K

Kallis

Vilka grönsaker och frukter får man ge kaniner? Finns det nå´t man INTE får ge dom?

Sv: Kaninmat

man ska absolut inte ge vitkål.. då går dom gaser i magen och sväller upp som små luftballonger (dock svävar dom inte iväg men det hade varit en kul effekt :rofl: )

Jag var rädd för det eftersom det är ganska "starkt" men jag läste nyss här inne att nå´n ger kål för vitaminerna tror jag det var.. :confused:

Vi har 2 kaniner, den ena är 6 år och den andra 4 år. Båda får massor med vitkål varje dag och det har dom fått sedan de var ungar och de har inte det minsta problem med det.

OK, tack. Finns det nå´t annat man inte bör ge?
Läste även att nå´n gav grön paprika. Är det skillnad mellan typ grön och röd?

Man ska vara försiktig, kaniner är känsliga. Men jag har aldrig varit med om att en kanin blivit dålig av morötter. Mina kaniner får en hel del vitkål och mår bara bra, men då är de väldigt vana vid alla former av frukt och grönt. Jag kan nog ge allt utom förstås citron och lök som de ändå inte skulle vilja ha. Men som sagt var, försiktigt med allt tills de är vana.

Ja det är juh konstigt att en klasspolare va till evt med sin kanin för några månader sedan och vet sa till henne att kaniner inte tål vitkål.. det va nämligen därför kaninen var hos vet.. han var svälld i magen pga vitkål..

men ge vitkål alla som vill.. dom tål det eftersom att den här kaninen som var hos vet och många andra bara är "undantag"! ge vad du vill! :D

Du får ursäkta mig men min kanin bor hos mina marsvin och efter en försiktig tillvänjning äter han vitkål i samma mängd som dom och mår alldeles utmärkt ändå ;)
Naturligtvis så observerade jag honom nogrant när han fick det i början.
När det gäller mat till kanin, marsvin odyl så gäller alltid långsam invänjning när det är något nytt för annars kan magen protestera.
Om din kompis gav kanin massa vitkål utan inkörning så kan jag förstå att kanin fick ont i magen men det kan hända med färskt gräs också om man ger för mycket första dagen.
Kanin här hemma är tokig i vitkål :d även om han tuggar på morötterna också :cool:
Marsvin får vitkål, kanin får vitkål, råttor får vitkål och hamster får vitkål här hemma :D Ibland snor även dottern lite och det händer att jag tuggar på något blad ibland då och då :)

Tyvärr så har många veterinärer väldigt begränsad kunskap om kaniner och liknande djur. Så ibland kan det vara bättre att få tag på en erfaren uppfödare och fråga.

Det är mycket större chans kaninen hade coccidos och dog av det, inte kålen coccidos är livsfarligt utam medicinering och ger uppblåst buk men vetrinärerna vet inte vad det är och kan ej heller veta utan träckprov "bajs". Det är därför man bör obducera sin kanin om man ej är säker på dödsorsaken.

Det jag hört är att man inte ska ge dem citrufrukt ex. apelsin, mandarin och citron.. Säg till omjag har fel

Det jag spontant kan tänka mig med apelsin, är att hinnorna runt fruktköttet ställer till en propp i tarmen. Det händer nämligen på människor då och då, att man äter flera apelsiner på kort tid och så gör hinnorna stopp i tarmen och man får tarmvred (hinnorna är nämligen så gott som omöjliga att smälta helt). Mina kaniner har dock fått smaka apelsin och de har inte blivit dåliga av det, men de gillar inte apelsin så mkt. Mandariner tror jag inte ger det problemet.

Det som däremot ställer till det med många kaniners magar, är att de tas från mamman för tidigt! Folk vill köpa en så liten unge som möjligt och tyvärr struntar vissa djuraffärer och även en del mindre seriösa uppfödare i att en kaninunge ska bo med mamman upp till 8 veckors ålder (jag låter en del ungar stanna med mamman ända till 10 veckor, om de ser ut att behöva det). En kaninunge som måste lämna mamman redan vid 4-5 v ålder får MYCKET lättare magproblem.

Jag föder upp i liten skala och har också en liten djuraffär och jag får jämt frågan "nej, den där kaninen var så stor, jag vill köpa den lilla söta istället". Då får jag, gång på gång, säga att den "stora" är 8 veckor och lev.klar, men den lilla söta är 4 veckor och om 4 veckor då den också är klar att säljas, så är den lika "stor" som den jag har leveransklar nu...suck!!

Paprikan vet jag bara att marsvin kan få utslag runt munnen av, vet ej om det är samma effekt på kaniner. Jag ahr då aldrig sett att mina kaniner har fått det, det är bara det att de inte tycker om paprika

Dom får inte utslag utan dom kan få munsvamp av det precis som dom kan få med tomat, äpple, apelsin, päron odyl.
Syrliga frukter och grönsaker kan ge detta men det är inte alla som drabbas och det är bara om man utfodrar för ofta det kan hända.

Kaniner tål allt som människor tål utom rå potatis, sen är det ju givetvis en fråga om vad kaninen BÖR äta, håll dig till grönsaker och pellets och blad och grenar från fruktträd så blir det nog bra.

Din kanin mår bra om du utfodrar den 2 gg per dag, förslagsvis morgon och kväll med 3 olika sorters grönsaker och beroende på storlek och ålder en mindre mängd pellets. Kaninen skall oxå alltid ha tillgång till något att gnaga på, hö och vatten.

Hoppas du fått svar :d

Nidorina skrev:
Det jag spontant kan tänka mig med apelsin, är att hinnorna runt fruktköttet ställer till en propp i tarmen. Det händer nämligen på människor då och då, att man äter flera apelsiner på kort tid och så gör hinnorna stopp i tarmen och man får tarmvred (hinnorna är nämligen så gott som omöjliga att smälta helt). Mina kaniner har dock fått smaka apelsin och de har inte blivit dåliga av det, men de gillar inte apelsin så mkt. Mandariner tror jag inte ger det problemet.

Min kanin äter apelsin men utan hinnorna!

Antagligen utfodrade din kompis kaninen med bara en slags grönsak, villket kan leda till ämmnesomsättningssjukdomar, och då främst om man enbart utfodrar med kål, broccoli, brysselkål och spenat.

Allt som är gasbildande ska INTE ges till kaniner i STÖRRE mängder t.ex. för mycket röd klöver och vitkål.

Kaniner kan inte prutta och kan då inte få ut gasen om det blir gasbildning i magen.
Då sväller magen upp och den får den s.k. trumsjukan som är livsfarligt för kaninen!
Får den inte vård inom den närmaste timmen, ja rent av halvtimme så dör den om det blir för stor gasbildning.
Den här "sjukdomen" ska man ta på fullaste allvar, bara för att någon annans kanin tål de gasbildande grönsakerna tycker jag absolut inte att man ska utmana ödet och ge sin kanin desamma helt plötsligt.
Min kompis kanin var van att få vanligt gräsmatte gräs men sen gav dom honom lite åkergräs och han fick den här sjukdomen och dog, åkergräset var blött och blev för mycket för hans mage.

Sen har vi ju okänsliga kaniner och extremt känsliga kaniner, ser vi på dagens avel så har djuren blivit mycket mer känsligare än förut, vi avlar igentligen helt och hållet på prestation och utseende.
Min gamla kanin (f.1997) han tål i stort sätt allt man ger honom, stor ras och extremt tålig, ser man på min hona (f.2002) av samma ras är hon långt ifrån gammelmannens seghet, hon är mycket mer känslig när det gäller maten.
Min lilla dvärgvädurshona hon tål inte tomater, fråga mig inte varför men den gången jag gav henne 2 klyftor så svullnade hennes öron upp och hon mådde pyton en dag + att flickstackarn hade 3 galna ungar vid sidan! Det gör jag aldrig om igen! :smirk:

Jo-anna skrev:
håll dig till grönsaker och pellets och blad och grenar från fruktträd så blir det nog bra.

Men vilka grönsaker är okej att ge, garanterat?

*lånar knapp*

Är det okej att ge ensilage till kaniner?
Mitt ensliage är kruttorrt och jag menar inte den sortens ensilage som är blött och luktar. Det är mer som inplastat torrhö.
Vad tror ni?

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 842
Senast: Scata
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
529
Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Lucifer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Therese Danielsson har hästar, getter, katter, kaniner och höns. Men för att ha råd försäkrar hon bara hästarna och sätter en gräns för...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama