Kaninen opereras nu

T

Tofslan

Just nu ligger min lilla älskling och opereras. Veterinären skall försöka ta bort den ena kindtanden som växer för långt. Den slits inte alls ner som alla andra och har nu orsakat en tandrotsinfektion.

För en vecka sedan kände jag en knöl på Mollys käke, så jag bokade tid till veterinären. Jag förde dit kaninen i morse lyckligt ovetande om de beslut jag skulle behöva ta. Veterinären sa direkt att det var en tandrotsinfektion och att en operation behövdes så jag lämnade kvar min Molly och åkte hem. En timme senare ringer veterinären och säger att det inte alls der bra ut. Tanden har inte bara växt alldeles för långt inne i munnen utan även ner i käken. Jag fick välja mellan att göra ett försök med en operation eller att avliva kaninen.

Jag grät och ringde min pappa som tog med mig till veterinären där vi fick se rötgen bilden och diskutera. Vi beslutade oss för att Molly är alldeles för underbar för att avliva och hon har inte visat något tecken på att ha haft ont av tanden utan ätit och busat precis som vanligt.

Så nu opereras hon och jag skall få hämta henne i eftermiddag. Sen är det bara att hoppas att de andra tänderna som har sina rötter precis vid den operarade tanden inte börjar orsaka problem för då har jag inte så mycket val längre.

Hoppas att jag tog rätt beslut idag :crazy:

Sv: Kaninen opereras nu

Håller en tumme här med, hoppas det går bra!

Tycker du gjorde helt rätt som valde att ge henne en chans. Veterinärerna är oftast väldigt duktiga, hade de sett det som ett "omöjligt" projekt hade de nog inte föreslagit operation alls.

Räknar såklart med en ny rapport ikväll. ;)

Soppan: Tack så mycket!

Vego96: Tack! Rapport kommer när jag hämtat hem min lilla tjej i eftermiddag.

Underbart att du tar så väl hand om din kanin!

Allt för många tänker ju :

"Det är bara en kanin...."

Hoppas nu allt går bra!

/KT

Nu har jag hämtat hem Molly. Hon är groggy från narkosen och vinglig på benen men har druckit lite vatten redan. Hon har ont men har fått smärtstillande. Operationen hade gått så bra som den kunde även om det var en svår och besvärlig operation enligt veterinären. Veterinären hade tagit bort den tand som orsakade problemen men även någon annan tand som var lös :crazy: Så nu har hon ett dränage som skall tas bort på måndag.

Här finns en bild på henne när vi just kommit hem.

Veterinären visade mig hur jag skulle ge henne antibiotikasprutor i nackskinnet och det var inte alls så svårt som jag trodde så det skall nog gå bra.

Vet du hur dom opererade? Öppnade dom underifrån, eller vad är det där som ser ut som ett sår under hakan/ på halsen? Jag är bara nyfiken:D

Skönt att det verkar ha gått bra! :)
Jag ger ju hellre sprutor till en kanin än en kuse, det är ingen höjdare... :crazy:

Stackars liten. Men förhoppningsvis så blir det bättre för henne nu.

Hon såg lite groggy ut på bilden.

Håller tummarna för ett snabbt tillfrisknande.

Mvh

Tora

Tack för att ni visar er omtanke! Det är väldigt skönt. Man känner sig inte som en bra kaninägare när kaninen har ont men det blir ju förhoppningsvis bara bättre nu.

Annna91: Innifrån tror jag, det är väldigt svårt att komma ihåg allt vad veterinären säger till en. Vi har i alla fall inga stygn som skall tas bort förutom de som håller fast dränaget. Men det är ett ganska stort rakat området och antagligen är det någon vätska de sköljt bort infektionen med som har runnit ut... Eller så är det bara irriterat.

Hela kvällen igår var hon väldigt groggy men drack mycket! Även om hon spillde ut en del också. Undrar om inte lite rinner ut ur dränaget? Kan det vara så? För hon var väldigt blöt på bröstet, eller så doppade hon bara det i vattenskålen kanske. Eller så dregglade hon efter operationen. Det märktes på henne att det kändes konstigt att dricka vattnet, det åker väl runt på ett annat sätt i munnen nu när tänder är borta. Hon kändes lite kall igår kväll också så jag bäddade en lite filt runt henne.

I natt var jag upp en gång och kollade till henne (jag hade lite svårt att sova). Då hade hon lagt sig ovanpå filten men inte rört sig mera. Så jag gav henne vatten och fick i henne lite lite mosad banan (banan är ju så gott så det kan hon bara inte motstå :) Annars är det morotspuré som står på menyn de närmaste dagarna. Hö och pellets finns också om hon skulle vilja äta det.

Imorse var hon mycket piggare. Hon hade gått och gömt sig i sitt hus och när jag kom och gav henne frukost hoppade hon fram och verkade vara intresserad av maten. Men åt inget. Sedan släppte jag ut henne och nu har hon varit på toalådan och sedan tvättat sig mycket.

Undrar om de har satt någon salva i ögonen på henne igår för det var gult klet i ögonen imorse? Borde ju inte vara ögoninflammation eftersom hon får antibiotika redan för tandrotsinfektionen :confused:

När man söver kaniner så brukar de inte blunda. Så för att ögonen inte skall torka ut så brukar man lägga lite salva i ögonen. Kan vara så att det är resterna du ser. Är du det minsta tveksam så ring veterinären och hör efter.

Även om hon inte vill äta så är det bra om du trugar i henne lite mat som tex morotspuren. Kaniner tål inte svält specielt bra och behöver ha lite mat i magen i princip hela tiden (fast det kanske du redan vet).

Det är bra att hon börjar bli lite piggare. Oftast så återhämtar sig kaniner ganska så snabbt.

Mvh

Tora

Precis oms jag trodde då. Jag ska se om det dyker upp mera klet eller om det var salvan. Kommer det mera ringer jag till veterinären och frågar.

Maten försöker jag med lite hel tiden. Morotspuré utblandad med lite mosad banan har gått ner men inte mycket. Kanske två teskedar sammanlagt...

Men hon försöker äta iaf, när jag ger från handen ur skålen äter hon inte alls. Men det är kämpigt att äta ser man hon tvättar sig mycket och det känns antaligen jättekonstigt när tänderna är borta och munnen är öm och svullen.

Jo, jag har läst det där om att kaninerna behöver mat för att magen och tarmarna ska fungera så jag kämpar på. Men hon verkar vara pigg fortfarande. Att hon tvättar sig tycker jag är ett bra tecken då bryr hon ju sig om hur ren hon är och det skulle hon inte orka göra om hon mådde riktigt dåligt.

Tack för ert stöd allihopa. Det är värt mycket.

Måste bara få berätta att Molly just provade att äta hö! Och numera kan dricka vatten ur vattenflaskan igen!

Hon äter fortfarande mosade grönsaker och uppblött fibrex som är lättuggat. Men hon har smakat på höet och pelletsen. Igår började hon riva sönder en tidning och tugga i sig den... Så nog verkar det vara på väg åt rätt håll, men man märker att hon tycker det känns konstigt att tugga och att det tar längre tid än vanligt.

Är det någon som vet hur veterinären gör när de tar bort ett drängage? Måste kaninen sövas igen?

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 573
Senast: Fibusen
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 781
S
Hundhälsa Har en siberian huskey som i somras fyllde 13 år. Han är alltid pigg och glad, och nästan alla som träffar honom tror att han...
Svar
6
· Visningar
8 549
Senast: TinyWiny
·
N
Katthälsa Åh blir snart galen på att katten aldrig blir frisk. Han kom in för några veckor sedan, och hade blod runt nosen. Han var även väldigt...
Svar
2
· Visningar
976
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama