Kaniner som ligger i skit?! Är kaninen sjuk?????

X

Xanthine

Hej igen!

Här kommer fler kanin frågor!!! Men jag måste bara fråga, är det någon mer som har en knasig kanin som ligger i sin egen skit?!?!?:confused:

Min ena kanin gör det, hon ligger där så att hon blir alldeles kletig där bak. Då hygien och tvätta sig verkar vara mindre prioritet numer så får jag ta och duscha henne med jämna mellanrum :crazy:

Är detta normalt?!?!? Tidigare var hon renligare av sig, men detta har blivit ett allt större problem tycker jag.

Var faktiskt hos veterinär för några veckor sedan, men denne fann inte något tokigt.... Tacksam för svar.

Undrande kaninägare :o

Sv: Kaniner som ligger i skit?! Är kaninen sjuk?????

Att städa oftare är nog det bästa botemedlet!
Jag vet att en av mina kaniner som kastrerades blev dålig på att tvätta sig efter det.

Hon är ca 4 år gammal nu

Jag tycker jag städar ofta, men det blir så jättefort numera!
Tidigare räckte det en gång i veckan. Kaninen bor alltså i ett stort hägn, inte en liten bur. :crazy:

Hon är inte kastrerad.

Hm. Jag har ingen aning, fyra år är ju ingen ålder. Annars kan de ju bli sämre på att hålla sig rena när de blir gamla. Är allt bra med den annars, äter som den brukar och så?

Kaninen äter bra. Nu på vintern är hon inte jätteaktiv... men i somras skuttade hon runt en massa. På somrarna är hon ute i en stor hundrastgård... som hunden inte ville ha :D

Är du säker på att hon ligger i skit så hon blir kletig därbak, har hon inte bara blivit sämre i magen, så det kletar därav?

Helt säker... tyvärr
har sett henne. Dessutom är "toalett hörnan" helt tillplattad ständigt :bump:

Jag har läst att kaniner som börjar bli gamla kan göra så.

Helt säker... tyvärr
har sett henne. Dessutom är "toalett hörnan" helt tillplattad ständigt :bump:

Om hon blir kletig bara av att ligga i det är min första tanke diarré = magbesvär.

Blir det fina, fasta kulor eller bara smet? Vad äter hon? Hur ser pälsen ut (som inte är kaddig), matt eller glansig?

Vad äter hon?

De kulor som kommer ut är fasta... (har sett det, samt även det som inte är tillplattat!) men det blir väl kletigt då hon kissar på samma stället oxå.

Hon äter kaninpellets, hö och morötter

Pälsen ser för övrigt bra ut, tät och fin och glansig :crazy:

Hm... är det nu i höst som hon börjat med detta? Kanske det är varmt och skönt uppe på bajset? :idea:

Enda tipset jag kommer på är också att städa oftare. Dotterns kanin har haft en rätt stor sommarhage och det blir ju bajshögar på några fasta ställen. Jag har en barnspade, en sån som är ca en meter lång, och en lika stor kratta som jag går en sväng med varje dag. Det är gjort på nån minut bara, och bajset har jag kastat på rabatten. (Jättefina blommor, för övrigt. :laugh:)

Min kastrerade hankanin har samma problem. Detta uppstod för ca 1 ½ år sedan. :( Han blir så om han inte har motionerat på några dagar och får saftigt med grönsaker. Den "dieten" han går på någon vecka då och då är endast hö, VANLIG pellets ( alltså inte blandningspellets ) , och vatten, och såklart massvis av motion! Då blir pälsen blank och fin, och Simba blir piggare också. :) . Simba blir 4 år i april 09.
Jag har funderat hur länge som helst hur det kan bli såhär. Och det jag kommit fram till, är att pälsen på svansen och runt rumpan är ganska lång? Så det kanske är därför det fastnar där? Har hört ifrån veterinär , att det fräter på kaninens skinn om bajsen inte tas bort. Simba bor utomhus och därför kan jag ju inte tvätta honom, för det är ju för kallt nu på vintern.
Hur ofta släpper du ut kaninen så att den får springa ?

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Hon har varit ute hela sommarhalvåret i vår stora hundrastgård. Tyvärr är de inte möjligt på vintern då vi måste stänga huset, annars fryser vattnet. :crazy:

När jag läser ditt svar tror jag dock att detta kan hänga samman med att hon inte längra kan vara ute och skutta. Inomhus hägnet är stort, men absolut inte i närheten av hundrastgården! :idea:

Tyvärr märker jag att hon får allt mindre lust att göra ngt alls. Hon äter sämre och sköter inte sin hygien riktigt. Duscha blir allt svårare då det som du skriver; är kallt nu!!! :(

Min kanin har inte heller riktigt så bra hand med sin hygien. :/ Det blir tyvärr heller inte så mycket tid över till mina små gnagare, då jag slutar skolan fyra, och dessutom när jag har läxor/prov i skolan 24/7. Men snart är det ju jul, då blir det göttans för dem. Hihi ! :P

Liknande trådar

L
Hundhälsa Hej! Först vill jag bara säga att jag har planer på att ringa veterinär men har inte gjort det för annat folk har sagt att jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: LillJay
·
Övr. Djur Jag är så himla trött på att se djur behandlas på ett dåligt sätt. Jag är så less på att se djurägare med mottot "de överlever"- vadå...
Svar
16
· Visningar
1 609
Senast: maalin_
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 549
Senast: paradiset
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama