Kanman häva foderavtalet utan att vanvård förekommer?

A

amoriella

Om man nu vill ha tillbaka sin häst som man har lånat ut på foder och avtalet ska till att gå ut. Kan man häva avtalet utan anledning? Någon som sa att hästen måste vara vanvårdad?! Men man har väl rätt att ta hem sin häst om man vill det? Lika väl för fodervärden om de vill häva från sitt håll?

Sv: Kanman häva foderavtalet utan att vanvård förekommer?

Sålänge avtalet inte säger något om hur avtalet upphör så kan avtalet sägas upp från båda avtalsparter. Sen kan ju avtalet säga något om uppsägningstid också givetvis.
Så nej, ingen vanvård krävs utan det räcker med att man saknar sin häst, vill sälja den eller något annat. Samma sak från fodervärdens håll, den kanske inte längre hinner med hästen, vill köpa en annan häst eller ska flytta till ett ställe där det saknas möjlighet att ta med hästen.

Är där ingen uppsägningstid och kontraktet håller på att gå ut så kan du absolut ta hem din häst (om inte kontraktet säger annat).

Är där uppsägningstid på ex. 2 månader och kontraktet går ut om 1 månad, så blir det nog krångligt, om inte fodervärden går med på att strunta i uppsägningstiden.

Nu vet jag visserligen inte om det heter uppsägningstid när det handlar om "förvarning" innan kontraktet löper ut, men jag tror att du förstår vad jag menar i alla fall :)

Avtalet går ut i september å uppsägningen är på tre månader. Om ingen uppsägning sker så fortskrider avtalet i 12 månader. Så även om ingen vanvård förekommer så kan man väl säga upp avtalet från ägarens sida? I detta fall så är det en ägare som har sin häst utlånad och vi vill att jag tar över ist. Men han påstår att någon jurist sagt att vanvård måste förekomma?! Låter helt befängt!

Så som du skrev så tror jag tyvärr inte ni kan ta hem hästen förrän i september om inte fodervärden går med på det vill säga. Eller givetvis om det är vanvård eller liknande som gör att ni kan bryta avtalet

Så som du skrev så tror jag tyvärr inte ni kan ta hem hästen förrän i september om inte fodervärden går med på det vill säga. Eller givetvis om det är vanvård eller liknande som gör att ni kan bryta avtalet

Ne september är ok! Om det står i kontraktet: Efter ett föl tillfaller hästen fodervärden, men sen väljer ägaren att inte ta föl. Hur ställer det sig då?

Aha det där kan nog krångla till det lite. Hur står det skrivet i kontraktet om det eventuella fölet inte blir? Risken är ju att ni har skrivit kontraktet så att hon i princip tvingas att ta ett föl och sedan skänka bort hästen.

Vi behöver nog mer information, annars blir det omöjligt att uttala sig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 609
Senast: Stergo
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka