Kaniner som bråkar.

S

Sinnsyk

Hej.
Har en längre tid haft två kaniner och för några veckor så dog den ena på grund av ålder. Vi var lite osäkra på om vi skulle skaffa en ny men tyckte synd om den kaninen som var kvar så köpte en liten unge av samma kön, cirka 1 månad gammal och vi delade till en början av buren. Sen fick de bekanta sig men den stora kaninen anfaller och biter den lilla.:( Så nu e buren avdelad helt för annars hoppar den lilla ur buren i ren förskräckelse.:confused:
Har du varit med om liknande? Eller har du några teorier om varför det blir såhär eller vad man kan göra åt det? E ju inte så roligt att ha två kaniner som inte går ihop och måste sitta i varsin bur.
Hör gärna av dig. Behöver hjälp för att lösa detta.

Sv: Kaniner som bråkar.

Det har ju kommit en inkräktare på reviret! :eek: Klart att storkanin blir sur då. ;)

Antar att det är två honor? Hur gammal är den stora? Hur länge har ni haft den lilla? Hur stor är buren?

Antingen så vänjer de sig vid varandra och accepterar varandra så länge de kan gå undan lite. Eller så blir de superpolare och då kommer ni ha en ledsen kanin när den gamla så småningom checkar ut. Eller så funkar de inte ihop alls, någonsin, och ni får ha dem separerade, nöjda och glada i varsin bur, men då har de ändå nån form av utbyte av varandra. Svårt att säga. :)

Jadu... svårt att säga. Jag kan ju berätta lite om hur mina kaniner gjort, och hur de har det idag.

Först hade vi en kastrerad hanne, ensam. Så vi köpte en hona som han skulle få till sällskap. Kaninerna har ett rum i huset att dela på, så vi delade upp rummet i två delar med kompostgaller mellan så de skulle få börja bekanta sig genom gallret först.

Sen lyckades de på något sätt få bort gallret, och slogs som FAN (dvs, öronbitar lite här och var, samt blod), men när vi hittade på dem så var det lugnt, de hade gjort upp rangordningen och allt var bra. Sen dess bor de ihop och har inte slagits sen dess. De enda gångerna det blir irritationer är när de får för litet utrymme att vara på, en vanlig innekaninbur av måtten 110*50 cm är på tok för litet!!! Då blir det snudd på slagsmål igen.

Vi fick hem en liten till kanin för några månader sen, en hona. Den gamla honan HATAR henne och anfaller genom gallret så fort hon kan. Hanen har hoppat över gallret in till nya honan och det har inte varit några problem alls.

Vi funderar över om man ska våga släppa ihop honorna så de får göra upp rangordningen ordentligt de med, så de kan bo ihop alla tre.. Men vi vet inte riktigt om vi vågar det ännu eftersom den äldre honan är så mycket större än den lilla.

Så, min fundering är: Vilket kön är dina kaniner? Samt, hur stor bur har de?

Prova att ändra om totalt i buren. Flytta allt, lägg in hinder och allt möjligt annat.
Då blir den kaninen som bott där innan förvirrad och revirtänket minskar enligt mina erfarenheter.
Fast det bygger på att du har en STOR bur.

Att den vuxna kaninen tidigare gått ihop med en annan kanin, innebär inte automatiskt att den kommer överens med alla.
Det kan vara så enkelt att dessa två personligheter inte matchar.
Vilket är något man alltid får vara beredd på när man försöker ha 2 eller fler kaniner ihop.

Sen hoppas jag verkligen att du skrivit fel, att ungen inte är en månad gammal.
För då är den på tok för liten för att ens lämna sin mor...

Tänk också fråga hur stor buren är?

Jag har alltid mina honor i flock, aldrig några problem men jag skulle aldrig släppa ihop dom i en traditionell bur, särskilt inte en utan inredning. Det bäddar för bråk.

När jag släpper ihop tar jag till storleken ordentligt, massor med nya grejer i, tex grenar, stockar, hus mm. Gott om utrymmen för kaninerna att komma undan varandra.

Vid ihopsläppet har dom oftast fullt upp att nosa omkring och kolla allt det nya, samt att nosa på de andra kaninerna. Sen brukar dom börjar kolla av varandra. Underlägsna som lägger sig platt och burrar in sitt huvud under den andras haka får alltid vara ifred, ingen av mina kaniner attackerar en hona som ligger så. De som inte direkt lägger sig gör upp med varandra, hoppa mot varandra några gånger, kan se lite läskigt ut och några pälstussar kan flyga men hittills aldrig några skador, de mäter sin styrka helt enkelt.

Vissa kaniner blir bortkörda. Mest så jagar de undan varandra, som hästar gör i en flock, första dagen är alltid lite kaos, men som sagt, ingen skador. Dagen efter brukar rangordningen vara klar och då är allt lugnt.

Jag släppte ihop 6 honor i helgen som inte varit med andra honor innan, hade 8 kompostgaller på raken och 1 kompostgaller brett. Hade tänkt större men nu fick det bli så. Inredde med hyllor och små stockar samt färska grenar. I början blev det lite kedjereaktioner, hona 1 körde undan 2 som hamnade i 3:an som blir sur och kör undan 4:an som råkar springa in i 5:an som blir rädd och skrämmer 6:an. Ungefär sådär. 2 av honorna var lite bossiga och skulle köra undan de flesta men som sagt, la sig de andra platt fick de vara ifred.

Dagen efter var allt lugnt.

Idag på morgonen när jag kom ut låg 3 i en hög och vilade och 3 i en annan. De ligger ofta nästan på varandra och slickar gärna varandra på huvudet.

Så som sagt, plats är A och O, dom måste få utrymme att gå undan en dominant hona. Sen när ordningen är fastställd efter 1-2 dagar DÅ kan man flytta dom till en mindre yta.

Jag har dock haft en hona i början som gav sig på andra honor även om dom "gav sig". Hon gick på ordentligt så att de andra skrek. Det är INTE ok. Den honan var ganska gammal och hade inte varit i flock innan, och visste tydligen inte hur man ska bete sig. Hon fick tas ur flocken (inte min som tur var, en riktig argbigga). Men i övrigt har det inte varit några problem.

Det har ju kommit en inkräktare på reviret! :eek: Klart att storkanin blir sur då. ;)

Antar att det är två honor? Hur gammal är den stora? Hur länge har ni haft den lilla? Hur stor är buren?

Antingen så vänjer de sig vid varandra och accepterar varandra så länge de kan gå undan lite. Eller så blir de superpolare och då kommer ni ha en ledsen kanin när den gamla så småningom checkar ut. Eller så funkar de inte ihop alls, någonsin, och ni får ha dem separerade, nöjda och glada i varsin bur, men då har de ändå nån form av utbyte av varandra. Svårt att säga. :)

ja de e två honor, den stora är cirka 1 år kanske. Köpte den som "vuxen" kanin. Den lilla har varit här i cirka 2 veckor. Buren e ganska stor, sådanhär kompostgaller aktig. Kan göras större sen när de ska vara ute till sommaren.

Att den vuxna kaninen tidigare gått ihop med en annan kanin, innebär inte automatiskt att den kommer överens med alla.
Det kan vara så enkelt att dessa två personligheter inte matchar.
Vilket är något man alltid får vara beredd på när man försöker ha 2 eller fler kaniner ihop.

Sen hoppas jag verkligen att du skrivit fel, att ungen inte är en månad gammal.
För då är den på tok för liten för att ens lämna sin mor...

Tyvärr så e det inte fel, jag har också tänkt på det att det lät väldigt ungt, men köptes i en djuraffär och de sa att det skulle vara ok.

Nej men gud var hemskt! Kan man anmäla djuraffären för något sådant, för i så fall tycker jag du borde göra det.

Nu vet jag inte om jag hade vågat prova något med en sådan liten unge, men annars kan man ta kaninerna till andra rum där de inte känner sig säkra för då kan de ty sig till varandra istället för att bråka. Utsätta dem för situationer de inte är vana vid, ta ut dem i sele osv.

Ge din bäbiskanin mycket kärlek i alla fall, det kommer den behöva så att den kan ty sig till dig så länge och klappa den från mig!

Senast ändrad:

Det är olagligt att ta kaninungar från mamman så tidigt ja. Låt ungen växa till sig innan du försöker igen, först och främst. Den behöver få lugn och ro och bra mat för att öht må bra. Är den bra i magen? I så fall har du haft tur!

Hur stor är buren? "Ganska stor" är inte så exakt mått :p (det finns folk som anser att burar som inte ens är godkända är "stora").

men varör köpa den då :confused::confused:

skadan e ju redan skedd och den var ensam i buren, tror inte ens mamman fanns där. Och kan ju inte tänka mig att de skulle ta tillbaka den om ja ville lämna den. Men det vill ja inte. En så söt och nyfiken kanin som denna har jag aldrig stött på. Den e mycket kelen o slickar o myser. Och den verkar bra i magen, mycket matglad och äter det mesta. Jag e så dålig på det här med mått, men kan inte göra buren mycket större just nu för de e i ett stall med ont om plats. Till sommaren ska de få komma ut och då kan man göra buren större. :)

men att köpa är ju att stödja...

själv skulle jag aldrig få för mej att köpa en 5 v. kanin bara för att den satt själv och såg söt ut :crazy:.

Djuraffären kommer ju bara ta in nya 5 v. bebisar efter den här.

Hoppas för guds skull att någon har vett att anmäla den här djuraffären!.

men att köpa är ju att stödja...

själv skulle jag aldrig få för mej att köpa en 5 v. kanin bara för att den satt själv och såg söt ut :crazy:.

Djuraffären kommer ju bara ta in nya 5 v. bebisar efter den här.

Hoppas för guds skull att någon har vett att anmäla den här djuraffären!.

Ja men han sa att det inte var någon fara att den klarade sig själv och var 1 månad men det e min familjs så jag var inte där personligen. Men de hade inte ifrågasatt honom. Man tycker ju att man ska kunna lita på folk i djuraffärer att de vet och gör det bästa för djuren.

Man tycker ju att man ska kunna lita på folk i djuraffärer att de vet och gör det bästa för djuren.

Och tyvärr är det inte så i dom flesta fall.

avänder och säljer för små burar, använder och säljer hamstervadd, använder och säljer lyx/gnagarblandningar, tar in för unga djur för försäljning och oerfaren personal rekomenderar fel saker/ljuger för att få sålt.

detta är bara några fel de gör och det är därför jag aldrig handlar från djuraffärer!. Visst finns det bra affärer också men det är inte många.

Herregud! Köpte du en 1 månaders? Det är djurplågeri.. De ska vara 8 veckor och man kan inte släppa i hop en unge med en vuxen och absolut inte två hanar... Inte honor heller....

Då måste du köpa en vuxen hona och släppa i hop de på neutral mark, men det kanske aldrig fungerar... Du ska inte släppa i hop de igen utan ha de åtskillda och prova till hösten när inga brunster är igång och som sagt inte den ena till den andra utan ett helt nytt ställe.

Då gäller detta honor, hanar ska aldrig gå ihop..

Kaniner mår inte dåligt av att vara själva.

Tyvärr säger lagen 6 veckor men kaninavelsföreningen rekommenderar 8 veckor och jag hoppas på att vi kan ändra lagen. Vi håller på att kolla upp det...

Det är olagligt att ta kaninungar från mamman så tidigt ja. Låt ungen växa till sig innan du försöker igen, först och främst. Den behöver få lugn och ro och bra mat för att öht må bra. Är den bra i magen? I så fall har du haft tur!

Hur stor är buren? "Ganska stor" är inte så exakt mått :p (det finns folk som anser att burar som inte ens är godkända är "stora").

Kapar tråden lite jag ;)

Hur blir det om man har en hermelin hane på 3 år och sedan skaffar en till hane? Funderar på att skaffa en kompis till min kanin till sommaren, men kan man ha 2 hanar ihop?
En hona och hane går ju inte, såvida man inte kastrerar dom..?

Kapar tråden lite jag ;)

Hur blir det om man har en hermelin hane på 3 år och sedan skaffar en till hane? Funderar på att skaffa en kompis till min kanin till sommaren, men kan man ha 2 hanar ihop?
En hona och hane går ju inte, såvida man inte kastrerar dom..?

Ingen höjdare, Hanar funkar i regel aldrig ihop, har varit med om ett par undantag men det är väldigt dumt att chansa.

Varför ska du köpa en "kompis"? är den ensam nu är det nog klokast att låta den fortsätta vara det.

Det är ovanligt att kaniner mår dåligt av att vara själva då dom inte är flockdjur.

Ska du tvunget ha en "kompis" bör du kastrera din hane och köpa en hona.

Okej, synd :(
Alltså jag startade en annan tråd om hur man kan göra sin kanin lycklig, och då var det en som tipsade om att skaffa en kompis till honom, tänkte att det kunde vara en bra idé.
Men om jag är tvungen att kastrera honom och om han inte blir lyckligare av det är det väl kanske lite onödigt :confused:

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Däggdjur Jag har en kastrerad hona ca 2 år gammal. Hennes kompis dog för en dryg vecka sedan. Nu känner vi oss redo att skaffa en ny vän till...
Svar
4
· Visningar
5 850
Senast: Miingla
·
Däggdjur Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten...
Svar
4
· Visningar
2 070
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 479
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25