känslig för högt sockerinnehåll?

Lizzi

Trådstartare
För att växterna ska klara vintern behöver de hinna förbereda sig genom en process som kallas härdning. Härdning är en hormonomställning som resulterar i att näringen som växten producerar under fotosyntesen inte utnyttjas för tillväxt utan lagras in i stället. Härdningen börjar när temperaturen sjunker till några få plusgrader men påverkas även av dagslängd.

I temperaturintervallet 5°-2° avstannar tillväxten och växten börjar samla på sig socker. Även kolhydrater som växten tidigare lagrat in sönderdelas här till enklare sockerarter. Det gör att växten tål frost bättre genom att sänka fryspunkten och skydda proteiner och membran.

När temperaturen under längre perioder understiger 0° har maximalt med kolhydrater lagrats in och växtcellen omstruktureras och dehydreras för att klara vintern. För att växten ska ha en chans att hinna förbereda sig för vintern bör sista skörden och gödslingstiden på hösten anpassas så att inte växten har lurats att vara i en tillväxtfas precis vid första frosten.

Den som har en häst som är känslig för högt sockerinnehåll ska alltså vara försiktig med bete när temperaturen sjunker ner mot nollan. Dessa förändringar sker bara i en levande växt så foder som fryser får däremot inte ett högre sockerinnehåll.
Hittade denna intressanta tex men hur vet man om man har har en häst som är känslig för högt sockerinnehåll? Då bör man kanske vara försiktig med att fodra med Betfor på hösten om hästen får i sig tillräckligt med socker ifrån gräset?:confused:

Sv: känslig för högt sockerinnehåll?

Jag är tveksam till om texten du citerar är korrekt översatt:

"Även kolhydrater som växten tidigare lagrat in sönderdelas här till enklare sockerarter. Det gör att växten tål frost bättre genom att sänka fryspunkten och skydda proteiner och membran.

När temperaturen under längre perioder understiger 0° har maximalt med kolhydrater lagrats in och växtcellen omstruktureras och dehydreras för att klara vintern."

Jag tycker att ovanstående påståenden motsäger varandra.
När det blir kallt stiger fruktan innehållet i växten, för att sänka fryspunkten och förhindra att växten fryser sönder. Jag är osäker på om sockerinnehållet stiger men så är det kanske, socker sänker säkert också fryspunkten.

I vilket fall som så är det de insulinresistenta hästarna man ska vara försiktig med. De kan få fång om de får i sig kallt gräs. En insulinresistent häst är ofta men inte alltid lättfödd och för fet. De har dessutom ofta fettdepåer längs med halsen, ovanför svansen och på andra ställen.

Om man har en sådan häst ska man vara jätteförsiktig.

Jag ger betfor till mina hästar för att det är bra för grovtarmen, inte för att det innehåller socker (vilket det gör om man inte vattnar ur den).

Min fångponny går inte på kallt gräs och definitivt aldrig på fruset gräs inte ens med munkorg. Hon har en gång varit tjock med fettdepåer och antagligen insulinresistent. Våra andra hästar är jag inte lika försiktig med.

När det blir kallt stiger fruktan innehållet i växten

Fruktanhalten stiger inte alls i gräset under härdningsprocessen. Det är sockerhalten som stiger vilket framgår av texten: “Den som har en häst som är känslig för högt sockerinnehåll ska alltså vara försiktig med bete när temperaturen sjunker ner mot nollan.”

Det är faktiskt så att fruktaninnehållet i gräset minskar eftersom fruktan bryts ner till socker (fruktos). Detta framgår också av texten: “Även kolhydrater som växten tidigare lagrat in sönderdelas här till enklare sockerarter.”

Jag ser inget fel i texten. Var finns den?

Jag ser inget fel i texten. Var finns den?

"Även kolhydrater som växten tidigare lagrat in sönderdelas här till enklare sockerarter.

När temperaturen under längre perioder understiger 0° har maximalt med kolhydrater lagrats in och växtcellen omstruktureras och dehydreras för att klara vintern."

I ett stycke står det att de kolhydrater som växten har lagrat (men inte kunnat utnyttja för tillväxt, egen kommentar) sönderdelas till enklare sockerarter när det blir kallt. I nästa står det att när det är kallt så lagras det in maximalt med kolhydrater.

Jag tycker definitivt att dessa två uttryck motsäger varandra dvs antinegn så sönderdelas kolhydraterna när temperaturen sjunker eller också så lagras de.

Vilket ska det vara?

Fruktanhalten stiger inte alls i gräset under härdningsprocessen.

"Cold temperatures will reduce grass growth, resulting in the accumulation of fructan."

citat ur nedanstående artikel
http://jn.nutrition.org/content/136/7/2114S.short

När det är kallt och soligt dvs mellan ca 0 - 5 grader varmt är fotosyntesen igång och växten kan producera socker. Däremot så fungerar inte cellandningen vilket innebär att det producerade sockret måste lagras i växten. Gräs i vårt klimat lagrar sockret som fruktaner. Det är inte så att dessa bryts ner till socker, i alla fall inte i några större mängder utan det blir så som det står i artikeln jag citerar ovan.

tro det den som vill

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka