kaninungar

Ela

Trådstartare
Min kanin har lite oväntat fått kaninungar :angel: Hur tar man hand om ungarna och honan? Vad ska vi tänka på? Vad kallt/varmt tål dom?
Tacksam för alla tips och råd!

Sv: kaninungar

Jag undrar det också.

Igår så upptäckte vi att kaninhonan ryckt loss massa hår från sig själv. Vi tyckte det var konstigt, sedan låg det hår utspritt på EN plats. Vi lyfte upp henne på kvällen och upptäckte att det var blod på toan. Helt plötsligt rör det på sig där håren låg. Vi trodde först det var en råtta. Men efter att ha kollat närmare, visade det sig att det var TRE kaninungar.

Vi fick kaninen för mindre än en månad sen, hon bet andra och vi hade ju ingen aning om att hon var med barn. Så snabbt fick vi fixa hus och en ny lite större bur. Hon fick mycket hö och halm. Vi fick flytta ungarna försiktigt från den lilla buren till den stora.

Det blev kalabalik eftersom vi inte hade någon aning om hur vi skulle göra. Idag skulle jag ge henne mer mat så att hon orkar dia ungarna, men hon kom snabbt till dörren och "hindrade" mig att ta matskålen. Det är som att hon äntligen fattat att hon har fått ungar.

Hur ska vi göra, tycker ni?

Först och främst tänker vi vänta någon vecka för att kolla om hon verkligen tar hand om ungarna och om dom överlever.

Vill honan ta hand om om ungarna så gör hon det, vill hon inte kan man inte göra så mycket, men sålänge ni ser till att hon gradvis får lite mera mat(inte öka allt på en gång) så hon kan producera gott med mjölk till dem, så behöver ni inte tänka så mycket mer om det förräns ungarna har blivit äldre.

Kolla till ungarna 1 gång om dagen så de lever och att ingen päls snurrat sig runt fötter m.m. och ni märker fort om de får mat eller ej.

Vi har skrivit lite om hur vi "tar hand" om våra kaninungar på hemsidan, ni kan ju kika in om ni vill: http://groups.msn.com/Paradisetshoppkaniner/avelinformation.msnw

Tack så mycket för ditt svar! :)

Igår kollade vi till dom, och allt verkade vara okej. De låg på varandra, men antar att det är för att de värmer varandra?

Imorse kollade jag till dom och mamman var inne i huset, så vi hoppas på att hon tar hand om dom, för det måste hon ju göra. Hon ryckte bort hår från buken för att värma dom. Så...

Ska kolla till hemsidan nu!

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
950
Senast: Luff
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
182
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: Shixle
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar