Kaninfrågor..!

Flipp

Trådstartare
hejsan..! har haft kanin förut & nu funderar jag på att skaffa det igen, så har några "frågor".
ett problem är att jag nuförtiden (och fram tills i höst) bor varannan vecka hos min mamma och varannan hos min pappa. ingen höjdare att flytta fram och tillbaka så mycket med kanin kanske..? :/ går ju iofs att lösa med att jag bor mestadelen på ett ställe.
sen så har jag funderat på det här med att bara ha en kanin. är ju många som har kaninen ensam men de är väl trots allt flockdjur och borde må bättre med sällskap? hur är det egentligen?

hej kan försöka svara på dina frågor.flytta den så mycket är nog ingen bra ide i längden men om det nu bara var fram tills i höst borde det nog gå bra..
antar att du ska ha den inne? då går det nog bra att bara ha en eftersom den får lite mer sällskap än ute,men kaniner är ju inte så dyra så köp två ungar så kan dom ju ha sällskap av varandra(lättare att få dom att bo ihop om det är två ungar-gärna från samma kull)
hoppas du fick nån liten hjälp iaf :smirk: :)

håller med, jag har haft rätt många kaniner genom åren, och hade alla tjejerna i samma bur, dom var åtta stycken ett tag, och oj va bra dom mådde! Vilken sammanhållning! :D
Tänk om vi tjejer kunde hålla ihop lika bra som dom gjort! :crazy: ;)

Mina hankaniner har alltid vart själva, har fått lite dåligt samvete då jag inte haft allför mycket tid till dom, men antar att du kommer hinna ägna tid åt din kanin eftersom du bara har en också.

Det kan fungera att ha dom 2 o 2, men två brunstiga honor i samm bur... det kan bli bråk så att pälsen flyger, du kan prova, i dom flesta fall går det, iallafall om dom är från samma kull! Hoppas det funkar! :bump:

Mvh Martina!

När vi hade fyra honor i samma bur hade dom det jätteskoj! Full fart hela tiden, eller så satt dom och borrade in sig i varandra och sussade. Nu när jag bara har en kanin är hon deppig, aggressiv, slö, osv. Hon sitter på samma ställe hela dagarna, blir tjock och mår dåligt. Jag tycker det nästan räknas som djurplågeri att ha en kanin ensam. Skillnaden på hur kaninen mår är enorm. Vi har haft två hanar tillsammans också, men det är ju ovanligt att det fungerar. Det här var två bröder.

Ps. Min lilla kanin ska självklart få en ny kompis snart.

Det är inga problem att flytta kaninen mellan dina bostäder, den kanske tycker det är spännande att få lite omväxling. Om den efter transport-turen får komma ut och hoppa av sig, få lite godis.. kanske den tycker det är kul å ta en tur i transporten. Om du ska ha två kaniner i samma bur krävs en mycket större bur än om du endast har en kanin. Man ska absolut inte tränga in två kaniner i en liten "normal" kaninbur man köper på zoo, är på tok för liten.Bygg en egen. Mina kaniner har mått bäst var för sig. Lycka till med kaninen :)

Jag tycker det nästan räknas som djurplågeri att ha en kanin ensam.
Det är nog från kanin till kanin det då.. min gamla hane, som blev 12 år, bodde själv i stort sett hela livet, visserligen stod han i en bur i stallet de sista 6 åren så han såg ju oss och hästarna, man annars var han själv och jag kan inte tänka mig att han hade varit lyckligare med sällskap...
Fast å andra sidan hade han ju det.. :crazy: en mus bodde i hans bur och delade hans mat och vatten så han var kanske inte helt ensam om jag tänker efter... :D

Men visst är det inget att eftersträva att ha en kanin själv, men djurplågeri kan man knappast kalla det...

Hur länge satt dessa hanar ihop? Ska ha mina unghanar ihop så länge det går nämligen vet en som hade 2 bröder ihop i 8 mån sedan såldes en o de var jättevänner! Marsvinshanar går ihop, så jag tror kaniner gör det oxå om det inte är 2 dominanta och de får ju inte vara ifrån varann i mer än 2 dagar spec inte med andra hanlukter...
MEN de blir ju ofta hanigare när de fått para sig o efter ca 1-1½ års ålder därför undrar jag!

Jag håller med!

Mina förra kaniner bodde tillsamman och hade det jättebra!
Min kanin jag har nu bor utmärkt ensam, många bråkar om dom inte har en ensam bur, någon av dem bestämmer ju, nästa dag orkar den andra kaninen inte med att inte får bestämma, så då börjar dom bråka o n av dom åker förmodlingen i stupet.
Min kanin bor utmärkt i sin ganska stora bur ute i trädgården och får springa fritt dagarna på sommarlovet och alltid när jag är hemma i en "hage" ute på tomten.
Sedan hoppar jag lite med henne nån gång varannan helg o tävlar henne i hoppning då o då.. hon mår helt enkelt UTMÄRKT! :rofl: :D

ursäkta men har kaninen fått VÄLJA att vara ensam?
skulle knappast tro det.
kaniner ÄR flockdjur ocb att hålla dem ensamma går emot hållandet av dem i deras naturliga habitat såsom bl.a. jordbruksverket föreskriver.
ni kan inte VETA att kaninen mådde bättre utan sällskap eftersom ni inte haft något att jämföra med.
ex. om jag spärrar in en häst i en hage stor som ett frimärke och djuret inte avlider pga detta - tolkar jag det genast som att hästen mår bra av att gå i en sådan mikroskopisk hage då???

Sv: Kaninfrågor..!

men om man ägnar flera timmar åt sin kanin i tex. knäet elelr sitetr i hagen så kan då mt ha så tradit. Va hos din häst också flera timmar om man att bara sitta o prata med den hjälper mkt!

Sv: Kaninfrågor..!

Min kanin som är fem år, fyller sex i februari är ensam.. Hon hade en kompis för kanske två år sedan som bodde vägg i vägg och som hon kunde hälsa på genom hönsnätet. Men sen dog den andra kaninen :cry: och sen dess har jag inte orkat skaffa en ny.. Så ledsen som jag avr och en tanke på att köpa en ny..nej.. Sen klippte vi upp buren så Moa, den som jag har nu fick hela. Jag undrar om man kan köpa en till kanin? Denna är ju så gammal och veterinären sa att hon hade varit ensam så länge så sakande hon antagligen inte nån kompis heller. Men kan man ha en till kanin i samma bur? Tänk om den Moa då blir jätteledsen för hon vill va ensam, lr tänk om hon blir jättestressad?!?

Tacksam för svar! Puss!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar