kanske dum fråga...men

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Sofi och Milla
  • Startdatum Startdatum
S

Sofi och Milla

kan man skola om en 12 årig nordsvensk travare som är van att bli sutten och riden på till western?

Sv: kanske dum fråga...men

Precis! Alla hästar kan bli w-hästar.

kan man skola om en 12 årig nordsvensk travare som är van att bli sutten och riden på till western?
:) självklart! började själv med min kallblodstravar när hon var 14 år det var 2004 och hade noll koll på westernridning, i agusti 2006 så var vi med på vår första D-tävling utan att skämma ut oss totalt.:D
men ta kontakt med en westernklubb där får ni hjälp och tips hur ni ska gå tillväga och var med på clinics det är lite mer komplicerat om både hästen och ryttaren är nybörjare(western alltså,man kan ju ha ridit engelskt länge, då har man iallafall sadelvanan) men det går:bump:

Självklart. Finns inga dumma frågor finns bara dumma svar ibland.
Mitt varmblod var 12 när vi började träna honom. Nu ska vi vara med och visa vad vi kan i Lenhovda den 17 juni. Du har nog en fördel att din pålle bara har 3 gångarter min har 5, de blir lite rörigt i bland:smirk:

Inga problem! Ta hjälp av en bra tränare för rätt grundträning så hästen lär sig hur den bär sig rätt. Grunden är jätteviktig!

Jag tycker absolut att du ska sadla om till western!
Hhitta en bra tränare som passar till både dig och hästen, och bara sätt igpng :) Men ha tålamod och låt det ta tid.
Har du bilder på hästen? :)

Har du redan hästen så kan man ju göra vad man kan, men är det så att du funderar på att köpa sagda häst då avråder jag bestämt. I så fall finns det mycket bättre hästar att satsa på.

Har du redan hästen så kan man ju göra vad man kan, men är det så att du funderar på att köpa sagda häst då avråder jag bestämt. I så fall finns det mycket bättre hästar att satsa på.
Beror ju på vilka mål man har med sin ridning och häst. Vill man tävla på hög nivå så kanske det inte är så smart att satsa på en sån häst men tycker man om hästen och kemin stämmer och målet är att utvecklas tillsammans så långt det går då finns det väll inget som hindrar att köpa hästen(nu fatta jag som hon redan hade hästen):)

:smirk: varför avråda, bra, dåliga ,glada ,arga,vackra, personliga,hästindivider finns det väll i alla raser sen får man väll anpassa sig efter sitt intresse och hästen. huvudsaken är ju att både ägaren och hästen har det bra ihop och målen är vettiga:cool:

Åh tack alla snälla som svarat på mitt inlägg, Ja ska svara lite sporadiskt på lite utav frågorna. Tjejen som jag börjar rida (är bara inne på min 3:e dag med henne) Har jag gått ilag med en man som inte orkar rida henne fullt ut (pga ålder å krämpor och tid i allmänhet), så jag har blitt en första hands ryttare och ansvarar över henne större delen av tiden eller hur man ska formulera det. Och självklart vill ajg göra det allra bästa av situationen, just för tillfället har jag tyvärr itne råd att börja hos någon tränare men det är ett mål jag givetvis har att kunna starta hos någon bra människa som är duktig på western. (jag själv är också nybörjare gällande western!)
Jag har inte hunnit lagt ut bilder ännu, men tagit massa foton av goklimpen idag som jag ska lägga ut här :)

Ja då de kan den.alla hästar kan bli Westenridna kanske på olika nivåer men alla kan bli de. Grunderna skiljer sej ju inte så mkt från vanliga rid grunder(tycker ja). men när du köper sadel tänk på att få en som passar hästen bra :)

Grunderna för ridningen är samma, oavsett ålder och ridstil, så både ålder och rutin spelar inte så stor roll, inte i min bubbla i a f.
Det viktiga är hur man gör.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 146
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka