känns hopplöst

C

chira

Nu behöver jag bara skriva av mig lite. Ursäkta om det blir rörigt.

För tre veckor sen blev tösen halt. Åkte in och röntgade och de hittade en spricka i kotsenbenet. Tre veckor total boxvila sen återbesök.
Under de här veckorna har hon vart så duktig! Mitt lilla nervvrak har verkligen hållt sig stilla. Fick komma ut en sväng i går för att inte vara för uppspelt idag när hon skulle lastas. Och hon var verkligen lycklig då!
I dag i alla fall så tog det först två och en halv timme att lasta. Hon ville verkligen inte. Men väl hos veterinären var hon så duktig så och somnade nästan i min famn när hon skulle röntgas. (fick lugnande)

Sen kom beskedet. Det är ingen spricka utan en inflammation som gör att benet gröps ur. Omöjligt att säga hur länge det funnits där. Och hon har vart små halt någon dag till och från i några månader :cry: Tänk hur länge hon kan ha haft ont?!

Nu är det i alla fall två månader till total boxvila. Vet sa att jag inte fick hoppas för mycket. Är det inte bättre finns inget att göra. Är det bättre är det säkert sex månader till vila.
Hon kommer vara så olycklig och jag vill inte utsätta henne för att stå i box så länge. Det är en så levnadsglad häst som verkligen älskar att springa ute. Och hon är bara sex år full med liv och bus!

Just nu känns allt hopplöst. Jag älskar ju min lilla tös och hoppas verkligen att hon kommer att bli bra. :(

Sv: känns hopplöst

Kan ni inte stängsla in en sjukhage precis utanför stalldörren? Då kan ju din
häst stå och sola sig i alla fall. Inte roligt med boxvila för en så ung häst.
Tycker synd om er båda två.

Har svarat i din andra tråd och förstår precis vad du går i genom. Tycker synd om dig, hoppas att hon blir bättre. Min häst har en spricka i den yttersta kotan i manken, läker den inte så finns det inget att göra. han har också tappat energin och är idag inte samma häst, slö, vill inte göra något och han har grymt ont, trots smärtstillande. Jag vet inte hur man ska stå ut, men ge inte upp och njut av tiden ni har tillsammans.

eftersom hon är så ung vill man ju ändå ge henne de här två månaderna och hoppas! En sjukhage ska upp, vet sa att det är okej att hon går den korta sträckan som det blir till hagen. Men jag tror att hon kommer att få väldigt svårt att stå still där när de andra hästarna syns och busar. Efter en väldigt jobbig vinter märker man plötsligt hur mycket man älskar sin lilla häst :(

fean: Hoppas det löser sig för din också!

Hoppas allt löser sig och att de två månaderna gör att det ser bättre ut...

Var själv i samma sits för något år sen men den fröken blev tyvärr sämre under tiden så det gick till slut inte (haltade trots smärtstillande och tappade livslusten helt). Det var nog boxvilan var som värst tror jag, så försök sysselsätta hnne i sjukhagen, tex lägg dit en bit av en trädstock, grenar att gnaga på, fodra gärna halm mm så hon har lite att pilla med.

Tänk också på att staket/eltrådar antagligen behöver höjas extra så hon inte försöker hoppa ut om de andra busar. Om ni själva inte sköter ut/insläpp se till att det finns rutiner och att de kanske tar ut din häst i träns om hon är pigg och busig osv.

Håll ut under den här tiden och ett stort LYCKA TILL!
(håller alla tummar för att det går bra i slutändan...)

Ush va jobbigt! Speciellt att inte veta hu de kommer gå! Vet hur det känns , min skrutta hade ryggont som efter ca 1 års vet besök och behandlingar ledde till avlivning. Hoppas det går bättre för dig! Att få ta bort dom man älskar är så jävla värdelöst!Och gör ont så länge!
Lycka till ni två och skäm bort varandra med mycke kel å mys så ordnar det sig nog.
Kram

Gud va jobbigt! Spec på en sån pass ung häst.Har själv en 6-åring, jag vet vad du menar med engeri..;) Jag hoppas jätte mycket att det blir bra med er båda.
Ni kanske kan träna in lite stillastående konster så länge? Hahah:D

Önskar dig o pålle stort lycka till o krya!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Grazing
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 848
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka