Kaninernas vatten fryser

L

lala

Mina kaniners vatten fryser helatiden, det är knappt så dom hinner dricka det innan det är fruset :cry:
Har någon tips om vad man kan göra åt det?
Jag har läst om någon som hade vattenskålar som inte frös pga formen, men det har väl ingen betydelse?
Finns det inget man kan sätta i vattnet som inte är gifitgt eller smakar illa som gör att vattnet får lägre fryspunkt??

Jag har vattnet i vanliga kaninvattenflaskor.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaninernas vatten fryser

det finns typ .. vattenflaskvärmare man kan köpa ^^ ser ut som en typ .. strumpa som man trär över :D
kommer dock inte ihåg vart dom finns att köpa...

jag har flaskor även fast det är kallt, men ger vatten två gånger om dagen..

endel ger vattnet i skålar så att kaninerna kan slicka på isen om dom skulle bli törstiga när det har frusit...

okej :d
man kanske kan försöka trä en strumpa över vattenflaskorna. jag ska prova ha en yllesocka på dem och se om det hjälper, det bord ju inte göra saken värra i alla fall ;)

Jag har skålar, det håller längre enligt mig. Byter så ofta jag hinner.

Har hört om någon som hade socker i sitt vatten...?

Det går inte att ge dom lite varmare vatten då? Så att det tar längre tid innan det blir kallt och fryser. Kokat då, inte varmt från kranen.

jag brukar ge dom ganska varmt vatten, men för varmt kan man inte heller ge för då bränner dom sig, och de fryser ändå ganska snabbt även om man har varmt vatten.

på en djurbutik här i närheten såg jag att dom hade en vattenväärmare som man skulle vira runt vatten flaskan, den kopplades till eluttag och skule sedan hålla vattnet isfritt..
gick loss på 150kr.

Det låter bra :)
Vad hete djurbutiken och var finns den?

hmm, tror den heter ZOO nånting ligger på Torp köpcentrum ca 8 mil ovanför göteborg.
borde ju gå att hitta liknande saker på internet!

Nu vet jag inte detta eftersom jag har innekanin - men dricker inte kaninerna så att de fyller sina behov av vatten i ett svep när de får vattnet på vintern? alltså att de brukar dricka på en gång och mycket. Hur ofta ger du vattnet? De kanske inte hinner bli tillräckligt törstiga? Vad jag har hört så räcker det med sådan "punktbevattning". :)

kan man inte göra som man gör åt hästarna??

lägga ngt litet så att vattnet kan cirkulera??

till hästarna lägger vi tennis boll i vatten hinken..

Mina har plastskålar, och det är SÅ mycket smidigare än när de hade vattenflaskor. Istället för att behöva tina isen i flaskorna innan man kan ge dem vatten, så bara bankar man ur isen och häller i nytt vatten direkt.
Sedan värmer jag alltid vattnet i micron så att det är ljummet.

En sak när det gäller varmt vatten.
Jag hoppas alla vet att man aldrig ska ge ljummet/varmt vatten direkt ifrån kranen till kaniner (gäller människor också).
Man vet aldrig hur pass bra rören till ens eget hus/lägenhet är. Vissa ledningar är gamla och det följer då med bla koppar och järn ifrån rören när man spolar varmt vatten. Plus att bakterier trivs och frodas bättre i varmt vatten.
Livsmedelsverket avråder en att dricka varmt vatten direkt ifrån kranen (länk).

Så för att vara på den säkra sidan, värm på spisen eller i micron. :)

Vår kanin får varmt vatten på morgonen och snö på kvällen. Går alldeles utmärkt :)

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 455
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
801
Övr. Djur En berättelse om vår Stäppvaran Tösen. Och en berättelse om hur illa vissa reptiler sköts. Med folk som slutar mata för att den ska...
Svar
11
· Visningar
1 619
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama