Kaniske/kaniske inte.

I

issikka

Alltså en till exem tråd, sökte i gamla men hittade inte det jag sökte.
Har två unghästar 2 och 3 som nu i år har börjat klia man och svans.
De har flyttat till stallet de står i nu i vintras. Har ca halva sommaren kliat sig regelbundet. Jag började ge st hippolyts hestamix
åt dem och enligt mig började det runt den tiden, nu har jag slutat och de har varit utan i ca 1 vecka snart men inte slutat klia, så jag får väl vänta ut det ännu och se. Men jag tycker också att de kliar sig mera soliga och varma dagar, därför undrar jag om det skulle kuna vara eksem?
De har nu kliat sig ca 2 mån, men jag ser inga sår eller bölder. Den äldre har inga tecken på sår el dyl, den yngre har några skorpor, inget stort och inte lixom i "grupper" utan enskillda skorpor här och där. Det är bara manen och svansen som fått sig.

Jag skulle vara hemskt tacksam för bilder på eksem, lindrigt och svårt. Och om ni kan beskriva tecken på att hästen har utväcklat eksem av nått slag.
Jag sökte bland gamla trådar och har googlat men jag hittar inte mycket bilder.

Skriv också gärna vad ni gör för att underlätta era eksemhästars lidande, förutom täckning förståss.

Sv: Kaniske/kaniske inte.

Dessutom kliar lillen mulen nu också märkte jag.

Kanske är soleksem? Testa smörja med Helosan Sol på mulen.
(Antar att det är pållarna på din avatar med bläs? Har de rosa mular? Min Lúkas har bläs och han blir solbränd på mulen)

Hos%20Ika%20001%2034.JPG

jo han med större bläs kliar sig på mulen, men tydligen inne i munnen nu oxo,:confused: , eller så är det jag som över reagerar igen, men jag tyckte precis att han skrapade tandköttet ett par gånger för mycket än vanligt idag. :(

Våra har betat bland nässlor eller liknande och har nässelutslag på näsan. Drabbar värst de som är ljusa på mulen. Din kan ju ha fått klåda i munnen av att ha smakat på nässlorna eller liknande.

Unga hästar kliar sig ibland en säsong och sen blir det inte mer men det är klart värt att hålla koll och skydda dem vid behov. Mitt 2åriga sto blev helhysterisk och kliade av sig manen i maj när vi använde switch. Efter såpatvätt och rejäl dusch samt 3 veckor med eksemtäcke var symptomen borta och nu växer manen ut igen. Hon har fn världens fulaste frilla
picture.aspx

Helt OT, men, vad har den hästen för färg?
Min gamla dressyrponny (som faktiskt blev fyra i SM nu i helgen!) har precis den färgen! Är det gulbrun-skäck? Jag tycker nämligen de är lite mer nougatfärgade än gula...
Hon hade också tvåfärgad man, och ett litet blått stänk i ena ögat. Mamman isabellskäck m. blå ögon, pappan brun.

Tack, och förlåt för OT!

Jag känner en veterinär som har en eksemhäst med väldigt lindrigt eksem. Dvs det yttrar sig endast (om det yttrar sig) som enstaka skorvliknande områden. Hennes skötselråd är:

-täcke när det är över 12 grader ute (nu är det pga knott hon har det)
-bada med fuktighetsgivande schampo och balsam OFTA under sommaren.
-spraya med milt antiseptiskt fuktighetsgivande spray.
-klippa av manen för att öka luftgenomströmningen.
-salva med Idomin.

Det har funkat för henne. Eksemen är näst intill obefintliga.

*kl*

trådkapar lite, sorry!
Våran 15-åriga valack har börjat klia sig nu vilket aldrig har hänt innan :confused: han har inga skorpor, ingenting förutom att svansen har blivit så "eksemformad" högst upp om nån fattar? Han är VÄLDIG besvärad av flugor/knott och liknande, dom andra två i hagen står helt lugnt när det regnar men han viftar och slår med huvudet mot baken/magen i ett. Ibland ligger han och rullar, antagligen för att det kliar. Vi trodde först han hade koliksymptom eftersom han blir hysterisk så fort han får liiite ont i magen pga maskangrepp när han kom till ridskolan innan vi köpte honom. Men han bajsar och magen är igång. Vi smörjer och tvättar men det verkar inte hjälpa. Ska man ta några prover? Köpa ett täcke? Han har fått gå in men det verkar inte spela nån roll, han är likadan inne som ute, oavsett väder och tid :confused:

Just buken är det tredje vanligaste stället de får eksemet på, efter man och svans. Känn under magen om den känns 'valkig' i mittlinjen. Det är ju dock väldigt märkligt om han skulle utveckla eksem i så hög ålder.:confused: Iofs har svidknotten varit j**liga i år men de börjar väl lägga sig nu?

Det är ju svårt att säga vad det kan vara men om det var min pålle hade jag nog täckat och sprutat insektsavvisande medel. Bada med ett schampo med havremjöl som ingrediens varvat med ett bakteriedödande. Bara för att 'mota Olle i grind' liksom.

Att han är så irriterad tyder ju på att ngt är fel men om du inte SER ngt eksem/torra partier så verkar det kanske mindre sannolikt. Såpass besvärade hästar kan ibland få kortison utskrivet. Nu har det ju visat sig att det kan ge fång som biverkan så det är ju riskabelt. Antihistamin är nästan ingen idé eftersom hästar har svårt att ta upp det...

Sen kan hästar få klåda av andra saker än eksem ju..

Hmm....slut på goda råd nu tror jag....

Tillägg: det finns nya IgE-test som är mer tillförlitliga än de gamla som ofta påvisade allergier som inte fanns. Så visst, det kan ju vara värt att ta prov.

Nej tycker också det är lite konstigt eftersom han inte har haft någon tendens till det innan. Hittar inga torra partier eller något på honom så det blir nog att ta ut en vet. för att ta lite prover på honom för han mår ju inte bra som det är nu :(

Om jag nu förstått detta rät, så är tecknen på exem skorv, förjockad hud, sprickor, ibland brara nån av dessa grejer. Pm hästen skaver av lite man, men inte har några av dessa symptom, klassas det inte som exem då?
Min häst är nu 4, och har kliat sig lite varje år, inte så att det blir sårigt eller så, men skaver manen lite. Jag utgår ju ifrån att det är exem, men tvivlar lite ändå.. Hon går utan täcke, och enda behandlingen hon får är att jag schamponerar man och svans typ varje vecka..

Helt OT, men, vad har den hästen för färg?
Min gamla dressyrponny (som faktiskt blev fyra i SM nu i helgen!) har precis den färgen! Är det gulbrun-skäck? Jag tycker nämligen de är lite mer nougatfärgade än gula...
Hon hade också tvåfärgad man, och ett litet blått stänk i ena ögat. Mamman isabellskäck m. blå ögon, pappan brun.

Tack, och förlåt för OT!

PMar dig! Synd att kapa hela tråden med saker som inte har med exem att göra.../ Ninni

har nu nån typ av foder "ringar" på hovarna oxo ... eller så är det bara matte som över reagerar. men vet kommer ut i tisdag, så efter det borde vi vara ett steg närmare svaret, dessutom har jag kommmit fram till att det kan vara fukten oxo. men vi ska se...

tyckte det var nån som frågade om färgen på den ena där, vet inte om det var på min men han är i allafall rödblack :banana:

Det var mitt skäcksto vi pratade färg på, hon med fulfrillan :grin:

Hej, skulle vara intressant att höra hur det gått med era eksemhästar, eller inte exemhästar. Min häst har tappat man och fått riktig stubbman i sommar men annars har jag inte sett något.Jag har inte sett att han kliat sig heller, men det är väl bara att utgå från att det är eksem.Nästa sommar är det täcke på som gäller så att manen får vara kvar.:crazy:

Min eksemhäst har haft en bra sommar tills nu, nya knott o mygg som irriterar. Men han har inte kliat sönder sig bara tagit lite pannlugg och uppepå nacken där inte täcket når. Ingen huva i år alltså, men får tänka om till nästa år.
Kanske blir det bättre med åren, hoppas kan man ju. Men täcket blir nog kvar.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 103
Senast: sthu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
15
· Visningar
7 408
Islandshäst Postar detta på Islandshäst då jag tror att flera har koll på exem här - om det är fel får moderatorn flytta på tråden. Vi köpte en...
Svar
13
· Visningar
2 511
Senast: Linnea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama