Kanin som rymmer

R8n

Trådstartare
Igår upptäckte jag att min kaninhane hade gjort rackartyg, börjat gräva på cementen i väggarna och ätit upp knapparna på min fjärrkontroll till tv:n :(

Gjorde idag en hage till honom som han får springa i, tidigare hade han hela rummet.

Hagen är gjord av ihopsatta kompostgaller som sitter fast i hasn bur och bildar på såvis en hage.

En nackdel är dock att det bara är galler på ena sidan då det är 50 cm till en vägg på andra kortsidan.

Nu har han lyckats ta sig ur denna hage genom att hoppa upp på sin bur via kortsidan.

Bredvid hans bur står en lite större bur med min kaninhona i, den har han fortsatt på och sedan tagit sig över kompostgallret som skyddar så kinerna inte kommer bakom tv:n.

Det var alltså där jag hittade honom nu ikväll.

Om jag inte kommer på någon lösning snart så kommer mina föräldrar setill så han avlivas :(

Sv: Kanin som rymmer

köp en större hage med tak och golv.. eller bygg en själv? då kan han ju varken tynga sig under den eller hoppa ur den..

Du kan inte ställa något på buren han hoppar upp på då?
Jag har själv en inhägnad till Thea där en gammal kaninbur agerar vägg på en kortsida. Jag har ställt dit en transportbur ovanpå, och så en rulle hönsnät för att få dit nåt på ytan som inte täcks av transportburen. Väldigt praktiskt att samtidigt få transportburen så lättillgänglig om något händer :) På andra kortsidan har jag ett bord som hönsnätet jag har som vägg är fäst i, på bordet har jag ställt råttburen så hon inte kommer upp där heller. Fungerar finfint :) Thea är dock inte så hoppig av sig så om det funkar lika bra för andra vet jag inte. Men det är ju en ganska lättfixad lösning så det kan ju vara värt ett försök.

Annars kanske du kan ta bort buren helt? Kaniner brukar ju vara enkla att få rumsrena, så om han inte hoppar över kompostgallret från golvet så kan du ju ha bara själva hagen med kompostgaller runt hela?

För att skydda väggen hade jag nog testat sätta dit hönsnät iaf, eller nåt annat som inte har så stora maskor. Det borde bli svårt att gräva i väggarna då, antar jag..?

Har satt fast kompostgaller på den kortsidan som han rymmer över. Får se om han hittar på något annat sätt att ta sig över på.
Efter väggarna har jag satt upp bräder/plywood-skivor nu så nu kommer han inte i kontakt med väggarna heller.

Ska försöka hitta på något som kan roa honom i hagen men inte är så högt så han kan hoppa ut via den saken..

Liknande trådar

Däggdjur Vi har två kaniner, en hona på 2,5 kg och en hane på runt 2 kg, som går på kaninlösdrift. De är alltså ute dygnet runt i en hage av...
Svar
19
· Visningar
11 612
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama