Kaniner utomhus i kalla norrland

Lycanthrope

Trådstartare
Vad behöver kaniner för att klara att bo utomhus här i norra norrland?
Ofta -30 på vintrarna, ibland ner mot -40.

Går det?

Isolerad bodel fylld med halm/hö givetvis, och bo minst 2 och 2 tillsammans.
Behöver dom värmelampa, eller vad kan man ha för värmekälla?

Alternativt kan vi ha burar i garaget, men vi har ingen direkt värme där inne heller, men det isolerar så klart lite mer.
 
Sv: Kaniner utomhus i kalla norrland

Nu är ändå din/min ras framtagen för det svenska klimatet (om du inte har fler än gottisar) så jag hade kört på garaget, fri tillgång och energirikt kraftfoder.

Mina ska få bo ute hela vintern i oisolerade burar med massa halm, en och en förutom ungarna. Dock i värmland
 
Sv: Kaniner utomhus i kalla norrland

Har 1, snart 2, gotlandshonor och en hane som är gotland/okänd. :) Ev blir det ett par till också innan vintern.
 
Senast ändrad:
Sv: Kaniner utomhus i kalla norrland

Då kom jag ihåg rätt:p Men jag ska dra ner på mina gottisar eftersom de växer för segt och satsa på blandningar, stora silver, gottis och tysk jätteskäck blir det nog :)

Men de ska som sagt klara vårt klimat, så jag tror inte att du behöver värmekälla, garaget bara för att slippa vind.
Men finns ett bra forum på fb för gottisar!
 
Sv: Kaniner utomhus i kalla norrland

Vi har en utekanin, en dvärgvädur, i Västerbotten. Enligt hans uppfödare så klarar de kyla mycket bättre än de klarar värme, och håller sig dessutom betydligt friskare utomhus än inomhus. Fick väldigt starka rekommendationer att INTE isolera bodelen, det är bättre att den är luftig, isolering kan lätt orsaka kondens och då får man än värre problem.

Han är nu åtta år och har klarat sig fint hittills i alla fall. :) Buren flyttar in på altanen på vintern, under tak och där det är lite vindskyddat. Han sätter riktigt ullig päls på vintrarna och verkar inte alls frysa - vi har en vinterhage och det kan vara ett jäkla sjå att få in honom då han (och dottern) gillar att gräva tunnlar att busa runt i... Han har en bodel i buren, men är sällan där. Vi ger en massa hö, lite extra kraftfoder och ljummet vatten morgon och kväll. Ett bra tips är att ha två vattenskålar, och låta den ena tina upp inomhus medan den andra fryser utomhus!
 
Sv: Kaniner utomhus i kalla norrland

Under min uppväxt i norra Norrland hade jag utekaniner. Isolerat "hus" som stod på ben, dvs. ej direkt på marken, rejäla väggar samt isolering i tak, hade ALLTID fullproppat med hö och kattdörr i ingången. Det man får tänka på är att vattnet fryser närapå direkt när graderna ligger runt -30. Mata, mata, mata. Enda gången jag stött på ett problem var när en hona plötsligt började boa (tjuvparning) utan att jag märkte det och fick ungar, de frös ihjäl. :( Fann boet och ungarna djupt nergrävda i höet när jag skulle byta till fräscht hö, något jag gjorde kanske varannan vecka, annars slängde jag bara på nytt hö varje dag.

Något annat som måste göras är ju att skotta fram utegården hela tiden, haha.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag ska köpa en kanin och undrar vart man kan köpa billiga hopphinder? Jag har haft kaniner tidigare (hemma uppfödning som yngre typ...
Svar
2
· Visningar
1 639
Senast: AmandaA
·
Däggdjur Jag har 2 kaniner som bor i en bur ute i trädgården. Dom har ett hus och en betesdel. Husdelen är isolerad med husisolering, väggarna är...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Jenka
·
Lantbruksdjur Det verkar som om sambon har gått med på att skaffa höns (till mig som har önskat detta i nästan 15 år...) och kaniner till barnen...
2
Svar
22
· Visningar
6 142
Senast: vego96
·
Däggdjur För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort...
2
Svar
38
· Visningar
2 754
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp