kaninbebis problem

P

pippi27

Har två småttingar hemma, födda mitten av juli.
Den ena har nu snabbt på bara ett par dagar gått ner väldigt mycket i vikt. Hon är läskigt smal :(
Den andra ungen verkar må hur bra som helst.
Dom har fri tillgång på foder, men nu ikväll såg jag att den här lilla blir bortknuffad från maten.
Vågar jag sätta en så´n här liten parvel ensam i en bur ett litet tag så att den får äta ifred?

Sv: kaninbebis problem

Vet har tittat på liten. Det var ju inte så kul besked men nu vet vi ju vad som är fel.
Hon har tandproblem. Saxbett, kallas det visst, tänderna går inte ihop fram utan överlappar varandra så liten har helt enkelt svårt att tugga.
Vi ska försöka med att mata henne med mjuk mat. Typ vitaminpreparerad gurka och massa grönt, så mycket hon nu orkar få i sig. Vet hade dock inga förhoppningar om överlevnad men tyckte vi kunde göra ett försök.

det var trist att höra, är det ett medfött bettfel eller har det kommit nu?

Bästa alternativet är avlivning tycker jag om det är medfött, i förra årets kull hade jag en svart kanonfin hane som tyvärr hade medfött problem med ena ögat :( han blev avlivad

Jag vet faktiskt inte men tror nog att det är medfött. Att tänderna uppe har långsamt växt snett utåt. Ja, avlivning är nog det enda riktiga alternativet om jag inte ser att hon kan komma igång och äta.
Går det att rätta till tandfel på kanin? Min vet gör det iallafall inte.

Nämen!
Nu har liten suttit i egen bur två dagar och vilken förändring!
Mycket piggare, äter och äter. Nu ser det plötsligt possitivt ut :banana:

Man kan regelbundet klippa en kanins tänder, man måste då söva kaninen. Men i vissa fall kan man även dra bort framtänderna på en kanin som har stor besvär. en kanin kan ju leva utan sina framtänder. Men efterom din kanin är så ung så är det bara vänta och se vad som händer.

bettfel är ärftligt, avliva kullen eller kastrera de djur som bara bär på anlaget. djur med bettfel är det humanast att avliva då klippning/slipning av tänder ofta är en mer komplicerad process än vad det finns kunskaps/ekonomiska resurser för. betänk också att det är enormt fysiskt stressande för djuret att bli nedsövt och ingenting som ska göras återkommande.

Ja, det visste jag, att man kan klippa tänderna, men i hennes mun är dom inte långa, dom växer snett utåt.
Kaninerna har ända sedan födseln haft en mängd grenar att gnaga på, vilket dom gör och kullbrodern har inga problem.
Men, men , nu verkar det ju gå åt rätt håll ,nu när hon får vara ensam med maten.
Angående avel, så ska jag inte ta ungar på kaninerna. Hade inga planer på ungar men hade ju inte något val när den inköpta "hanen" nedkom med två ungar.

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 598
Senast: Kratus
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 210
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar