Kanske en lite dum fråga...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Bodbäckspålle
  • Startdatum Startdatum
B

Bodbäckspålle

...men får en triangelmärkt häst starta på travet...jag gissar på nej. är det så?

Sv: Kanske en lite dum fråga...

Tror inte att travhästar kan bli tringelmärkta iom att de inte kan A1 försäkras. Det går inte att få ut livvärdet mot triangelmärkning då. tror iallafall att det fungerar så (gjorde det iaf för ca 20 år sen:crazy: ).

Men, finns det något sätt så man kan göra att en häst inte kan starta på travet igen? Ifall man vill sälja en häst och absolut inte vill att den skall hamna hos någon som har för avsikt att starta den för trav? (Man kanske säljer den som ridhäst och de plötsligt får för sig att starta...)

Man kan väl sätta startförbud eller?!

Men hur gör man det? Kan den nya ägaren häva det?...många frågor på en opch samma gång. Anledningen till frågorna är en herre som vi kanske måste sälja. Han har haft tarmvred och har fått en "påse" inopererad runt tarmarna och det har fungerat bra. Däremot så har han tydligt visat att han inte trivs med livet som travare...men han gillar att bli riden. Vi hade in en annons på honom tidigare...men trots att vi tydligt skrivit i annonsen att han inte skulle starta på trav mer så var det ändå en massa som ringde om det och tjatade!:mad:

Vi kommer dock inte ha stallplatser så det räcker inom en snar framtid och därför kommer han mest troligt att säljas, men jag vill vara säker på att han slipper tränas för trav igen och att köparna inte bara säger att de inte ska starta honom och sedan ändå gör det!

hmmm...hoppas du förstår mitt något förvirrade inlägg:p

Jo jag förstår men vet tyvärr inte mycket om trav. Hmm synd att jag redan har fullt i stallet...

Ring STC och kolla!Jag har för mig det har blivit nåt nytt så att det går.I alla fall har det varit uppe till förslag.

eller kanske tur;) ...nämen, jag vill verkligen vara säker på att han slipper travet. Snacka folk blir konfunderade när man säger det...men han är ingen travhäst, han borde ha fötts till ridhäst :D

Tack, det ska jag göra. hoppas att det fungerar...*håller tummarna*

Från travsport.se:

"Från och med den 1 juli 2001 finns det möjlighet för hästägare att sätta ett permanent startförbud på sin häst.
Det finns en efterfrågan från hästägare som vid försäljning vill förvissa sig om att hästen inte skall kunna tävla igen. Den möjligheten finns nu och ett permanent startförbud kan således aldrig tas bort. "

Man måste inte ha någon speciell anledning då? Det kanske räcker med att han har haft tarmvred? Tack solros.

För problemet med denna häst är ju att han har sådan otrolig kapacitet, men han hatar själva tävlandet...om de nya ägarna ändå skulle få kli i fingrarna då de märker hans kapacitet så vill jag kunna förhindra det.

Man behöver inte ha någon speciell anledning, det är du som ägare som bestämmer det, före du säljer.
Men man kan som sagt aldrig häva det igen.

Yes! Tack för den informationen...

Nä, det är ju det som är tanken, jag vill inte att han skall behöva se en travbana mer än nödvändigt igen:)

solros skrev:
Man kan ansöka om permanent starförbud. Det kan aldrig hävas. Blanketten kan du hitta här: http://www.travsport.se/sblankett

Du är verkligen en "klippa" här på buke......sitter inne med all tänkbar information när det gäller regler, blanketter osv osv osv och svarar snabbt när någon har huvudbry :bow: :)

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30