Mysgrisen

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en liten kanin till familjen. Men vet inte om jag ska köpa en hona eller en hane.

Vilket är bäst som första kanin?

Sv: Kanin

Vad jag hört så säger dem att hankaniner är mer sällskapliga, men jag vet inte!
Däremot kan hankaniner skvätta, jag har två här hemma och dem skvätter. Så man tänker på det ifall man har dem inne!
Har man oxå två hankaniner ihop så ska dem helst kastreras, för oftast går dem inte ihop, dem bråkar och det kan gå så långt att dem slår ihjäl varandra!
Sen ska alltid kaniner ha sällskap, helst av en annan kanin! ;)

Så man ska ha två kaniner alltså?

Kan de bo i hönshuset? Eller tror du att de kommer att kivas med varandra? (Kaninen och hönsen alltså)

Skaffa dem en egen bur efter lagliga mått.
Tror inte att de dammet som hönsen avger är så bra för kaniner.

Royal_724: Man behöver som sagt inte alls ha 2 kaniner tillsammans. Har själv 7 st o bara två av dom går tillsammans dom andra vill inte ha nån annan kanin i närheten, för dom vill ha sin matte själv:angel::D

Mysgrisen: Jag tycker att kasterade hanar är det bästa, då hanar är mer stabila i tempramentet än honor. Men nackdelen är bara om de är okasterade för de flesta svätter o rider på saker, inte så kul;)

Men sen är dom juh väldigt individuella.

det är ju alltid trevligare för en kanin att ha en kompis, och har man inte tillräckligt stor plats för att ha dem ihop, så kan man ju ha dem i varsin bur bredvid varandra!;)

hanar av dvärgras kan visa aggresiviitet, vilket gör att många rekommenderar att dom ska kastreras, men ävenhonor kan ha ett :devil: humör...
så mitt tips är en hona lr hane som sedan när den nått rätt ålder kastreras, då slipper man skvättandet mm

har själv en kastrerad 4 årig hane och en 4 mån hona ihop, funkar utmärkt förutom när hon brunstar och blir en liten :devil: då får hanen flytta ut i friheten...;)
så kastrering av henne blir det till hösten..

Jaaa, hanar är lugnare i tempramentet än honorna! Mkt mer tillgivna och keligare.
Men om de inte är kastrerade, kan du skvätta urin och försöka para sig med, tex din hand! Inte kul!

Du ska absolut inte ha två HANAR tillsammans. De kan slåss till döds! Du kan ha en HONA och en HANE om hanen är kastrerad! Du kan ha två HONOR om de trivs med varann.
Men det går absolut lika bra med en ensam kanin! Många uppfödare rekomenderar det.

Så man ska ha två kaniner alltså?

Kan de bo i hönshuset? Eller tror du att de kommer att kivas med varandra? (Kaninen och hönsen alltså)

kan de inte få loppor och infektioner av hönsen och deras avföring?

har du inget urrymme? Kanske bygga en bra och stabil kaninbur?

Alla hanar är absolut inte så som du beskriver.
Jag har EN som kan vara lite så att han gärna rider på allt och EN som skvätter (så man märker det), av mina 19 hanar.

När man kasterar dem så känner jag att de förlorar lite av sin "personlighet". Har tre stycken hanar som är kastrerade.

Jag tycker personligen bättre om hankaniner och att kastrera tycker jag ofta är rätt så personlighetsdödande.

Undrar bara en sak...

på vilket sätt tycker ni att deras personlighet försvinner, vadå blir dom ledsna lr vad?:crazy:

Jag har 6 kasterade (5hanar o 1 hona) och alla är precis som dom var innan dom blev kasterade, förutom skättningarna o juckandet.

En hane är bäst som förstakanin för dom är oftast mer sällskapliga och lite lugnare.En bra förstaras är en dvärgvädur.
Du bör absolut inte ha dom i hönshuset för det tål dom inte.
Lycka till!

Dvärgvädurar har ett visst humör...
En holländare är mkt bättre som första kanin, de är avlade för att ha ett lungt och trevligt temperament! :idea:

kan de inte få loppor och infektioner av hönsen och deras avföring?

har du inget urrymme? Kanske bygga en bra och stabil kaninbur?

Mina höns har varken loppor eller infektioner.

Jag har utrymme, men funderade lite på ifall de skulle ha sällskap av varandra.

I hönshuset är det dessutom varmt och skönt på vintern.

Men vi får bygga ett rum till kaninen med värme också när det blir aktuellt.

En hane är bäst som förstakanin för dom är oftast mer sällskapliga och lite lugnare.En bra förstaras är en dvärgvädur.
Du bör absolut inte ha dom i hönshuset för det tål dom inte.
Lycka till!

Okej. Kaninen/kaninerna får ett eget utrymme!

Hane, absolut, jag har haft fyra hanar och tre honor genom åren, och honorna har aldrig varit lika keliga och goa som hanarna. Har f n 4 kaniner (6), varav två (4) hanar. Och jag säger att honorna är :devil: ^^

Trevliga raser är holländare, scheck, dvärgvädur mfl. Själv sysslar jag enbart med hoppkaniner och har uppfödning av dessa.

*Håller med*
Jag har haft två hankaniner och två honkaniner -honorna har vart bitchar som inte tålt se någon annan kanin (det enda sällskap de stått ut med har vart marsvinen och knappt det).
Min stora kastrerade hankanin var det snällaste man kunde tänka sig -mycket jämnare i humöret.

Vill man ha två kaniner så ta syskon av samma kön, kastrera hankaninerna om det är det man skaffar -det är inte dyrare än att kastrera katter (har kastrerat två kaniner och tre katter hos vet. för ungefär samma pris, kanske något billigare för hankatt).
Det är en liten risk med smådjur att de inte vaknar ur narkosen, men jag känner många kaninägare och ingens hane har dött än så länge :)

Man kan ju skaffa en kanin och en till sedan, men då är det mindre chans att de vill vara i samma bur om den ena har reviret där redan, då måste man ha plats för två kaninburar och hagar.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
567
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Stinaelin
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka