Kaninkompis.

MittNyaJag

Trådstartare
Hej hej!

Jag har en kastrerad dvärgvädurshanne som bor ute nu sedan ett år tillbaka ungefär. Innan dess bodde han inne med oss i lägenheten. (han fick bli utekanin när vi flyttade).
Han är alltså två år och litegrann. Nästan 2½. Han är väldigt social och tam. Går lös på gården dagtid (när solen skiner och det är fint väder, annars behagar han inte gå ut).
Jag har under lång tid funderat på hur det är med kaniner och sällskap. Jag har haft kaniner sedan jag var liten men de har oftast suttit i burar en och en, främst av den anledning att jag inte velat ha fler kaniner just då... Jag har dock haft en kastrerad hanne ihop med en hona förut och de var väldigt bra kompisar.
Torsten har ju inte klagat på att han är ensam, men åandra sidan är jag inte så bra på "kaniniska". "Tror ni" att han skulle uppskatta sällskap? Jag skulle hemskt gärna vilja ha en fransk vädur, de är ju så himla häftiga och har generellt sett ett temperament som jag tycker om. Frågan är ju om en ny kanin skulle kunna bli lika tam som Torsten är...

Äsch, vet inte vad meningen var med den här tråden, höra era erfarenheter om att sätta ihop "äldre" kaniner med nya kaniner.

So! Dela med er av era erfarenheter och åsikter!!

Sv: Kaninkompis.

Ingen som har någon åsikt?
Kort och konkret alltså,
* Trivs kaniner bättre i par än ensamma?
* Skulle det vara genomförbart att föraihop en tvåårig kanin med en unge?
* Genomförbart med en dvv och en frasse?
* Är isf en han- eller honkanin att föredra?

Mina kaniner har trivts bättre med sällskap, men nackdelen är ju att den nya kan börja ty sig till den andra kaninen istället för till ägaren. Om man har kastrerad hane så är väl en hona att föredra, även kastrerade hanar kan bråka.

Om du ska ha dvv och fransk tillsammans måste du ju tänka på att den franska ska ha mer mat samt större boyta och det kan ju vara lite problematiskt. Dvv kanske blir supertjock :o

Dvv går i princip på fri tillgång på mat nu och sköter sig väldigt bra. Buren är ganska stor, men frågan är om den räcker till en frasse oxå... Blir kanske lite för tight... Minns inte riktigt hur stor buren är, men skulle tippa på drygt 60x160 x2 våningar. Varje våning är nog en bit över halvmetern styck.
Buren har tidigare varit uppdelad i två våningar som vardera inhyst varsin dvv som haft väldigt gott om plats.

Så länge den nya kaninen tyr sig till den gamla i den mån att den håller sig på gården så gör det inget att den tyr sig mer till Torsten än till mig. ;)

Har mätt buren nu, den är 70 cm djup. Övervåningen är 155 cm bred med ett hål på ungefär 30x40 cm i mitten i bakkant ungefär. (ca 1 kvm) Ner från hålet går en ramp till en hylla på 38x55 cm. (ca 0.2 kvm) Bottenvåningen är uppdelad i två "rum", det stora, i anslutning till hyllan, är 110x70 (ca 0.7 kvm) och det sista rummet är 46x70 cm. (ca 0.3 kvm)
Från det lilla rummet sätter jag "landgången" ut och ner på marken. :)
Skulle det få plats en frasse där tillsammans med en dvv eller är det "kört" och bättre att satsa på en dvv till isf?
Satt och läste lite på nätet, är det ens lagligt att ha en kanin ensam längre? Eller gäller det marsvinen i främsta hand?

Just det, takhöjden är ungefär 50 cm på övervåningen, 25 cm "över hyllan", ungefär 30 cm under hyllan och därmed ungefär 56 cm på bottenvåningen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

T
Däggdjur Hej allihopa =) Har 2 kaniner som bott tillsammans i ca 2 år (sen dom va små) Det är en hane (kastrerad) och en hona. NU har vi inte...
Svar
5
· Visningar
1 505
Senast: Scandi
·
Däggdjur Det jag läst om franska väduren är att den är lugn och trevlig och en stor gosklump. Vad jag förstått så blir den runt 5-5½ kg tung...
Svar
5
· Visningar
2 560
Senast: Modig_Korn
·
A
Övr. Djur När jag flyttar hemifrån, först om cirka 1,5 år vill säga, är jag väldigt sugen på att skaffa mig ett eget litet husdjur! (Vem vill...
2
Svar
34
· Visningar
7 167
Senast: Septicemia
·
S
Övr. Djur Är det verkligen så bra? Hur stor risk är det egentligen att söva en så pass gammal kanin, om man ens bör det? Hon är vid god hälsa...
Svar
13
· Visningar
1 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar