Kaninbetende

Apollo

Trådstartare
Vi har nu satt ihop vår hona med en annan hona.
Vår hona försöker para sig med den andra honan. Vi blir lite konfunderade för vi vet att vår hona är en hona, men finns det betendet hos honor också. Vår hona skvätter också kiss på väggarna, hur kan man få dom att sluta med det.

Hej!
Jag kan inte svara på hur du ska få dem att sluta med det, tyvär (jag har inget bra tips helt enkelt :crazy:).
Det är kanske bäst att sära på dem. Honor har ofta svårt att gå ihop om dem inte är från samma kull.
Hur reagerar den andra kaninen när den blir (uräkta uttrycket :o) -påsatt-??
För om hon blir agressiv så skulle jag flytta den ena.

/Rachel

Det har bara hänt en gång idag, de har bara gått ihop 20 min, första gången de träffades. Den andra sa inte så mycket. Och vår hona gjorde det en gång sen sluta hon.
De kommer att träffas lite då och då nu, bor brevid varandra.

jaha, men då skulle jag tro att det är honans sätt att visa överlägsenhet (dominans) över den andra :idea:.
Om din andra hona inte reagerar så är det ingen fara. :smirk:
Låt dem träffas mera och "lära känna" varandra lite!

Lycka till!!

/Rachel

det är ett dominansbeteende och ingenting farligt.
honor kan tillochmed para sig med sina ungar...

Tack för era svar, men hur är det med kisseriet på väggarna det har hon hållit på med innan den andra honan kom.
Hur kan jag bli av med det?? :confused:

hon behöver lugna ner sina hormoner lite.
tror nog att hon lugnar ner sig efter ett tag - att pinka in reviret är en viktig ritual när det kommer en ny kanin.... :)

Ja fast detta har hon gjort innan kompisen kom.
Är det nåt som hon kommer att sluta med eller får vi leva med det?? Hon är ju ca 8 månader, kompisen vet vi inte för hon är upphittad i skogen, norr om Sthlm, men troligtvis äldre. Än så länge går det bra, de träffas inte hela tiden men bor brevid varandra. Vill ju att den nya ska få en chans att äta och dricka i lugn och ro och bli lite hemtam.

Låter som att den här kaninen är väldigt brunstig. Ibland blir de så brunstiga att de "rider" på varandra! Har även hänt med min hona som försökte para sig med min hane när det egentligen var hanen som skulle stå för den delen... :smirk:

Tyvärr ha jag inget svar på hur du ska få din kanin att sluta kissa på väggarna...

Sära på dem när någon av dem är brustiga.
Jag känner igen beteendet. Jag har hört att kor gör så ibland och ser hästar göra så. Men endast under brunst.

hmm..

om kaninen börjar revirmarkera när det kommer en ny kompis, så är det helt normalt. så fort de blivit introducerade till varandra och gjort upp om reviret så slutar den dominanta att markera.
dom kan dock fortfarande rida på varandra - inget konstigt och ingenting som bara uppkommer vid brunst.

men med tanke på att din hona gjort så hela tiden kanske hon har en hormonell obalans. började det när hon blev könsmogen?
en del ungdjur kommer i obalans då. man kan testa att ge foder fattigt på E-vitamin samt rogivande örter typ kamomill och liknande.
en del djur kan dock fortsätta att vara odrägliga även efter puberteten, då kan sterilisering vara en utväg.

Ja det började när hon blev könsmogen, innan dess hade vi en rumsren kanin. Rider på den andra gör hon inte längre, det var bara de 2 första gångerna dom träffades som hon gjorde det. Nu går det faktiskt hur bra som helst, är glad att det funkade med en till utan allt för mycket bråk.
Hon hade ett helvetes humör när hon blev könsmogen, men detta har jag inte lagt märke till på ett tag, hon har lugnat sig, men kisseriet finns som sagt kvar.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 913
Senast: Badger
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama