Känna sig "hemma"..

Fakur

Trådstartare
Hur lång tid har det tagit för era hästar att "känna sig hemma" på stället? Det är förstås väldigt invidiuellt eftersom det beror mkt på hästens eget psyke också men det skulle vara intressant att höra.
Har det varit skillnad på när hästen varit vid stallet och sedan när den rids i så fall?Har själv en ny häst nu så det skulle vara kul att jämföra..

Sv: Känna sig "hemma"..

Jag fick hem min nya häst för ca 2 månader sedan. Hon tog ca 3 veckor på sig för att bli helt "hemmastadd". Innan dess var hon lite orolig i och utanför stallet, gick runt,runt i boxen och bajsade, ville inte stå still när man hoppade upp, var lite av en ångvält när man ledde henne osv, men efter ca tre veckor var hon jättelugn.

När jag red ut på henne dan efter jag fått hem henne var hon jättelugn när vi väl ridit iväg, vi mötte både lastbil, traktor, fyrhjuling och bilar och hon reagerade inget alls.

Nu står hon lugnt i boxen när jag gör iordning henne, står som ett ljus vid upp- och avsittning både hemma och i skogen, går lugnt när man leder henne osv.

För min häst tog det nog 2,3 veckor iallafall. Då kände vi ändå varandra sedan flera år tillbaka.

Min häst hade bott hos mig o mina föräldrar i hela sitt 7 åriga liv, när jag flyttade för ganska exakt ett årsedan. Då tog jag honom med mig. De senaste åren hemma hade han gått på lösdrift och när jag flyttade honom hamnade han direkt på sommarbete. Senare när tog vi hem de till stallet, vilket var först i mitten av oktober (de har bra bete), ville han först inte gå in i stallet. Där hörde ju han inte hemma... Fick ta andra hästar till hjälp. När vi började stödfodra och kom in i rutiner skulle jag säga att han kände sig hemmastadd.

Jag skulle säga att hästar känner sig hemmastadda först när de kommer in i rutinerna. De är ju lite av vanedjur. Sen hade vi lite otur med, för flocken på 3 hästar var ganska tajt. Det är speciellt ett sto som väldigt dominant, som min häst har fått flytta sig ganska många gånger för (fort dessutom). Till slut blev han kompis med en liten shettis tjej. Jag tror de är ganska lika; min häst är NSV/halvblod, alltså naturhästar bägge två. Sen nu på försommaren kom det ett welsh sto. Hon är skimmel o min häst är skäck med mycket vitt; jag antar att det är därför som de blivit kompisar... Hur flocken är uppbyggd är alltså också mycket viktigt. När jag kollade på stallplats valde jag faktiskt bort ett stall med 3 travston i just för att de verkade ännu tightare.

Det undrar jag också!
Jag och kompisen flyttade våra två hästar för drygt en vecka sen till ett litet stall. Det ligger en ridskola bredvid så dom har mycket att titta på i hagen.
Däremot har min häst nu börjat med att gå ca 10 meter och sen bli "livrädd" och vägra gå längre...:confused: det slutar med att jag får hoppa av och leda henne en bit och sen hoppa upp.
Hon är rädd för allt i skogen och tror hela tiden att det är ett lejon som smyger upp bakom henne:angel:
Det känns konstigt att hon är så här eftersom hon innan alltid har varit den som har varit först och tuffast:crazy:
Hon är ju inte så världsvan, i förra stallet var vi bara 3 st och nu är vi 2..kompisens häst beter sig likadant så dom är som "Humle o Dumle":rofl:
Men som sagt, det är nog bara att ha tålamod, det ger sig väl snart (hoppas jag):angel:

alla mina hästar har anpassat sig snabbt. Både när de kommit till sitt nya stall och när vi te.x har varit på tävlingar och fått ha box där vi ståt över. Ätiti och druckit som vanligt, rullat sig, legat ner i boxen på nätterna och var allmänt lugna och avslappnade.
Stoet som jag har nu är nog vädligt van att komma till nya ställen. Hon är 7 år och har haft 5 olika ägare (samt ståt i 6 olika stall)

när mina 2 flyttade tvärs över landet så tog de dem ca 1-1½ månad innan jag märkte att de va sig själva helt och fullt ut och kunde seapreras utan att bli tokiga.

Jag har nog haft tur med mina, för de brukar bara gå in i ett nytt stall och konstatera att de har en box och att det finns mat och då är allt bra! En fördel om man vill tävla antar jag. Men det beror lite på stallet oxå, den äldsta hästen gillar inte för små stall, med bara några boxplatser, då trivs han inte alls..

*kl*

Det tog ca 3-4 månader innan min unghäst blev lite mer som en "normal" häst. Men trots att han bara flyttade 5 km var det en väldigt stor förändring i hans liv. Dessutom hade han nog inte blivit det som vi upplever som "normal" än idag om han stått kvar hos uppfödaren. Känns som att han var en häst där o är en annan häst här typ :P Han var varianten nervöst lagd o väldigt känslig på ett stuteri medan han här hos oss med en hästkompis o två människor han träffar blivit mer av en normal bekväm valack ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka