kanske varldens knappaste fraga...

M

marbella ryttare

nu ar det sa har...jag bor i spanien och det finns ingen tillgang till att skicka vag ho pa analys :smirk:
jag fragade en av costa del sol storsta foder forsaljare vart jag kunde skicka ivag hot pa analys???
han tittade pa mig och sa att det existerar inte...han tycket nog att jag var dum i huvudet eller nagot :crazy:
forutom lukten och fargen finns det nagot annat satt som jag kan ta reda pa hur hoet ar??
vore jatte tacksam for svar...:bow:

Sv: kanske varldens knappaste fraga...

Det enda du kan ta reda på genom lukt och färg är typ om det är mögligt eller inte, tyvärr. Det går inte att se på höet hur bra/dåligt det är.

Trist :(

Är det torrt hö så måste det ju gå att beställa en analys här i Sverige. Bara att kontakta ett analysföretag (t ex analycen) och be dem skicka en påse som du sedan fyller med hö och sedan postar tillbaka.

När du har fodrat ett tag med det kan du se på hästen om det motsvarar den kvalitet du tänkt dig.
Nu är det så att det brukar vara bättre klass på grovfodret söder ut. Plus att man där ofta har lusern som inslag i höet. Så du kan ju höra vilka växter som finns i höet. Det kan ge viss ledning till vad du kan förvänta dig av det. Bättre än lukt och färg som kan variera p g a torkmetod.

Jodå visst analyserar man grovfoder i Spanien. Om inte närmaste större kobonde vet så ring hit och fråga, tyvärr har jag inte tfnnumret men det står väl i en katalog.
Department of Animal Production, E.T.S.I.A.M. Universidad de Córdoba (UCO), Avda. Menéndez Pidal s/n, 14080, Córdoba, Spain.
HH

Jag bor utanför Sverige och har flertalet gånger skickat höanalys till labb i Sverige. Spelar ju ingen roll för mig när jag går med provet till posten om det går inom landet eller utanför landet. Fördelen med att skicka det till Sverige har varit att jag fått värdena i Mj och g smrp och sluppit räkna om för att förstå värdena.

Jag har inte haft företaget att först skicka emballage utan skickat i vanligt vadderat kuvert och provet i en plastpåse inuti och följesedeln har jag printat ut från Internet och fyllt i och skickat med. Och fakturan har jag betalat med Internetbank i Sverige. Så jag förstår inte vad det spelar för roll var du bor!?!?

Så jag förstår inte vad det spelar för roll var du bor!?!?

Kanske för att frakten från Spanien till Sverige tar för lång tid? Var har du själv skickat ifrån? Kanske närmare Sverige?
Men man kan ju allitd kolla upp om det kan gå att skicka provet till Sverige... :idea:

Kanske för att frakten från Spanien till Sverige tar för lång tid? Var har du själv skickat ifrån? Kanske närmare Sverige?
Men man kan ju allitd kolla upp om det kan gå att skicka provet till Sverige... :idea:

Men för torrhö - spelar det någon roll om frakten tar låt säga 5 dagar? och det inte är en fråga om hygienisk analys. Jag bor närmare så en extra dag för frakten räcker.

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 393
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka