Kanonkär i f.d problemhäst!

I

Islandssmurfen

Hej alla glada! Ville bara lägga in en liten lyckotråd... Jag tog mig an en problemhäst för ett tag sen. Problemet med honom var att han plötsligt blev spänd, fick panik o rusade tills han gick omkull med resultat att han skadade både sig själv o ryttaren gång på gång. Han såg ut som hej kom o hjälp mig i kroppen med en riktig hängmatta till rygg o en underhals som var framför hela hästen. Ögonvitorna visade sig titt som tätt...:mad: Klart att han hade ont...

Som ni säkert förstår så var han ruskigt felriden. Han har under alla problem en kapacitet som är helt enorm, vilket säkert har bidragit till alla problem. Han är i dagsläget en riktigt positiv kille med massor av arbetsvilja. En equie terapeut har hjälp till att lossa otaliga spänningar o vi har diskuterat oss fram till övningar som kan hjälpa till att stabilisera. Han är väldigt rörlig o mjuk (men satt fast lite här o var av spänning) Hon beskriver honom som överrörlig o han behöver bli stark o stabil i sitt rörelsemönster för att hålla.

Mycket skritt o senare även travarbete har vi kämpat oss igenom... Både uppsuttet o på töm (tom jag har fått lite kondis)

Nu har vi kommit så pass långt att vi börjat töltträna på nytt o jisses vad ball han är. Inne i lilla tunga ridhuset flyter han omkring, mjuk o lugn, i klockren tölt på volter o serpentiner. Ryggen har höjts ca 1 dm (nej jag överdriver inte, han såg förjävlig ut) Underhalsen är borta o ögonen lugna o nöjda!

Jag är så jäkla kär i honom! Bara mjukheten o tempot som bor i den hästen skulle vara nog för att göra vem som helst salig, men dessutom har han aktion som attan... Jag ser knän när jag sitter o mjukjobbar i ridhuset... Tänk er hur han ser ut i lite tempo på vägen...:banana:

Jag älskar denna underbara häst!!!

Sv: Kanonkär i f.d problemhäst!

ÅH, vad roligt! Både för dej och för hästen, har du någon bild :) ?

Underbart.
Före och efter bild?

Dum som jag var tog jag ingen bild på honom när han kom :smirk: Inte har jag ngn ny heller. Dålig på det där med att plocka fram kameran. Ska väl försöka övertala ngn att ta nån ridbild på oss framöver...

Islandssmurfen skrev:
Hej alla glada! Ville bara lägga in en liten lyckotråd... Jag tog mig an en problemhäst för ett tag sen. Problemet med honom var att han plötsligt blev spänd, fick panik o rusade tills han gick omkull med resultat att han skadade både sig själv o ryttaren gång på gång. Han såg ut som hej kom o hjälp mig i kroppen med en riktig hängmatta till rygg o en underhals som var framför hela hästen. Ögonvitorna visade sig titt som tätt...:mad: Klart att han hade ont...

Som ni säkert förstår så var han ruskigt felriden. Han har under alla problem en kapacitet som är helt enorm, vilket säkert har bidragit till alla problem. Han är i dagsläget en riktigt positiv kille med massor av arbetsvilja. En equie terapeut har hjälp till att lossa otaliga spänningar o vi har diskuterat oss fram till övningar som kan hjälpa till att stabilisera. Han är väldigt rörlig o mjuk (men satt fast lite här o var av spänning) Hon beskriver honom som överrörlig o han behöver bli stark o stabil i sitt rörelsemönster för att hålla.

Mycket skritt o senare även travarbete har vi kämpat oss igenom... Både uppsuttet o på töm (tom jag har fått lite kondis)

Nu har vi kommit så pass långt att vi börjat töltträna på nytt o jisses vad ball han är. Inne i lilla tunga ridhuset flyter han omkring, mjuk o lugn, i klockren tölt på volter o serpentiner. Ryggen har höjts ca 1 dm (nej jag överdriver inte, han såg förjävlig ut) Underhalsen är borta o ögonen lugna o nöjda!

Jag är så jäkla kär i honom! Bara mjukheten o tempot som bor i den hästen skulle vara nog för att göra vem som helst salig, men dessutom har han aktion som attan... Jag ser knän när jag sitter o mjukjobbar i ridhuset... Tänk er hur han ser ut i lite tempo på vägen...:banana:

Jag älskar denna underbara häst!!!
¨

sånt här blir man glad över att läsa :D
grattis, och hoppas det går
liak bra i fortsättningen :D

Hej!

Grattis!

Jag blir också väldigt glad när jag läser om "problemhästar" som blivit hjälpta. Jag inbillar mig att ett mycket stort antal av alla hjorthalsiga, "springiga" eller grisepassiga Islandshästar har någon form av fysiskt problem.

Alltid spännande att läsa om sådant som blivit löst. Kul att han får en "andra chans". Är han din nu? (Hoppas det för din skull)

Gud så roligt! Det är ju underbart, du får fortsätta hålla oss uppdaterade! :bump:

Islandssmurfen skrev:
Dum som jag var tog jag ingen bild på honom när han kom :smirk: Inte har jag ngn ny heller. Dålig på det där med att plocka fram kameran. Ska väl försöka övertala ngn att ta nån ridbild på oss framöver...
Det låter bra :)

å vad roligt! :) vilken tur att hästen hamnade hos dig!
lycka till i framtiden! :banana:

Kul med alla positiva reaktioner... Jag är så glad över min goa kille:) . Jo då, han är min...:banana: Jag köpte honom som en chansning. Jag gillar utmaningar o tyckte att det kunde vara kul o se om jag kunde få ordning på honom. Hade man bara obegränsat med tid o pengar kunde man ha hur många som helst, men jag har nog redan för många islandstroll här hemma. (5 varav två vuxna)

Skulle vilja rida ngn kurs med honom framöver.. Är det ngn som vet om Stian Pedersen kommer att hålla någon/några kurser någonstans runt Mälardalen nästa säsong? Har hört att han är helt underbart bra på att förstå sig på spända hästar... Sen skulle man ju inte direkt ha ngt emot att kunna rida lika stilrent o snyggt som han heller...:bow:

Eller har någon fler bra tips på instruktörer som är bra på den typ av häst som man aldrig skulle vilja sätta upp fel person på?

Islandssmurfen skrev:
Kul med alla positiva reaktioner... Jag är så glad över min goa kille:) . Jo då, han är min...:banana: Jag köpte honom som en chansning. Jag gillar utmaningar o tyckte att det kunde vara kul o se om jag kunde få ordning på honom. Hade man bara obegränsat med tid o pengar kunde man ha hur många som helst, men jag har nog redan för många islandstroll här hemma. (5 varav två vuxna)

Skulle vilja rida ngn kurs med honom framöver.. Är det ngn som vet om Stian Pedersen kommer att hålla någon/några kurser någonstans runt Mälardalen nästa säsong? Har hört att han är helt underbart bra på att förstå sig på spända hästar... Sen skulle man ju inte direkt ha ngt emot att kunna rida lika stilrent o snyggt som han heller...:bow:

Eller har någon fler bra tips på instruktörer som är bra på den typ av häst som man aldrig skulle vilja sätta upp fel person på?

Marcus Lindquist (;

Marcus ja... känner ett par stycken som rider för honom o har bara hört positivt om honom... lite långt att åka bara... ca 20 mil... men det är klart, nån helgkurs kanske man skulle kunna åka på när det är sommar o fint... Han är bra att ha o göra med också. Har köpt en häst av honom :) (inte hästen jag beskrivit här!!!)

Förresten... Ljungquist heter han väl... den jag tänker på... Jag är hopplös med namn... Menar du Stenholmen-Marcus???

Islandssmurfen skrev:
Förresten... Ljungquist heter han väl... den jag tänker på... Jag är hopplös med namn... Menar du Stenholmen-Marcus???

oj då, ljungquist :P, red för en han helg kurs när han kom till björnmannehög =D

bara nyfiken.. hur lång tid tog det før dig att få bort underhasen och muskla ryggen?

Islandssmurfen skrev:

Stian kommer att ha kurs på Wången (östersund) i Mars någon gång. Har hört rykten ( :angel: ) att kusren redan ska vara fullbokat, men det är bara något jag hört. Du kan gå in på Gneistis hemsida (www.gneisti.nu) eftersom det är dom som håller i kursen :)

Tyvärr är det ju ett långtidsprojekt att "fixa" en häst som blivit så förstörd. Förbättringen började synas på honom redan efter att han hade varit hos mig ett par månader, men innan han började se riktigt normal ut igen tog det nog närmare ett år. I dagsläget (lite mer än ett år efter att han kom till mig) kan man inte se så mycket av hur illa det varit. Han ser ut som en normalmusklad islänning. Inte riktigt så markerad överlinje att jag är nöjd, men ändå bättre än många fungerande töltmoppar. Jag är inte nöjd förrän man kan höja o sänka, korta o länga formen ganska mycket o äv påverka frekvensen o längden på steget i tölten utan att den blir hackig... men dit har vi ganska långt kvar än... Än så länge får jag nöja mig med att han orkar tuffa igång i övergången skritt-tölt utan att spänna upp sig o att han orkar bära sig själv korta töltsträckor. Rider fortfarande i princip bara på böjda spår i tölten för att han inte ska komma åt att spänna underhalsen.

Böjda spår är ett jättebra tips om du håller på o jobbar en häst med underhals o vill få bort den. Det blir så gott som omöjligt för hästen att spänna underhalsen om man rider i serpentiner o bågar hela tiden. Detta fungerar jättebra även ute på grusvägarna, även om det kan se lite vingligt ut :angel:

Valet av tränare är enkelt (om Linköping är ok resväg), Markus Ljungqvist absolut!!!:bow: :bow: :bow:

Oj då, då hade du nog tur i oturen med din hästa att han inte hade för invanda mönster i töten. har nu ridit en häst i ca 3år, som hade en fruktansvärd underhals och först NU har han börjat lossna ordentligt. Det tar TID att muskla en hässt - och ännu mera tid att muskla OM en häst..

det som är trist när de går så högt är ju att de sänker ryggen och blir travig alt passiga. hur har du jobbat din häst för att f bort detta? ja har jobbat samlande varvandes med övergångar skritt (min går ALLTID i form i grundgångaarterna)tölt och försökt bubehålla formen. Som min tränare beskkrev de, en hässt som går med huvet högt måste hela tiden rida LÅG (kanske inte bakom lod, men ni fattar ;) ), neråt framåt, och helst ej töltas allt om den ej går i form, vilket är logiskt faktiskt :d '

KUL att de går bra med hästen - vi vill se bilder

Jo då, det här är en häst som har extremt lätt för tölt egentligen. Han hade redan som ung lätt för att tölta (har pratat med den som töltsatte honom innan han blev såld dit problemen började) Han faller inte ned i trav eller går mot passtakt ens helt utan stöd på tygeln. Anledningen att han har lärt sig gå så fel är troligen att ryttaren inte har vågat släppa efter på tygeln eftersom han är en het häst med otroligt mycket gång o tempo.

Jag tror inte att hans ryttare egentligen har kunnat trava honom heller, utan känt att denne bara hade kontroll genom att låsa fast honom i tölten, sen har han fått ont o börjat sticka för det istället. (spekulationer) Han har en stark trav men jag hade mycket problem med stressade töltuppslag från traven i början ändå.

Han har dessutom "fixat" sig mycket själv sedan han börjat må bra psykiskt. Han springer o hingstar sig vid staketen o flyger fram i superflott trav titt som tätt. Jag har också sett honom komma farande nedför backen i hagen i tölt med vinkellyft bara för att han varit på humör för det själv.

Största problemet har varit att få honom smärtfri och att börja lita på mig som ryttare och lita på att det inte ska göra ont att göra de rörelser som tidigare varit så smärtsamma för honom. Jag känner ofta att han börjar spänna sig för att han tror att det ska göra ont, men sen slappnar han av när han inser att det aldrig kom nåt "knäpp" i ryggen.

Han är fortfarande ganska sned o ojämnt stark så han har en del taktmissar av typen att han tar i ojämnt bakifrån o får rollinslag om man bara låter honom gå. Tror att han blivit töltad genom att de utnyttjat en låsning i nacken på högersidan som gjorde det omöjligt för honom att trava om man tog i högertygeln. (åter igen spekulationer) Gör man så, så går han jämt, men i riktigt vidrig form... Därför är det bara böjda spår som gäller fortfarande... då tvingas han att använda även sin svagare sida o kan inte spänna upp sig i sin "gamla" form.

Jag hade turen att få lära mig att "känna in" tölten på massor av olika hästar med olika typer av taktproblem redan från början av min islandshästtid. Allt från "hopplösa tregångare" till passråttor utan trav. Att jag dessutom nästan bara red känsliga ohanterade unghästar en period har också varit otroligt nyttigt. Man liksom tvingas att lära sig hur en häst instinktivt reagerar på olika hjälper om de inte har lärt sig något annat. Tro mig jag har insett att jag själv har begått massor av misstag, men jag har lärt mig massor på vägen!

Så alla ni som kämpar med era hästar o känner att det vore enkelt att köpa en annan häst med mindre problem... tänk vad mycket ni kan lära er på att lösa problemen.

Den här killen har fortfarande jättelångt kvar innan han är helt problemfri (om han nånsin blir det) men jag är kär, så även om det skulle bli så att ingen jag känner någonsin vågar prova rida honom så vill jag ha honom. :love:

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Islandshäst Hej!:) Finns säkert massor med kunniga människor här som är bra på tölt, så hjälp mig!! Det är såhär, jag har en fyrgångare med väl...
Svar
18
· Visningar
2 670
Senast: Boj
·
Träning Jag skulle vilja ha lite råd och tycken som kanske skulle kunna hjälpa mig och min häst. Hon är åtta år och jag har haft henne sen...
Svar
2
· Visningar
1 196
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2