känns helt meningslöst...

A

andalusia

hej! måste få "klaga" av mig, vet inte riktigt hur jag ska göra, ni får gärna ge mej litte åsikter och råd.

nu är det så här att jag har köpt ett vbl sto som är 16 år, tanken är att jag ska ta ett föl på henne (travarföl) hon har bra stam. men tänkte ha henne till viss del som motions kommpis. hon har typ inte blivit hanterad på ca 10 år men det har fungerat bra endå, tills nu.. föra ägaren sa att hon hadde blivit riden innan, så efter lite longering och promenader bestämde jag mig för att sitta upp och skritta henne idag, hon hadde inget problem med att jag satt upp på ryggen och hon skritta frm snällt, tills vi kom ut på banan, då fatta hon bara tygeltagen ibland, och hon bara bråkade; stannade och krafsade i marken, sparka bakut, kunde inte halt osv..

är det kanske bara fasoner?

det känns så onödigt att "rida in" en 16 åring för det är antagligen det jag får göra och är det någon vits med det?

självklart är det ju vad jag känner som avgör, men vad tycker ni? skulle ni lägga ner mödan?

Jag har ju två hästar som jag rider, men det skulle ju vara kul att kunna ta med kommpis liggan ut i skogen, och då behövs det ju en extra häst..

Sv: känns helt meningslöst...

Jag skulle inte kalla det fasoner. Antingen så räknar du med att det ska ta tid och lär henne tygeltag och skänkelhjälper sakta och försiktigt som om det vore en unghäst eller så skiter du i att rida hästen. vet inte om jag skulle lägga den energin om jag hade tänkt ta föl och dessutom hade andra hästar atta rida. Mina kompisar ruder för övrigt inte på mina hästar, de är inte tillräckligt skickliga för att få rida dem...

Men alltså, naturligtvis måste du rida in henne först om hon inte är inriden...det spelar ju ingen roll hur gammal hästen är, det är bara att börja från början som med en unghäst.
Såklart det inte är 'fasoner', hon förstår väl inte vad du menar. Det förra ägaren kallade 'rida' kanske snarare var 'åka häst' ;)

hej! tjalfe har nog mycket rätt, jag skulle inte kastat mig upp på hästen så fort, men jag var så inställd på att hon kunde...

är fortfarande fundersam, hon är ju rätt gammal.. är det nogon som har någon erfarenhet.. kan ju tänka mej att damen skulle må bra av att komma ut ibland och se sig omkring, vet ju hur mina andra hästar blir om dom bara får gå..

Har hon inte blivit hanterad på tio år (?!) så kan hon ju ha tappat väldigt mycket av det hon kunde tidigare. Hon har väl inte heller de muskler som krävs för ridning. Men grundläggande kommandon ska hon väl ändå förstå. Jag skulle i ditt fall jobba mycket från marken, gärna med tömkörning/longering, för att få hästen uppmärksam på mina signaler.
Sen är ju frågan hur avancerat du vill rida också. Vill du bara ut och ha kul i skogen, behöver ju inte hästen kunna så mycket, bara du vet att hon lyssnar på dig så att det inte behöver uppstå någon farlig situation pga kommunikationsfel.

jag skulle nog göra lite unghääst saker innan jag satt upp, text dra i stigbyglarna så hon vet lite om vikten.

har ridit in en 12 årig varmblod men har var super snäll..

Min nuvarande sköthäst är dok då 5 år och har haft föl, men innan jag sitter upp gör jag lite övningar från hand.
text dra i stigbygeln och så.
nu går min buss till stallet hejs

Senast ändrad av en moderator:

Ju äldre de är dest svårare har en del att finna sig i nya saker verkar det som. Så du måsta ta minst lika lång tid på dig nu som om hon vore ung. Om hon är körd kan du ju vänja in det lite successivt och börja köra istället?

Är inte hästen hanterad på 10 år förstår jag mycket väl att hon kan ha blivit bra förvirrad. Börja om från början, hon har inte svårare för att lära bara för att hon är äldre.

Liknande trådar

Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355
J
Träning Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu. :( Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 432
Senast: bumbi_608
·
Hästmänniskan Nu har jag insett att jag behöver lite råd, stöd, tips och pepp. Jag ska ta det från början hoppas ni orkar hänga med :) Jag har...
2
Svar
32
· Visningar
5 039
Senast: Elsac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar