Känner någon igen sadeln?

Sv: Känner någon igen sadeln?

Det där ser ut som en riktig lågkvalitetssadel. Jag hade tyvärr inte betalt många hundralappar.

Lädret och hur den är uppbyggd, den ser "sladdrig" både fram och bak. Är den tung eller lätt att lyfta?

Tänk på att lädret har inte varit smörjt på säkert7 år, jag har haft den liggande i 2 år och förra ägaren tyckte inte att man skulle smörja den, bara tvätta av lätt med vatten.
Sen sas det att den var imp från Usa, den är jättetung, enligt mina armar i alla fall.... och när jag ser den så ser det ut som en sadel som är av kvalitet men där man inte sattsat på utsmyckning, om du förstår vad jag menar..... svårt att säga. Den är säkert mellan 15-20 år gammal.

Håller med om att det ser ut som en lågprissadeln. Tror inte du får mycket pengar för den. Kanske 1000 kr om du har tur...

hej
De är inte en lågpris sadel men den är väldigt gammal därav utseendet.
Jag visade sadeln för en kompis som rider western och bor i CA usa. Men den är inte värd mkt tyvärr efter som den är rätt nedsliten.
Den går säkert att putsa upp så den är fin utseende mässigt men troligtvis kan de vara svårt att få den att passa el ligga bra på en häst när den har legat så länge och blivit lite omtöcknad el vad jag ska kalla det.
Nya sadlar idag går att köpa till rätt vettiga priser nu el begagndade menar jag.
Skulle jag vara du skulle jag nog putsa upp den och sätta den i huset i nått rum så ser de trevligt ut. Ha det gott.

du menar att katterna ska få ha den som klösbräda, tja, vi har fem katter..... så varför inte, nä jag får se vad jag gör. Men hur gör man för att få fram ett namn på den, eller är det omöjligt.

De vore synd om katterna repade den.( Föstår att du kanske är sarkastisk) De är rätt snyggt i bland att ha en westernsadel hängande med nåttbilligare träns i TV rummet el likn.
DEn är troligtvis gjord av någon hantverkare som inte är stor och gör mkt sadlar. De finns många sånna. De brukar kallas Custom made. Finns det inget nr någonstanns? Kolla bakom sätet i ryggen liksom el på den lilla flerpen. Asch vad jag e dålig på vad delarna heter.

du menar att katterna ska få ha den som klösbräda, tja, vi har fem katter..... så varför inte, nä jag får se vad jag gör. Men hur gör man för att få fram ett namn på den, eller är det omöjligt.

Det kan ju vara lite svårt för oss att veta att du har katter som klöser på saker :grin: jag håller med Gordon, är jättesnyggt att ha sadeln som prydnad, själv har jag en ranchsadel i matrummet :D

Putsa upp den och kolla intresset på sadeln, alt ta den till en sadelmakare som kan westernsadlar och få den värderad. jag tror inte att det är en billig skitsadel utan eb mycket gammal sadel som fått en hel del stryk.

Hej!

Den påminner om min första westernsadel som inte var vidare bra och inte var värd så mycket, jag lyckades sälja den för 1500kr vilket nog var mycket tur. Den var från k&b saddlery, tycker din är mycket lik, även i detaljerna.
länkar till deras hemsida, hoppas man får det.
*Länk borttagen av moderatorn*

Senast ändrad av en moderator:

Stopp och belägg, det där är ingen skitsadel.

Den är gammal och lädret säkert sladdrigt och dant men funkar säkert utmärkt att rida i om den bara passar på hästen.

Den har en rejäl D-ring av kvalitet och skruvarna i lädret är rejäla. Den är en gång i tiden smyckad för att visas upp och har nog kostat ägaren en slant. Synd bara att den inte blivit omskött.

Skulle gissa det är en träbom täckt av råhud, försök att glänta på övre skirtsen så ser du.

//Waern

*kl*

Däremot så har den vanlig skärpknäppning på stigbygelupphägningen, vilket nu för tiden bara skit sadlar brukar ha. Men de var kanske vanligare för i tiden även på reko sadlar?

Jag tycker inte heller att det ser ut som en skräpsadel. Visst är den gammal och ser inte ut att ha blivit skött på rätt sätt på länge, men den är märkt (numret på gjordhållaren) och beslagen ser (vad jag kan se på bilderna) ordentliga ut. Mönstren är välarbetade och ser inte ut som "vanlig" punsning, och har säkert tagit en hel del arbete att göra.

Min första westernsadel var (är numera totalt demonterad då jag ska totalrenovera den) omärkt, rätt så dåligt skött - men lädret var helt ok, och den satt ihop med rejäla skruvar. Bommen i den är syntet, men väger ändå en del. Samma knäppning på stiglädren som denna sadel har. För mig är det inte en "symbol" för dålig kvalitet - man får se till hela sadeln. Men det går åt något mindre material med en sådan knäppning (ser till min Dakota, där stiglädren knäpps på ett annat sätt).

Hur mycket sadelns skick drar ner värdet, kan jag inte avgöra. Ett tips är att ta den till en sadelmakare som sysslar med westernutrustning, och få den värderad.

Den är en gång i tiden smyckad för att visas upp

//Waern

Dekoren i lädret ser ut att vara riktig läderplastik, dvs skuren och sedan modellerad alltså inte den väldigt billiga stansade varianten man ser på nutidens lågprissadlar.

Så jag håller med, en gång var det en hyfsat fin sadel.

/KT

Jag tackar innerligt för alla som svarat, började bli orolig där i början - tyckte själv att det inte var en "skit"sadel, men man vet ju aldrig. Jag mår inte riktigt bra just nu, men jag tror jag ska lägga ner lite tid på att puttsa upp den i morgon, tror det kommer att göra stor skillnad. Några tipps, kan jag använda vanligt putts som jag har till mina andra "engelska " sadlar.?

Börja med vanlig sadeltvål och vatten, samma som till de engelska sadlarna fungerar fint! När sadeln är ren och torr smörjer du. Jag använder Stübb*n Ha*anol-fett till min, även N*atsfoot O*l (olja) fungerar bra, på tjockt läder (som ju westernsadlarna är av :D).

Sadeln har alla kännetecken på en riktig skitsadel från Sydamerika, troligen Mexiko, t ex maskinpressad prägling, vanliga spännen till stigläderna,mm, mm så gör dej inte besväret att leta efter nåt tillverkarmärke . I dagligt tal skulle den klassas som restavfall och hör inte hemma på en hästrygg!

Senast ändrad:

Intressant åsikt....:cool:

Vad anser du om denna sadeln då?

IMG_1856.jpg

Vad tycker ni andra?

Liknande trådar

Western Som rubriken säger, någon som känner igen sadel och kan upplysa mej om märke eller vart den kommer ifrån eller helst båda...:laugh...
2
Svar
33
· Visningar
3 726
Senast: ainavi
·
Utrustning Har inte varit aktiv på buke på bra länge :crazy: men nu behöver jag er hjälp :D Jag ska sy en egeninspirerad ESPANIOLA hade jag tänkt...
Svar
5
· Visningar
1 537
Senast: Cita
·
Utrustning Nu har jag provat en himla massa sadlar, och jag har hittat en del som faktiskt ligger bra, men... de glider fram. Anledningen till att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 725
Senast: Elina8
·
Utrustning Min allroundbomsadel ligger inte bra längre och jag har blivit nyfiken om en bomlössadel kan vara något för min häst. Fick inga...
Svar
11
· Visningar
2 080
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross