Kanin > toalett

T

timeoutofmind

Hejhej! Hoppas det inte är en för dum fråga :angel:
Har en kanintös på lite över året bara.
Jag skulle himla gärna vilja att hon gick på sin toalett. :D
Men ja, det är ju lättare sagt än gjort...
Alla andra kaniner jag har haft innan har bara lärt sig det, det har liksom bara kommit, om ni förstår vad jag menar.
Men hon får snedamp på toaletten & biter den & kastar den & har sig.
Kan det vara så att hon tycker den är obehaglig?
Kanske man kan börja med en mindre (fast då vet jag inte om gumpen får plats, även fast hon är relativt liten)?
Kanske man kan lägga lite kissigt spån på den? Ja, kom med alla tips ni har!
Kan tillägga att hon även hatar matskålar & gör likadant med dom, så man får lägga det i buren bara...
Ja, det stör väl mig inte så, men kan det ha något samband?
Jag har aldrig varit med om det här förut, så jag låter förmodligen ganska dum :D

Självklart är det ju ingen "big deal" & jag dör ju inte om hon inte lär sig gå på toaletten, haha.
Det bara underlättar vid städning av bur & känns som det skulle vara lite smidigare :)

Sv: Kanin > toalett

Om du sätter fast toaletten så hon inte kan vicka på den? =)

Annars har mina kaniner lärt sig ganska snabbt, lägg bara några pluttar i toaletten så borde hon förstå.

Låter som hon är understimulerad? Får hon komma ut ur buren som hon ska? Är buren liten?

När min hittekanin (konohamaru) hittade hem till mig fick han i början bo i en gammal bur som var liten. Då kissade han ner hela buren. Köpte så fort jag kunde en stor bur och då kom kisset i hörnet istället. Han var heller inte rumsren, men ju mer han fick gå lös desto bättre blev det faktiskt. Nu förtiden om jag har glömt att sätta ner toalådan håller han sig tills han får komma in i buren igen :eek:. Rumsrenare kanin har jag aldrig haft, och han som var en sån kissenisse från början!

Min hona (snuffan) slängde också omkring allt i sin bur när hon var nyinflyttad. Hon kissade absolut inte i toalådan en enda gång, men hon satt gärna i den oavsett vart den låg i buren. När jag satte fast toaletten gjorde hon processen kort med den, hon gnagde sönder den totalt. Hon avskydde att sitta i buren öht. Hon var uttråkad och till råga på allt var hon väldigt arg. Jämt.

En vacker morgon hittar jag det lilla livet med en tå ur led och hela frambenet ur led. Detta hade hon lyckats med inne i en helt vanlig bur under natten. Sedan dess går hon lös inomhus (eftersom matte hade fått burskräck helt enkelt.), och har blivit en väldigt tillgiven myskanin istället för ett argt monster, och hon går på kattlådan som en ... katt :p

Kaniner är ju renliga djur av naturen och de verkar vilja dela upp sitt område i "rum". Har de ett för litet område för deras smak blir det antagligen svårt för dem att dela upp det i rum och då kommer väl kanske kisset överallt? Snuffan tyckte uppenbarligen att en 120 cm bur var förlitet men att hela mitt sovrum var en okej storlek, till exempel.

Oj, vad långt det blev :o

Senast ändrad:

Buren är faktiskt väldigt stor! Vet inte exakta mått men det är mycket space s a s :D
& jag har ute henne... ja... svårt att säga, dels är hon utomhus & skuttar i stor rasthage & så är hon lös mycket i lägenheten, men jag kanske ska göra något mer?
Någon form av lek el. dylikt? Eller försöka ha henne på "lösdrift" nu när jag har ett tomt rum till övers :D

Tack så jättemycket för ett långt svar, inga problem :D
Tycker bara om att läsa ;)

Har en del att testa nu :D

Sätt fast toaletten, vissa kaniner tycker om att slänga runt saker oavsett hur mycket aktivering de får...

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
559
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: vinkelina
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 734
Senast: Linn-Nora
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023