kanin som sällskap?

S

SaraBuder

hur är det egentligen att ha en kanin som sällskap till hästen? någon som provat?
min häst har haft en längre boxvila, och nu är det dags igen.. måste ha honom i box eftersom han inte får bralla, vilket han garanterat gör i sjukhage.. :(
jag går ju ut och går mycket med honom, pysslar om honom och ger honom grenar o sånt att pilla med i boxen, men han börjat helt enkelt tröttna på det då han är en häst som vill vara aktiv.
Så tror ni det kunda vara en idé att prova ha en kanin hos honom som sällskap då de andra hästarna är ute?
vet ju inte om han skulle roa sig med den på fel sätt, vill ju inte skada kaninen heller...:o

Sv: kanin som sällskap?

hur är det egentligen att ha en kanin som sällskap till hästen? någon som provat?
min häst har haft en längre boxvila, och nu är det dags igen.. måste ha honom i box eftersom han inte får bralla, vilket han garanterat gör i sjukhage.. :(
jag går ju ut och går mycket med honom, pysslar om honom och ger honom grenar o sånt att pilla med i boxen, men han börjat helt enkelt tröttna på det då han är en häst som vill vara aktiv.
Så tror ni det kunda vara en idé att prova ha en kanin hos honom som sällskap då de andra hästarna är ute?
vet ju inte om han skulle roa sig med den på fel sätt, vill ju inte skada kaninen heller...:o

Jag tror inte hästen har något större utbyte av kanin i boxen, risken är att du får en platt kanin.

Nej och åter NEJ...Inga smådjur till hästar. Finns otaliga kaniner som fått sätta livet till i en hästbox. Varför tro många att en KANIN är ett sällskap till en kanske 3-500 kg häst ???

Jag har sett några som har prövat detta. Det verkade faktiskt som om en och annan häst gillade sin lilla kamrat. Däremot har det mig veterligen alltid, förr eller senare, slutat med en platt kanin. Och i något fall en olycklig häst som inte förstått varför lilla kompis var platt. Så, nej till kanin!

vet inte riktigt hur du menar, om du menar att du vill ha kaninen i boxen med honom (NEEEEEEJ!!) eller som 'sällskap' i övrigt.. Vi hade tre kaniner som sällskap till min förra ponny under en kortare tid då vi inte hade tillgång till annan häst.. De hade boxen bredvid som de bodde i, och så öppnade vi upp ett "hål" i boxväggen så hon kunde 'vara med dom'.. (som en öppen vägg, så hon kunde sticka in huvudet till den andra boxen). Hon var inte direkt i behov av någon annan häst, hon klarade sej bäst själv, och ska jag vara ärlig, så sket hon nog fullständigt i om hon hade kaniner i boxen bredvid..! :D ;) Men de var lättare att flytta kaninerna senare när vi flyttade ponnyn till ett annat stall än en get som vi hade som första alternativ till en början.. :rofl:

Jag har själv haft kaniner som sällskap och detta fungerade finemang. Med den hästen... Men jag skulle aldrig göra det idag och rekommenderar inte någon annan att ha det heller. Risken är som sagt för stor. En platt kanin är inte kul.

På 80-talet var det ett par i stallet som provade detta.
Kaninerna mockades ut en efter en, platta.

Nej och åter NEJ...Inga smådjur till hästar. Finns otaliga kaniner som fått sätta livet till i en hästbox. Varför tro många att en KANIN är ett sällskap till en kanske 3-500 kg häst ???

Tja, kaninen överlevde hästen med flera år. Inte fasen vart den tillplattad. Brukade gulligt sitta på en hökaka och mumsa framför mulen på hästen. Fungerade alldeles utmärkt.

Det som tog kaninen var grannens hund. Två ggr. Andra gången överlevde kaninen inte.

okej, jag låter nog bli att prova detta med kanin..

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 451
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar