Sv: Kaniner tillsammans?!
Jag tror tyvär inte att det finns något bra universal svar på din fråga, alla andra har svarat jättebra redan men jag kan ju berätta hur det gick för mig...
Hade en hona i ca 1 år tills jag bestämde mig för att ta hem en till, kunde inte ens tänka över det i och med att jag fick nys om en avlivningshotad hona som jag tog direkt. Jag satte ihop dom direkt och det funkade verkligen super!!!
Dom älskade varandra och låg tillsammans hela tiden , tvättade varandra osv.
Men så en dag för ett tag sedan så började dom i princip slå ihjäl varandra så jag särade på dom, har gjort desperata och egentligen onödiga försök att sätta ihop dom igen men misslyckats för dom avskyr varandra.
Så, nu har jag luskat lite i detta med olika uppfödare osv och det är tydligen ganska vanligt att honor kan reagera på detta viset helt plötsligt.
Men, mina kaniner har ju ändå "nytta" av varandra eftersom dom bor bredvid varandra och har sällskap och det är ju det viktigaste, det är ju så kaniner lever i det fria, i olika hålor med egna revir (även om dom kan vara tillsammans i flock). Jag tycker du får räkna med att det kanske inte funkar, och då måste du ju vara beredd att sätta den andra kaninen i en egen bur. Har du inte plats för två kaniner kanske du bör överväga att strunta i det.
Men, naturligtvis kan det ju fungera, det funkade ju ganska lång tid för mig... och det kan ju vara värt ett försöka. Jag hade försökt OM ingen annan kan ta kaninen och om den är avlivningshotad för att rädda ett liv, men om jag visste att någon annan kunde ta den skulle jag nog tycka det var onödigt att försöka eftersom du kanske inte kan behålla den om det inte fungerar och då måste kaninen byta hem 2 ggr inom kort tid...
Lite rörigt men hoppas detta gjorde dig lite klokare