, utan de vanligaste, så som havre,korn,betfor, innehåller mest energi.
Vad är det för kraftfoder han fick? Är det spannmål av nåt slag, i större mängder, så kan det kanske vara stärkelsen som spökar till det i magen på hästen = ger utslag/knölar i huden.
Eller om du introducerat någon ny fodersort så kan det vara den som spökar... Men inte ett visst näringsämne!

Han fick 1 kg havre, 1 kg fibergi, 500 g betfor, 9 kg hö
Vilka av dessa fodersorter kan han ha blivit känslig för?

Jag ger matolja billigste sorten...

Jag vet ju inte om din häst är allergisk mot ngt foder. Men om man misstänker det kan man antingen ta bort alla tillskott och se om symptomen går över efter några veckor och sen lägga till ett i taget.

Man riskerar ju då att hästen faller ur om inte ökning av grovfodret kan ersätta det som tas bort. Då kan man i st ta bort ett foder i taget och se om det blir bättre. Det jag först skulle ta bort är det med väldigt många ingredienser. Alltså fibergin som i sig innehåller ett 10tal olika fodermedel.

Med ett så dyrt grovfoder som du har kan man också överväga att ersätta all hästens mat med lusern. Ca 3 SEK per kg.

PS Med Sadelstadsknutor menar man knutor i sadelläget. HH

Med ett så dyrt grovfoder som du har kan man också överväga att ersätta all hästens mat med lusern. Ca 3 SEK per kg.

Var köper du denna lucern?
Där jag handlar kostar det 8,5 / kg
Hur mycket skulle vara lämpligt / dag?

Har redan 30 kg vetekli, 20 kg fibergi, 30 kg betfor... så det känns som jag vilöl få slut på dessa säckar först, men självklart kommer hästens välbefinnande först

Han får nu 150 g vetekli, 100 g betfor, 300 g fibergi, 2 dl olja, 250 g havre...

Ska jag ta bort fibergin helt?

Liknande trådar

Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 797
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 637
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 481
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka