Sv: Kaniner

Jag hade typ en bur som var 4x4.. Kan det ha varit det?!! Men iaf så hade jag ett hus med två våningar som stod på ca 50cm höga träben rakt upp: :rofl: För att komma up på första våningen så hade vi ett brett rör i hård plast som stod så att den inte kunde rulla. (om ni fattar vad jag menar) Och på röret så hade vi en trädgårdsplatta, och sen från huset till plattan så gjorde vi en ramp i trå men lister på så att han skulle få grepp men tassarna. Det var upp till första våningen. Till andra våningen så var det en likadan ramp. Och sen bär upp så hade vi först ett rum som vi hade lagomt med hö i. Sen hade vi ett till rum brevid som var typ fullproppat med hö, speciellt på vintern, då han bodde ute. Hampus bodde ute hela året runt, men på vintern hade vi bara själva huset som han var i, så plockade vi ihop "sommarburen" som vi kallade det. När det blev regn så la vi en pressening över sommarburen så mkt som det gick och satte fast en på marken med att lägga plankor över delen som var på marken. På det sättet fick han både regn och vindskydd. Sen när solen tittade fram så tog vi ju självklart bort presseningen så att han fick sol på sig, för han älskade nämligen att sola. Om han var på ena sidan av gräsmattan och jag på andra, så behövde jag bara ropa på honom så kom han springandes. Men sen blev han sjuk, han kunde inte hålla sig ren baki rumpan, så det blev en stor bajsklump där. :cry: Så sen den 25 maj 2007 så akte vi till veterinären och tog bort honom...

Tyvärr råkar jag inte äga några kaniner längre, men jag hade några när jag var liten, typ 7-8 år.
En brun och en vit. Den vita hette Ida och den bruna hette Lotta (det var mamma som döpte dem.)
Vi fick sälja dem eftersom våran dåvarande katt höll på att attackera dem, även om de satt i buren.
Tyvärr har jag inga bilder på dem som jag kan få in i datorn.

Okej.. Ja. kjag har inte heller ngn kanin längre, jag satsar lite mer på hästar nu.. Men skulle gärna vilja ha en ny kanin, då skulle det vara en kaninunge. En löwenunge, ljusbrun hona som skulle heta Hoppsan typ.. :)

Har en urmysig dvärgvädurshona som heter Frida :p

Tränar just nu hoppning med henne, som det är nu har hon sämre kondis än mig.. :crazy:

Jag hade typ en bur som var 4x4.. Kan det ha varit det?!! Men iaf så hade jag ett hus med två våningar som stod på ca 50cm höga träben rakt upp: :rofl: För att komma up på första våningen så hade vi ett brett rör i hård plast som stod så att den inte kunde rulla. (om ni fattar vad jag menar) Och på röret så hade vi en trädgårdsplatta, och sen från huset till plattan så gjorde vi en ramp i trå men lister på så att han skulle få grepp men tassarna. Det var upp till första våningen. Till andra våningen så var det en likadan ramp. Och sen bär upp så hade vi först ett rum som vi hade lagomt med hö i. Sen hade vi ett till rum brevid som var typ fullproppat med hö, speciellt på vintern, då han bodde ute. Hampus bodde ute hela året runt, men på vintern hade vi bara själva huset som han var i, så plockade vi ihop "sommarburen" som vi kallade det. När det blev regn så la vi en pressening över sommarburen så mkt som det gick och satte fast en på marken med att lägga plankor över delen som var på marken. På det sättet fick han både regn och vindskydd. Sen när solen tittade fram så tog vi ju självklart bort presseningen så att han fick sol på sig, för han älskade nämligen att sola. Om han var på ena sidan av gräsmattan och jag på andra, så behövde jag bara ropa på honom så kom han springandes. Men sen blev han sjuk, han kunde inte hålla sig ren baki rumpan, så det blev en stor bajsklump där. :cry: Så sen den 25 maj 2007 så akte vi till veterinären och tog bort honom...

Du verkar ha liten vetskap om kaniner. Min undran är om hur en vinterbur ska vara gjord .. (: Så att dom inte fryser o.s.v

Jag har två stycken små ninisar!
En Dvärg Vädur på 1 år och en månad som heter Lufzen och en Hermelin på 1 år och 3 månader som heter Frazze.
Vinterhalvåret bor dem i stallet och sommaren bor dem ute!
I somras gick dem ihop, men för ca 4 månader sen började dem att bråka! Så jag fick dela på dem, det höll i ca 1 vecka, sen kom Frazze på hur man kunde hoppa över, men inget bråk! Tog då bort stocken som han hade! Dröjde några veckor, sen kom dem på att dem kunde gnaga sig igenom gallret, men inget bråk. Jag lagade, dem bet sönder, lagade det 3 gånger sen gav jag upp och lät dem va ihop. Och det är nog två månader sen. Har gått jättebra. Men så i fredags hade dem bråkat, Lufzen hade ett stort sår i huvudet. Så nu är dem delade på igen! Får se hur länge det håller, får köpa ett starkare nät! Så i sommar blir det till att bygga burar, ska bli så kul!

thihi jag ska oxå bygga burar. måste bara ha mer info om hur dom ska vara.. tar jättegärna emot bildexempel så jag fattar ngt (: Jag tkr oxå det ska bli kul att bygga burar. först en sommarbur och sen en vinterbur!

Jag har en liten kanin.. en hermelin rex hona :) Hon heter Rufsan och fyller 7 år i slutet av mars.. Hon är inte speciellt gosig men blir snällare och snällare för varje år.. hon är min lilla ögonsten! :love:

42763_1199044049.jpg

55957_1199044252.jpg

99212_1199560736.jpg

(från i våras)
42244_1191787416.jpg

Jag har tre kaniner :D
En dvärgvädur som blir 6 år och heter Puff, en korsningsom heter Mathilda och är 4 år och en till korsning som heter Alice och blir 2 år. Jag hoppar med Puff och Alice och har tävlat med Puff i lätt klass :)

Mathilda och Puff

Alice

Alice

Jag har två små kräk, båda löwenkorsningar. Mirasol är snart tre år, numera hur snäll som helst, men när hon var yngre brukade hon ligga på lur under soffan och bita folk i hälsenorna. Var väl sådär uppskattat... :rofl:
Dennis, 5 månader, påstods vara en hona och hette från början Daisy, men det var ju lite fel. Extremt revirhävdande och hugger som attan i buren, men är otroligt social och älskar att gosa, helst ska han ligga på "hyllan" så det vill till att man har en rejäl BH på sig... :o:rofl:
Tanken med Dennis var ju att han skulle vara ett sällskap till Mirasol, vilket han var första månaden innan han blev könsmogen. Så i övermorgon ska han kastreras! :devil: Känns som mer tur än skicklighet att hon inte blev dräktig... :angel:
niner013.jpg

hejhej!!!

jag har precis fått en helt underbar kaninhona, men jag har problem med att ta upp henne ur buren:( har ni några tips??

Jag har fyra småttingar :D

Honeymoon - Löwen hona.
ZicZac - Dvärgvädur hane.
Auraora "Flickan" - dvärgvädur hona.
Ruben - Dvärgvädur hane.

bara så att ni vet :angel: :D

Vi har förnärvarande
2 lejonhuvudade hankaniner, en utställd med 94p. svart mantel 0 brun zobel
3 Lejonhuvade kaninhonor, isabella, bourgogne o svart
samt 3 lejonhuvade kaninungar.
1 fransk vädurs hona utställd och stamboksförd med 92 p , viltgul
1 fransk vädurs hane svart mantel.
samt
3 dvärgvädurskaniner utan stam.

Vi ska stambokförningsbedömma samtliga kaniner som inte är utställda i februari, Uppsala KAF.
Fler som ska dit?

Belgisk jätte hona några år på nacken (vet ej dock för tillfället hur många) "killerrabbit"
http://i22.photobucket.com/albums/b319/tottisar/bild133.jpg
Här har jag precis skottat en gång fram till dasset (lådan t.v.). Tvunget att skita "inomhus"

Dvärgvädur hane slyngel, urgo, mysig och älskar att umgås. Skulle eg behöva komma till ngn som ger honom 110%. Inköpt för att sonen ville ha kanin, nu är det mammas. :crazy:
http://i22.photobucket.com/albums/b319/tottisar/bild132.jpg
Här ute i rastningsburen.

Har 5 små ninisar. :)

Honorna
Daylight, viltgrå hermelinhona på 1 år och 5 månader.
Som för övrigt är till salu.

Kråkbackens Järnsaxa, järnblå belgisk jättehona på 1 år och 5 månader.
Gosegumman min. :)
Ska bli mamma i vår/sommar.

Silverhagens Nissa "Alma", viltgrå dvärgvädur på 7 månader.
Planeras bli mamma i vår/sommar.

Hanarna

Bråkmakargatans Skalle-Per "Pelle", vit blåögd dvärgvädur som fyller 3 år idag!:bump:
Blivande pappan till "Almas" ungar. :)

Lonlys Zvinto, blå dvärgvädur på 3 år och 8 månader.
Mina kastrerade latmask.

Liknande trådar

Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 463
Senast: hastflicka
·
Lantbruksdjur Kan kaniner äta körsbärskvistar?
Svar
2
· Visningar
507
Senast: Krålus
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
569
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama