Kaniner tillsammans?!

T

Trinity

Hejsan! Jag har en 1-årig (hona)dvärgvädur:love: som varit "ensam" hela livet. Alltså utan andra kaniner. Det funkar jättefint men nu har jag fått ett erbjudande om en annan kanin som behöver ett nytt hem. Mitt dilemma är om jag kan släppa ihop båda kaninerna? Den andra kaninen är också hona och 1 år gammalt och dom har ju aldrig träffat varandra förut, så det kanske kan bli problem eller funkar det ändå? Min nuvarande kanin bor i en uppströad box med ett stort "hus" i så plats finns det!:crazy: Behöver massor med råd!!:idea:

P.C

Sv: Kaniner tillsammans?!

Undrar också:

Ifall man har en 3 årig hona som inte är jättedominant. Fungerar det att ha mor o dotter ihop i en stor bur? Ungen kommer isåfall inte att flytta ifrån henne vid separationen.

det kan fungera, det beror på hur kaninerna är...

om du vill prova kan du först låta de stå med burarna brevid varandra, så att de känner lukter och så.
sen kan de träffas och då måste du ju ha koll på dom och se så att de inte slår ihjäl varandra ;)
lite bråk kan det bli, men det är väl mest för att avgöra vem som bestämmer.

menar du om kaninen får ungar och du behåller en hona tillsammans med mamman?

det kan ju fungera, det gjorde det för mig.
men jag har läst om att endel mammor blir trötta på ungarna och kan skada dom och så .. :crazy:
men man får väl helt enkelt prova, går det så går det :p

Det som jag funderade på tidigare men inte gjorde. Då det vart så lite honor och alla ville ha honor typ.

Fast det borde funka, Ziri är så otroligt social, hon älskar all typ av sällskap. Och skulle det inte funka får jag problem, har inte plats för en kaninbur till. Då blir det omplacering istället - gud så jobbigt.

Man kanske ska skita i det ändå... suck

aha, okej.. just det *minnet kom tillbaka*

hmm, njae, man kan ju inte vara säker på att det blir en någon flicka heller :p
jag tror att jag fick en flicka och tre pojkar i den här kullen också.. tjejen ska nog få bo med mamman om allt går bra =)

:crazy: Men saken är den att jag inte har någon möjlighet att låta dom bekanta sig med varandra så mkt..:( För det första så har jag ingen kaninbur (ingen vanlig med galler+plast) Kan jag visserligen köpa men jag vill inte ha min kanin i en sån bur, hon skulle bli jätte olycklig..:( . och den andra kaninen har oxå haft stort innan så det hade kännts grymmt att ha henne i en sådan..:cry: Jag måste ju inte ta emot den andra kaninen men ägaren måste bli av med den (pga. sjukdom) så det är ngt bråttom och skulle bli en lättnad för henne...:( Hur ska jag göra?!? :( :confused:

Det bästa är att ha en av varje kön! Kaniner av samma kön har ofta svårt att komma överens (det finns naturligtvis undantag). Släpper man ihop två hon-kaniner finns risken att den ena dominerar så mycket att den ena helt enkelt inte mår bra av det... resultatet blir ofta magsår, att den ena inte får äta osv.. (och till följd av det blir att den ena honan dör efter ett tag). (talar av egen erfarenhet)

hmm, jaa du .. jag vet inte riktigt.. jag skulle iaf inte släppa ihop två kaniner i samma bur direkt ..

du kan inte låna en bur av någon?

Jag tror tyvär inte att det finns något bra universal svar på din fråga, alla andra har svarat jättebra redan men jag kan ju berätta hur det gick för mig...

Hade en hona i ca 1 år tills jag bestämde mig för att ta hem en till, kunde inte ens tänka över det i och med att jag fick nys om en avlivningshotad hona som jag tog direkt. Jag satte ihop dom direkt och det funkade verkligen super!!!
Dom älskade varandra och låg tillsammans hela tiden , tvättade varandra osv.
Men så en dag för ett tag sedan så började dom i princip slå ihjäl varandra så jag särade på dom, har gjort desperata och egentligen onödiga försök att sätta ihop dom igen men misslyckats för dom avskyr varandra.
Så, nu har jag luskat lite i detta med olika uppfödare osv och det är tydligen ganska vanligt att honor kan reagera på detta viset helt plötsligt.
Men, mina kaniner har ju ändå "nytta" av varandra eftersom dom bor bredvid varandra och har sällskap och det är ju det viktigaste, det är ju så kaniner lever i det fria, i olika hålor med egna revir (även om dom kan vara tillsammans i flock). Jag tycker du får räkna med att det kanske inte funkar, och då måste du ju vara beredd att sätta den andra kaninen i en egen bur. Har du inte plats för två kaniner kanske du bör överväga att strunta i det.
Men, naturligtvis kan det ju fungera, det funkade ju ganska lång tid för mig... och det kan ju vara värt ett försöka. Jag hade försökt OM ingen annan kan ta kaninen och om den är avlivningshotad för att rädda ett liv, men om jag visste att någon annan kunde ta den skulle jag nog tycka det var onödigt att försöka eftersom du kanske inte kan behålla den om det inte fungerar och då måste kaninen byta hem 2 ggr inom kort tid...

Lite rörigt men hoppas detta gjorde dig lite klokare:D

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mkt för alla råd.:) Jag har bestämt mig för att inte ha en till kanin. Dels för att det blir bökigt och att som sagt, det kanske inte funkar och den andra kaninen får byta hem igen. Jag tror inte ägaren till kaninen skulle välja avlivning, hon är som jag, så "bettuttad" i sina djur att det inte skulle vara möjligt.:love: Men jag tror nog att hon hittar någon annan som kan ta hand om kaninen, hoppas jag...:crazy:

Tack så jätte mkt! / P.C

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 371
Senast: Blyger
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25