kanske draghund ?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lollepoppii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 461
L

lollepoppii

ja å killen min har en kastrerad tik på 1år å 3 månader, vi ha testat viltspår utan resultat på intresse, vi jobbar fruktansvärt hårt med lydnaden, hon är inte intreserad av att lära sej något speciellt som de känns, och efter som hon är av draghundras så kanske man skulle testa de ! men kan man lära henne å dra ensam ? vill inte lära den andra tiken detta! hon är blandras av bernen sennen, leon berger och karelare! eller någon som har något annat tips ? !

Sv: kanske draghund ?

bernen sennen, leon berger och karelare

Draghundsras?

Jo klart du kan träna drag med en ensam hund. Kanske är hon den typen som behöver mest fysiskt aktivering istället för mental. Jag skulle se till att höfterna är kollade först iom att det är blandning med två tunga raser med mkt höftproblem (karelare kan jag dock inte mycket om).

Du har ingen hund av draghundsras ( ingen av raserna som din hund är blandad med )

Röngta först ( om det inte gjorts ), både armbågar och höftleder så vet ni sen om ni ens "vill" låta hunden dra.

Draghundsras?

Jo klart du kan träna drag med en ensam hund. Kanske är hon den typen som behöver mest fysiskt aktivering istället för mental. Jag skulle se till att höfterna är kollade först iom att det är blandning med två tunga raser med mkt höftproblem (karelare kan jag dock inte mycket om).

Menar ts inte att den hunden som hon inte ville träna drag med var dom raserna?
Och den som hon vill träna med var någon draghunds ras! ??

Ok ja kanske blandat med någon draghund då;)

Spelar det någon roll? Mina råd skulle vara detsamma ändå.

Kolla höfterna.
Skaffa en bra sele.
Läs på eller ta hjälp av någon som hållit på förut. (Är det drag av liten skrinda eller weight pulling TS vill syssla med?)
Tuta å kör.

hon är inte intreserad av att lära sej något speciellt som de känns,

Dressering av djur handlar inte om hur intresserade djuren är av att dresseras, det handlar om att FÅ dem intresserade av att dresseras. Det är DIN uppgift som förare att motivera hunden till att vilja lära sig.

Hur motiverar du hunden, dvs vad ger du för belöning? Kanske hunden inte är tillräckligt intreserad av belöningen?
Är du tillräckligt tydlig med vad du vill? Kanske hunden inte förstår vad du vill ha av den och tappar därmed intresset?

Ne det spelar ingen större roll.. Kändes bara som om ni inte pratade om samma hund:o

Jo......Så sant.
Tänkte bara att det var så med tanke på att hon skev "draghundsras":)
Men såg nu att det var en shcäfer/colli blanding

Senast ändrad av en moderator:

Dressering av djur handlar inte om hur intresserade djuren är av att dresseras, det handlar om att FÅ dem intresserade av att dresseras. Det är DIN uppgift som förare att motivera hunden till att vilja lära sig.

Men det är bra mycket roligare att träna något som hunden själv är intresserad av. Alla jyckar är inte blivande lydnadschampinjoner. :)

Min första var en fena på personspår och agility.
Min andra älskade att träna lydnad, kvick som satan. Och snabba apporteringar, kunde söka i evigheter i skogen.
Min tredje lullar helst runt i skogen, hämtar nån apport och går lååånga viltspår.

Som exempel.

Hade jag själv varit jätteintresserad av att träna just lydnad även med hund nr 3 hade jag väl kanske envisats, men eftersom jag främst vill hitta en roligt aktivering så lullar vi glatt på och lägger spår.
:)

Olika hundar är ju olika enkla att dressera, beroende på deras intresse osv. De flesta hundar kan bli lydnadschampions, det är bara olika svårt för föraren(!) att ta dem dit.

Olika hundar är ju olika enkla att dressera, beroende på deras intresse osv. De flesta hundar kan bli lydnadschampions, det är bara olika svårt för föraren(!) att ta dem dit.

Precis. "Inte alla".

Och är varken hund eller förare intresserad av att träna lydnad, varför göra det.

Det har jag väl inte sagt att man ska göra heller? Annat än den nödvändiga lydnaden förstås.

Jag har inte träffat och tränat tillräckligt många hundar för att skriva "alla", så jag nöjer mig med att syfta på "så gott som alla".

Tycker också att det var svårt att tyda inlägget, med syftningsfel, särskrivning och enbart små bokstäver. Men jag uppfattade det också som om TS syftade på en annan hund än leonberger-blandningen.

kl

Herregud,jag blir helt förvånad..
Ts vill ha tips och råd på drag,och alla dikuterar vad det är för ras..eller inte..

Ska man dra lite på hobbynivå,så har nog inte rasen någon större betydelse,även en liten vavva kan fixa det,nån liten söt vagn! Bara det är kul!

Min riesen är inte heller en draghund,men hejåhå vad det är kul när sele och vagn/pulka kommer fram!
Nu belastas det inget pga höfterna,men hon tycker det är skitkul att dra!
Men vi kanske inte har med drag-VM att göra,men det är kul!

Liknande trådar

L
Övr. Hund jag och min kille har skaffat en till hund, en underbar tik på 1 år kastrerad och vart illa behandlad,, vi tog henne från djurskyddet...
2
Svar
21
· Visningar
2 349
Senast: j_m_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka