Kaninfoder-vetrinärens utlåtande

A

apollo1

Hej!

Talade idag med en vetrinär på Roslagstulls djursjukhus i stockholm (som tydligen ska vara dom bästa inom kanin) jag berättade att mina kaniner äter 1 msk edel kaninpellets och 2 msk müsli från dodson&horell samt lite torkade nässlor och fick höra att detta var på tok FEL FEL FEL!!! Kaninerna ska BARA äta hö och på sin höjd lite grönsaker som bladspenat och persilja, inga morötter, brocolli, grön paprika osv. H*n ansåg dock att dom på sin höjd kunde få lite pellets kanske 1-2 msk då dom var invanda på det sedan så lång tid tillbaka men INGET annat.
Vad anser Ni om detta? Hur motiverar Ni att era kaniner äter annat än just hö och lite grönt?

Känner mig väldig kluven nu, detta är trots allt vetrinärs utlåtande med mångårig erfarenhet av kaniner...

Sv: Kaninfoder-vetrinärens utlåtande

Suck, de är maniska på just den där kliniken! 3 msk är ½ dl vilket är minimum för en dvv över 1,5 kg och 1-2 msk kan hermeliner få. Lite pellets, alltså i de mängderna kan kaninerna omöjligt få fetmaproblem av eller för mycket kalcium eller så. Hur kunniga de än är så vet de för det första inte ngt om dessa 2 fodersorter som är bland de bästa på marknaden och så har de ej heller som jag fött upp olika raser i 13år. Dum skrämselpropaganda.:devil:

Låt säga att man bara ger hö och 1-2 msk pellets, vad händer?

Kaninen skulle må bra, men ev bli tunn pga av för lite pellets. Vissa kaniner som får lite pellets äter tillräckligt mycket hö för att hålla sig mätta och i form, men sen finns det dem som inte äter så mycket hö och därför kräver dem mer pellets.

Förstår mig inte på Roslgstull då deras "matskala" är orimlig :eek:

Mina äter itne så mycket hö...dom äter mest pellets... runt 1 ½ dl per dag för två kaniner...

Så har man en kanin som äter tillräckligt mycket hö och bibehåller hullet trots avsaknad av pellets så borde den må bra på det, kanske till och bättre?

Vetrinären menade att kaniner äter för lite hör för att dom just får pellets som dom föredrar framför höet, vilket i sin tur leder till problem med bla tänder.

De flesta bettfel är ärftliga o beror inte bara på att de tuggar för lite hö.

Hoppsan! Då måste min kanin varit fullständigt felnärd... Fri tillgång på hö, ca 1 dl pellets (från GG) blandat med "pelletsfri kaninblandning" från djurbutiken och en morot eller äpple per dag. Lite Kräckerstänger och knäckebröd nu och då. Han blev nästan 9 år... Korsning mellan dvärgvädur och New Zeeland Red.
//marti

*kl*

Oj, ja då måste mina kaniner vara jättedåliga:smirk:

Dom ha fri tillgång på hö, får annars dagligen en massa annat som finns hemma för tilfället, Bl a serveras, morötterm vitkål, sallad av olika sorter, äpple, banan, päron, kålrot, persilja, gurka, potatisskal, smörgåskrasse, tomat, både mjukt och hårt bröd! Ja och så får dom av viltfågelfröblandningen oxå! Ehh, ja, ska tillägga att dom hoppar runt fritt hela dagarna och är instängda endast på natten. Alla är fina i pälsen, har klara och fina ögon och bra i hull:)

Hur motiverar ni då att kaninerna äter annat än enbart hö?
VARFÖR gör dom detta? Vad skulle hända om ni gav kaninen enbart hö? Behöver en vanlig kanin mer än bara hö (talar nu inte om t.ex dräktiga kaniner och kaniner som tävlar/tränar hårt)?

(Ska till Roslagstull imorogn och lite svar på tal måste man ju ha:angel: )

Min kanin hade säkert mått lika bra på bara hö egentligen. Det hö han fick är ju samma som jag ger hästarna så det är analyserat och har mycket bra värden. Jag skulle inte vilja ha en kanin som lever på det dåliga dammiga hö som säljs i livsmedelsaffärer och många djurbutiker...
Så där har du ett argument! Att det "kaninhö" som säljs är dåligt...
//marti

Problemet med enbart hö diet är ju att proteinvärdet i höet kan skilja sig väldigt mycket på när det är skördat mm mm. Mina kaniner får inte mycket pellets på sommaren då de får gräs eftersom gräset är väldigt proteinrikt på våren men även på sommaren för att sakta sjunka. Men så länge man inte ger fri tillgång på fet blandpellets o havre spec till kastrerade djur så blir de inte sjukligt överviktiga! En kastrat hade fri tillgång på havre och fick både dubbelhaka och bilringar på fram o bakbena! Men om en hona har ett litet hakveck är hon inte överviktig för det!

På bara hö av dålig kvalite ellerlite näring får de tydligt kännbar ryggrad och mindre blank päls.

Oj, min kanin får fri tillgång på hö men äter inte så jättemkt, sen får hon 3-3,5 dl pallets om dagen. Detta blev jag rekommenderad av en som föder upp belgiska jättar.

Sen får hon knäckebröd, pasta, ris och bröd. Grönsaker får hon bara ytterst lite av för hon har inte fått det innan hon kom till mig och blir lätt lös i magen.

Tack så mycket! Det är faktiskt ett väldigt bra argument!
Dock så äter mina kaniner också samma hö som hästen... fast just detta hö är oanalyserat då hästen inte äter så mycket av det (äter hösilage) så jag vet ju faktiskt inte huruvida dom skulle klara sig bara på det.
Jag kan ju bara använda mitt sunda förnuft och säga att jag tycker att det är ett bra hö, men man vet ju inte värdena för det...
Detta måste jag fråga dom om, hur dom kan veta att kaninerna enbart klarar sig på det hö jag har :)

Då jag talade med vetrinären menade dom att ju mer pellets - desto mindre hö äter dom, citat Roslagstull: "Om du ställer fram ärtsoppa och (typ) godis till ett barn väljer dom godiset".
Då jag sa, precis som du att jag blivit rekomenderad av en uppfödare och dessutom talat med andra vetrinärer och stora uppfödare om mitt foder och fått OK, så blev jag avsnäst att ingen annan oavsett vetrinär/uppfödare hade samma kunskap som dom på Roslagstull! :confused:

Om man har ett väldigt bra hö, med BRA värden, skulle du kunna ge dina kaniner enbart hö? Hur bemöter msn "kaniner i det fria äter bara torkat gräs"?

Min kanin är 7 år gammal och han har vart med om mycket ;) B.la har han åkt på trumsjuka och fick åka in akut till roslagstull, sen har djuraffären gett min syster fel pellets efter det så han blev kanonfet och fick gå en hård bantningskur förra sommaren.

Han äter i princip bara gräs (hö på vintern). Och får lite kaninblanding köpt från en kaninuppfödare för att hålla uppe hullet, han har ju som sagt några år på nacken nu.

När min kanin åt pellets funkade inte magen till 100% på honom, ganska ofta han var riktigt kletig i baken.

Men nu är han kanonfin i päls, hull, temprament och avföring.

Blev han bättre då du gav mer hö/mindre pellets? Min är nämligen också kladdig i rumpan till och från...

En kanin som inte ska producera eller tränas hårt klarar sig utmärkt på hö av god kvalité.
Det finns människor som ätit godis och vodka hela livet och blivit 90 år, men inte betyder det att de ätit korrekt och bör användas som förebild.
En majoritet av de sjukdomar som drabbar dagens sällskapskaniner kan förebyggas med korrekt fodring. När kaninerna äter för mycket kraftfoder i förhållande till grovfoder får de i sig för lite fiber, de blir lättare överviktiga, tänderna slipas mindre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka