Kanske en konstig fråga..

Thera

Trådstartare
.. men en svullnad vid ett sår, måste skiten ut genom såret eller kan kroppen ta hand om det inifrån så att säga?

Pållan hade ett litet rivsår på skenbenet igår, som jag tvättade och la sprayplåster på.

Sen idag var det svullet (vilket det inte var igår), men det verkar inte som såret varar eller vätskar. Jag skrubbade rätt ordentligt, och la på ett spritbandage, men det är tveksamt om något kommer ut.

Helst av allt skulle jag vilja köra på det tunga artelleriet och dra på Socatyl, men vet inte om man vågar ifall risken är att man stänger in nåt som ska ut.

Eller kan kroppen rensa inifrån så att säga?

Om ni fattar.. :D

Sv: Kanske en konstig fråga..

Håll såret rent och öppet. Man ska inte stänga in en infektion, ware sig med Socatyl eller nåt annat... Men skydda med bandage mot flugor o smuts.

Är du säker på att det inte finns några sårfickor? Har hästen bra skydd mot stelkramp?

Tack för ditt svar! :bow:

Jag har kollat och kollat, men hittar verkligen inget mer än detta lilla rivsår.

Hon fick mot stelkramp för två år sen, ska ha nästa år, så jag vet inte om du tycker det är tillräckligt skydd?

Mycket märkligt att det svullnade. Bara för att jag för en gångs skull tänkte vara duktig och slopade Socatylen för att inte bidra till nån resistens, så svullnade det som på beställning. :cool:

Ska ut om en stund, hon har gått med spritbandage sen 17.. Vad tror du, nytt spritbandage?

Kan uppdatera med att det visst inte var så torrt som det såg ut. Nu var svullnaden nästan helt borta och massa gojs hade kommit ut.

Så det var ju bra! La ett nytt spritbandage så får vi se hur det ser ut imorgon..

Tänkte tyvärr inte på det, får försöka ordna en bild imorgon om det inte går åt rätt håll..
Det är ett litet rivsår, ca 1,5 cm långt, någon milimeter djupt, mitt på skenbenet (så rent bandageringstekniskt kunde inte placeringen varit bättre..:idea:)

Har lyft pälsen och kollat, och så vitt jag kan se är det inte något mer.

Men frågan är hur man går från spritbandage till läkning? Min förra häst fick lymfangit i parti och minut, och det var alltid samma problem - spritbandaget tog ner svullnaden, sen så fort man slutade blev det svullet igen. Slutade alltid med penicillin, både injektioner och salva. Tills vi hittade socatylen, då gick det oftast att "mota Olle i grind"..

För visst läker det inte så länge man har sprit eller jodopax på? Kanske en idé att bara linda med torr kompress innerst när svullnaden är borta?

Tusen tack för hjälpen!! :bow::bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Då jag upptäckte igår att "fröken tant" hade en mindre sårskada på höger bakkota (troligen trampskada) med lindrig svullnad och...
2
Svar
27
· Visningar
6 088
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Min pålle hoppade rätt in i kulhandsken på transporten med ena bakbenet, det blev som ett hack, 2-3 cm på framsidan av skenbenet (om man...
Svar
2
· Visningar
3 054
Senast: Messy
·
Övr. Hund Hundarna sprang ut i full fart som vanligt imorse, jag gick och tog ut hästarna, släppt in hundarna och när jag ska dela ut...
Svar
12
· Visningar
1 712
Senast: Gnist
·
Hästvård Ja, inte vet jag... Mer än att jag vet att pållan är svullen i höger fram. Bara på insidan av benet, jämns med hela, en rätt hård...
Svar
9
· Visningar
1 739
Senast: CosmicQueen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka