kaninen äter inte

Sedna

Trådstartare
min kanin har inte ätit något sedan i går förmiddag.
kvällsfodret jag gav honom igår har han bara petat lite i.
han är inte alls intresserad av maten och det är definitivt inte likt honom. annars är han pigg, är inte hängig utan skuttade runt i buren imorse när jag gick ut för att se om han ätit. bajsat har han inte heller gjort, inga större mängder iaf.
förstoppning var det första jag tänkte.
vad gör man i så fall?

Sv: kaninen äter inte

ring veterinär och hör vad dom säger..

min kanin har haft förstoppning.. då gav vi parafin-olja (tror jag det heter ? :confused: ) och masserade magen på honom.
och lät honom skutta fritt massor.

men ring veterinär och hör vad du ska göra...

Senast ändrad:

nu när jag kom hem satt han och åt hö.
han har inte ätit av varken pelletsen eller moroten, men i och med att han äter hö och han är pigg så kan det inte vara något större fel på honom. maten dög väl inte för dagen.

hehe.. kan vara så ibland..:p
när min kanin hade förstoppning satt han bara och ville inte gå någonstans, åt heller ingenting.. inte ens hö.

Man bör dock tänka på att kaniner inte alls visar tecken på att vara sjuka.

Kaniner bär nämligen på ett anlag med uppgiften att dölja försämrad hälsa. Detta pga att rovdjuren tar de individer som ser svagast ut först. Så om kaninen visar minsta tecken på sjukdom bör man kolla upp det snabbt, det är ofta akut när det väl visats.

Hoppas att det går bra med kaninen, om han äter hö och skuttar; vad gör han när du släpper honom lös?, så borde det inte vara så stor fara. Han bör bajsa, gör han inte det så är det värre. Har hört att man kan ge kaniner lite kaffe för att få fart på magen.

Senast ändrad av en moderator:

Han har nog problem med tänderna, i och med att han äter så lite och försiktigt.
Ska till vetrinären om en timme. Hoppas det går bra.

han sover nu, som självaste törnrosa.
kindtänderna i underkäken var rejält vassa så de är nu raspade.
förhoppningsvis var det där problemet var.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 291
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Min hund hade diarré i förrgår (måndag). Kom plötsligt och hon bajsade två ggr under dagen som var riktig diarré. Förmodligen ätit något...
Svar
6
· Visningar
1 824
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 987
Däggdjur Idag såg jag att våran ena kanin inte mådde bra. Arg på mig själv som inte sett något tidigare :( Troligen har dom bråkat med varandra...
Svar
5
· Visningar
2 132
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama