S

sally_lipton

Hejsan!

Jag och två av mina kompisar funderar över att ev. ta en kull nästa sommar. Vi har haft två kullar tidigare, på våra sällskapskaniner.
Men nu skulle vi vilja ta en lite mer "seriös" kull. Antingen blir det då dvv eller lejondvv.
Men nu har vi lite frågor, som vi hopppas få svar på.

1. vi har en lejonhuvad dvv hona, som är köpt från en uppfödare (H-bevis). vi har även hennes mamma (jag fick varken med stam eller H-bevis, men hon är märkt i båda öronen), men som är dvv. Då måste ju hennes dotter vara korsning? alltså dvv / lejonh. dvv. stämmer det? Om vi vill ta en seriösare kull, är det kanske inte det bästa att då använda dottern, om hon inte är renrasig?

2. vad krävs för att få öron/ring-märka kaninungarna? Är det nödvändigt att göra detta?

3. Vilken är den lättaste färgen att börja med?

4. Bör vi köpa in både hona och hane (från uppfödare) för att få en bra kull med bra linjer och utan defekter, eller är det okej att använda en kaninhona/hane vi redan har, till att börja med?

Finns det något sätt att få mer information, annat än att bli medlem i skaf och gå på utställningar?

Hoppas någon svarar,

/Mimmi

Sv: Kaninavel

Har dina honor härstamningsbevis och inte stamtavla (från KAF) så är de troligtvis inte renrasiga. Du kan då inte heller skriva ut stamtavla på ungarna och därmed finns ingen vits att märka dem.

Ungarna måste vara märkta om man ska kunna ställa ut dem. Man får märka de annars också, men det finns liksom ingen vits. Öronmärkning får enbart göras hos veterinär under sedering/bedövning, ringmärkning kan man göra hemma.
För att ungarna ska kunna registreras så krävs utställda och registrerade släktingar i stamtavlan. En stamtavla är i två led (dvs tom mormor/morfar osv) och får max ha två oregistrerade kaniner. Båda föräldrarna får inte vara oregistrerade.

Lättaste färgen är en färg där det finns bra djur och där det är lätt att få den rätt. Hos vanlig dvv är det främst viltgrå, där finns riktigt snygga djur. det finns även ganska många dvärgvädurar som inte är speciellt rastypiska.

Om det är en renrasig kull du vill ha fram så låter det som att det bästa är att köpa en ny hona. Hane kanske du kan låna från en annan uppfödare, eller köpa en egen.

Mycket kunnigt folk och bra info finns på www.kanin-net.nu

Kan även tillägga att jag inte riktigt är säker på hur det ser ut med lejonhuvad dvv. Vet inte om det är en egen ras eller ett hårlag. Är det bara ett hårlag så är det ok att korsa dem. Går lätt att ta reda på via forumet på ovanstående länk.

Om det räknas som en egen ras så kan det finnas dispens eftersom den är såpass ny, så att det går att stambokföra/registrera även utan full stam.

Tänk också på att honan inte bör vara äldre än absolut 2, helst runt ett, om det är första kullen.

Kan även tillägga att jag inte riktigt är säker på hur det ser ut med lejonhuvad dvv. Vet inte om det är en egen ras eller ett hårlag. Är det bara ett hårlag så är det ok att korsa dem. Går lätt att ta reda på via forumet på ovanstående länk.

Om det räknas som en egen ras så kan det finnas dispens eftersom den är såpass ny, så att det går att stambokföra/registrera även utan full stam.

Tänk också på att honan inte bör vara äldre än absolut 2, helst runt ett, om det är första kullen.

Den räknas konstigt nog som en egen ras, trots att det verkar ha samma viktskala och standard som en dvärgvädur, bara det att den ska ha lejonpäls..
Som jag förstått det.

Tack så jättemycket för svar!

jo, min ena hona (öronmärkningar men ingen stamtavla) har haft två kullar tidigare, hos den förra ägaren, varav en tjuvparning. Men jag vet inte om jag vill para henne, då hon ändå har haft 2 kullar (är född 2009). så då blir det nog så att vi försöker hitta en fin dvv hona, och letar i närheten efter en hane att låna. Men vi har ju ett helt år på oss, så det kommer nog gå bra.

Ja, jag har också förstått det så.
Men då är hon alltså inte renrasig, eftersom mamman inte är lejonhuvad dvv, utan bara vanlig dvv...?

Jag ska be min kompis att titta lite närmare på H-beviset till den lejonh dvv.

I sådana fall räknas hon inte som renrasig, nej.

Lite OT, men jag förstår inte riktigt hur det är tänkt med att lejonhuvad blev en egen ras?
Varför blev det inte bara ytterligare en pälstyp på dvärgväduren, precis som ex rex och fuchs? *funderar*

Bra fråga! Man kan ju också undra varför den inte finns med som ras på KAFs hemsida, medan fuchsen gör det. Är inte fuchs en pälstyp bara?

Jag har egentligen ingen aning, men kanske för att man vill ha så bra manar som möjligt (para med normalhårad=enkelmanade ungar=många icke godkända eller dåliga djur).

TS: Hur kan hon vara född 2009 och haft två kullar? Det GÅR väl, men låter väldigt tight?

Den finns med om man kollar på listan över alla raser.
Där står lejonhuvad dvv med.
Fuchs är ju både pälstyp och en ras.
Står det enbart Fuchs, så är det rasen fuchs det syftas på.
Sen finns ju fuchs som pälstyp på dvv och hermelin, så där är det inga egna raser.

Ja, det tyckte jag också verkade lite knasigt, men det var så dom sa. En tjuvparning och en planerad kull (som min kompis köpte en unge ur).

*Knapplån*

Jag hoppas det är okej att jag hoppar in och ställer en fråga.
Min kanin fick en kaninunge i februari och hon har vart en toppen mamma och skött om ungen suveränt hela tiden. Jag har hört att en kanin som satts i avel inte mår bra om den inte får åtminstoden en kull men helst två per år, stämmer detta? I så fall hur tätt kan man ta kullarna? Jag tänkte på att jag läst att för honans skull ska man helst ta en kull på sommaren och/eller en på våren och då börjar det snart bli dax igen. Men jag vill absolut inte ta för tätt så honom mår dålig. Jag har försökt läsa på men det står så mycket olika saker på alla ställen.

Kan lägga till att honan är lejonhuvad dvärgvädur och hanen renrasig lejonhuvad. Samt att honan är i väldigt fint hull.

Det låter då som en skröna.
Familjens hona fick en kull 2006 och det är enda kullen hon fått.
Hon mår då alldeles prima och fyller 5 år i sommar.

Sådana skrönor uppkommer av folk som vill avla men som inte orkar lära sig något om djuren de avlar på. Avel är riskabelt och inget man ska leka fram för att få djuret att må bättre eller något. Avel är så pass riskabelt att det kan döda både hona och ungar, hur bra för hälsan är det på en skala?

Absolut en skröna.

Om du VILL ta en kull så vänta iaf till efter sommaren, eller nästa år.

Tack för svaren!
Det är inte helt enkelt att veta vad som är skröna och inte ibland.
Det sista jag vill är att något ska bli tokigt för det är en fantastisk kanin! :)

:)

Jag undrar en sak till, om någon skulle vilja svara,
Kaniner som är märkta i båda öronen bör väl ha/ska ha stamtavla? För jag fick ingen med när jag köpte henne, men eftersom hon är märkt i båda kanske man kan få fram stamtavlan på annat sätt? Tyckte jag läste om det någonstans.

De flesta som är märkta i öronen har stamtavla ja, men inte alla.
Hur gammal är kaninen?
Du kan höra av dig till KAF och fråga om kaninen är registrerad.

okej, hon är född -09 tror jag. Är inte helt säker, för jag kom inte ihåg vad dom sa, eller vad som stod på deras hemsida när hon var tillsalu. Jag har mejlat och frågat angående stamtavlan, men fick inget svar. Så jag antar att dom kanske inte har någon (dom köpte henne, så dom kanske aldrig fick den från början) .

Det ska jag göra, tack för tipset!

Helt av slumpen har jag nu hittat en hona! :D
En kompis frågade om jag kände någon som ville köpa en kaninunge, och jag svarade att jag inte visste någon på stört, men kunde fråga runt lite. Sedan frågade jag lite om ras, färg, temprament och så... och allt "stämde". Så jag fick ägarens mejl...
En 2.5 månaders dvvhona, viltgrå. Båda föräldrarna har stamtavla och hon bor bara ett par mil här ifrån.
Så nu kollar vi av med våra föräldrar. Om allt går som på räls nu, så bör vi hämta henne i slutet av veckan eller nästa helg!
Detta gick lite fortare än jag förväntat mig, men jag tror det går bra ändå.

Nu tänker jag titta runt på uppfödarnas ( kaninungens föräldrars uppfödare) hemsidor.

Liknande trådar

Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 911
Senast: Pilot
·
S
Däggdjur Hejsan! Jag köpte i slutet av mars en kaninhona av en uppfödare. Hon var då runt året, och hade haft en kull hos uppfödaren. När jag...
Svar
7
· Visningar
1 421
Senast: sally_lipton
·
M
Övr. Katt Jag hoppas nu verkligen att någon kan hjälpa mig med min fråga. det är så att jag själv har en perser hona och min väninna har en...
2
Svar
25
· Visningar
2 928
Senast: BeastieBabe
·
H
Däggdjur Berättar lite först om situationen: Har skaffat mig en Dvärgvädur med en japansk teckning (Brunsvart-randig). Kaninen kommer i första...
Svar
1
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar