Känna igen mamma?

Ireland

Trådstartare
Hoppas jag har lagt tråden rätt. Började fundera på detta igår då jag och min kompis var och hälsade på hos hennes pappa som köpt en gård. Han har min kompis hästs mamma där hemma.
Det är så att hennes häst kanske ska vara där över vintern och kommer då träffa sin mamma igen. Han är 7 år. Tror ni att de känner igen varandra och förstår? :bump:
 
Sv: Känna igen mamma?

jag undrar samma sak som du. vi har köpt en häst som våran grannes häst är mamma till. minns dom sina föl efter ca 5år?
 
Sv: Känna igen mamma?

Vår tuffa ponny träffade sin mamma på en tävling och mamman vände direkt bort huvudet och ville INTE hälsa, så gjorde hon inte med andra hästar:cry:

I o f s var dottern rätt självsvåldig och hade varit ett bekymmer redan för sin mamma och senare de tjejer som skötte henne innan vi köpte henne.

Mamman såg ut som hon tänkte: Åh, nej, inte hon! Ska hon skämma ut mej här också?
Mamman var en fin ponny som hade kommit 3:a i SM, bland annat.

Vår ponny hoppade ännu bättre men hade svårt att hållla sej på marken på framridningen:cool: Mamman ville inte visa att de var släkt:o


Hästar känner igen varandra länge, det har jag märkt flera gånger.
 
Sv: Känna igen mamma?

Ja det skulle vara intressant och höra om någon har forskat på det. Min förra ponny stog i ett stall tillsammans med en valack under några års tid. Valacken flyttade från stallet så de hade inte setts på över ett år, då vi hamnade på samma tävling. Va osäker på om de skulle känna igen varandra och ville inte kolla det heller innan de varit in på banan. Så jag sa åt min kompis med valacken att hon skulle rida upp till transporterna när hon hoppat. Så skulle vi rida mot banan då. Precis när vi passerar transporterna gnäggar han min häst tvärstannar och börjar skrika. Och han svarar... ( Om man ända kunde förstå vad de sade). Så nog känner de igen rösten från en gammal kamrat.
 
Sv: Känna igen mamma?

Hästfrälst skrev:
Hoppas jag har lagt tråden rätt. Började fundera på detta igår då jag och min kompis var och hälsade på hos hennes pappa som köpt en gård. Han har min kompis hästs mamma där hemma.
Det är så att hennes häst kanske ska vara där över vintern och kommer då träffa sin mamma igen. Han är 7 år. Tror ni att de känner igen varandra och förstår? :bump:

Ja, de känner igen varandra. Ston glömmer aldrig lukten av sin avkomma även om det går väldigt lång tid emellan.

/Lizzie
 
Sv: Känna igen mamma?

Vi hade två ponnier på ridskolan med efter samma hingst och sto, dvs helsyskon.
Dom var födda med ett par års mellanrum och hade inte gått tillsammans hos uppfödaren. Dom var inte speciellt lika, skiljlde både i storlek och färg.
Trots det var dom oåtskiljaktiga. Var tvungna att stå brevid varandra i stallet och gick alltid tillsammans i hagen
 
Sv: Känna igen mamma?

lundborg skrev:
jag undrar samma sak som du. vi har köpt en häst som våran grannes häst är mamma till. minns dom sina föl efter ca 5år?

Vi har mamman och ett av hennes föl hemma.. unghästen var i från mamman i tre år och det värkade som att de kände igen varandra lite grann men det är nog olika på hur länge de varit borta från varandra!
 
Sv: Känna igen mamma?

carinah skrev:
Ja det skulle vara intressant och höra om någon har forskat på det. Min förra ponny stog i ett stall tillsammans med en valack under några års tid. Valacken flyttade från stallet så de hade inte setts på över ett år, då vi hamnade på samma tävling. Va osäker på om de skulle känna igen varandra och ville inte kolla det heller innan de varit in på banan. Så jag sa åt min kompis med valacken att hon skulle rida upp till transporterna när hon hoppat. Så skulle vi rida mot banan då. Precis när vi passerar transporterna gnäggar han min häst tvärstannar och börjar skrika. Och han svarar... ( Om man ända kunde förstå vad de sade). Så nog känner de igen rösten från en gammal kamrat.


Oh ja. Vi lämnade ut vår D-ponny på foder i flera år, och när hon kom tillbaka stod vår valack ett stall med cirka 30 hästar. Hon fick den natten hon kom en box ganska långt ifrån honom. På morgonen skrek de högt till varandra när vi kom till stallet. De hade märkt varandra troligen hade hon undrat var hon var och gnäggat och han kände igen hennes röst.:love:
 
Sv: Känna igen mamma?

hästar känner ju igen kompisar de inte sett på flera år, så varför skulle de inte känna igen sina föl som de antagligen har ännu starkare band till?
 
Sv: Känna igen mamma?

Dom har ju ett hästminne så inte är det omöjligt;)

En bekant till mig köpte ett ungsto i samma veva som jag köpte Carissa. Eftersom dom stod i samma område så slog vi två flugor i en smäll och hämtade båda samtidigt. De vart ett jäkla hälsande från båda två när dom såg varandra:D

Min bekanta som också är insatt i avel och så kollade sen Carissas stam och märkte att dom var från samma uppfödare, när vi sen ringde uppfödaren och fråga om detta så sa dom; "jodå, dom har gått i samma hage i ca 2 år!"

Inte behövdes de någon delad hage i början heller kan jag meddela. Dom stod och kilade varandra ryggar från första början;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 001
Senast: Gunnar
·
Kultur Jag efterlyser titeln på en bok som jag läste för kanske 10 år sen typ. Det är en svensk författare. Handlade om en tjej som bodde...
Svar
4
· Visningar
877
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 702
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp