kaninhjälp.

M

mörkros

Nu är det så att vi ska skaffa två st kaninger :) ...
men, jag har aldrig haft det förr och är inte rikigt säker på vad som behövs...
Så, Kan inte ni kanin-erfarna bukemänniskor hjälpa mig? :idea:

Jag behöver tips på mat, saker, osv.osv.

dessutom, Hur ofta ger man dom mat, och är det nån speciell ras man ska köpa ? :confused:

Kan man ha två hanar tillsammans om dom är syskon??

tack på förhand :bow:

Sv: kaninhjälp.

Två hanar går bra. JAg har tidigare haft en vanlig dvärgkanin och den var inte så social. Nu har jag två dvärgvädurar och de är helmysiga! Mycket snällare än Sotis var...Vilket såklart kan vara individuellt, men jag har hört att dvärgväduren är "lättsammare" än många andra.

Det jag har till mina kaniner är vattenflaska, såklart. De har ett litet hus att krypa in i, där de tyvärr också gör sina behov. Jag har ställt en plastlåda med spån där, sen är det hö utanför. De har ute bur.

Sen ger jag dem massor med färskt gräs varje dag, och jag menar massor! Maskrosor, vitklöver och lite annat smått och gott. Renfana och rallarrosor tex.

Sen får de pellets och kaninblandning i skål, 1-2 dl varje dag, de sölar mycket! morotsslantar, äppelbitar, hasselnöt nångång i veckan, havregrynsgröt ibland, utan salt. Det är mums!

Genom burgallret har stuckt några oinnar från vinbärsbusken, så de kan gnaga lite om de vill.

Mer tror jag inte att de har, men jag kan ha glömt nåt...
Vintertid får de snö iställetför vatten.

Vi har haft både hanar som försökt kastrera varandra när de blivit könsmogna, och ääälskar varandra och bor ihop hela liven.

Vi har haft honor som avskyr varandra (inte lika aggressiva, men slåss. Typ som bland människor, dödar inte men hatar desto mer :idea:), och just nu och tidigare har vi honor ihop som trivs jättebra. Hade så sent som i vintras fyra stycken tillsammans. :) Det funkade jättebra, dom satt i en fyrfärgad klump å gosade när det var kallt.

Så det är väldigt svårt att avgöra. Bäst är då att skaffa en kastrerad hane och en hona. Och dvärgvädur är en underbart ras.

Vad gäller mat ger jag, och många andra, mellan en och en halv (beroende på hur kallt det är, hur mycket dom rör sig osv.) dl pellets. Jag använder Lotties, finns på Odal och i stora Ican tror jag. Plus obegränsat med hö. Höhäck kan vara bra så det inte blir äckligt, eller så ser man till att byta ofta. Grönsaker äter de nästan alla sorter. Morötter, banan, äpplen, päron, sallad är favoriter hos mina. Och GRENAR! Färska äppel/pärongrenar med blad och ev frukt på. Dom slukar alltihopa, och vässar tänderna samtidigt. Som extre godis i matskålen/belöning gillar dom knäckebröd, havrefras, torkade solrosor mm.

I buren tycker jag det är bäst med uppsugande tidningspapper i botten, på det 5-10 cm lager kutter/sågspån eller träpellets (många djuraffärer har) för de som tycker spånet dammar. Lite halm gillar dom att bädda med i en hörna, då vandrar dom runt med mustascher. :love:

Leksaker .. hm. Lägga hö i en papperskasse gillar dom, gnagagnaga. Annars ... skuttar dom mest runt. :D

Har en kastrerad dvärgvädur modell "för stor" (läs stor, ej fet!!), 7 år. Han väger ca 2,6 kg.
Lite om hur han bor/har det:
Han bor i köket, i en bur 1m*50 cm. Den står öppen mesta tiden, är instängd bara nattetid. Där har han höhäck med fri tillgång på hö, spån i botten på buren. Vattenflaska i buren och vattenskål utanför (han föredrar skålen, flaskan är mest för att han ska ha vatten när han är instängd).
En saltsten hänger vid vattenflaskan.
Pellets får han lite på dagen, bara så det täcker halva botten av skålen, på kvällarna när han blir instängd får han ca ½ dl (täcker hela botten på skålen).
Han äter äpple + hårt bröd varje morgon (har blivit bortskämd med det och nu har man inget val....). Varje kväll när han blir instängd får han morot.
På dagarna skuttar han som sagt lös i lägenheten.

När jag har varit bortrest har han bott hos en kompis som hade kanin också det en kastrerad hane. Vet inte om de här två var speciella, men de kunde dela bur utan att egentligen ha träffats förut.
Så två hanar går nog bra, om de kastreras. Om du vill ha en av varje kön rekommenderar jag verkligen kastrering av hanen :crazy: .

Till leksaker kan man ha pappåsar, kartonger, grenar osv. Grenar är bra, annars är risken stor att nåt annat gnags på.
Att träna kaninen att gå i sele är bra, då kan man ta ut den på sommaren fina dagar, eller köra tex hoppning.
Kaniner är väldigt trevliga och sociala djur. Min älskar att sitta i knät och gosa framför tv'n :love: .

1. ha aldrig hö som underlag. hö utgör kaninens basfoder och ska alltid finnas tillgängligt i höhäck
2. kaninblandning är inte något fullvärdigt foder, utan rent godis. ge 2-3 matskedar pellets per dag åt en dvärg, pelletsen ska ha hög fiberhalt - 17-18%.
3. kaninen ska ha grönfoder VARJE DAG, det är det många som missar. ge olika sorters grönsaker som morot, broccoli, blomkål, fänkål, rotselleri, kålrot, kålrabbi, persilja osv. äpple och päron är frukt, inte grönsaker och ska inte ges varje dag.
4. man rekommenderar inte att ha två hanar tillsammans. det beror mycket på miljöförhållanden men hanar ÄR instinktivt revirhävdande och delar inte revir i naturen.
jag hade köpt två honor som får växa upp tillsammans, eller eventuellt hona+hane, men då måste man tänka på att kastrera hanen så fort han blir könsmogen.

Nu smyger jag in en fråga här så jag slipper göra ÄNNU en kanintråd :p
Jag är i svängarna att skaffa kanin, och vill helst ha en fransk vädur. Men, eftersom det är min första kanin, är det kanske bättre att börja med en några storlekar mindre, typ dvärgvädur eller löwen? Eller?

Hur mycket pellets man behöver ge beror mycket på kanin.
Har bra pellets (vet dock inte "värdena" i huvudet) och han kräver drygt ½ dl om dagen. Förut fick han mindre och då blev han för smal, trots sina muskler.
Så mycket gäller att prova ut.
Är inte honor också mycket revirhävdande?? Det är vad jag hört.
Nu menar jag inte att klaga på dina svar, absolut inte! Men alla lär sig olika.
Till Real_Life, ska kaninen vara ute eller inne. Tänker på storlek på bur, fransk vädur kräver ganska stor bur.....

Min rekommendation är att kaniner som inte producerar ngt, tränas eller är ute i kyla bör inte få pellets eller endast i de mängder som cipramil rekommenderar. Fetma är en av de vanligaste sjukdommarna hos kanin och det leder i sin tur till mage-tarmproblem, hudproblem m.m.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar