Kanin som lider av värmen

N

Najntynajn

Har en äldre kaninhona som går som utekanin året om. Under vinterhalvåret klarar hon sig finfint, är alltid pigg och glad. Men nu under sommaren, när temperaturen börjar krypa över 20 plusgrader, så mår hon verkligen inte bra. Hon ligger utmattad i buren och flåsar häftigt.

Tycker så himla synd om henne, vad kan man göra för att underlätta lite för henne? :confused: Självfallet finns det alltid tillgång till färskt vatten.

Endera flyttar du buren till något mycket skuggigt ställe, kanske under en stooor björk, de ger bra skugga...eller så får du helt enkelt plocka in hon dit det är svalt...nu vet jag ju inte hur kaninen bor, men har du stall på gården ? I såfall kan du väl låta henne bo i en box...stall är svala på sommaren.

Frys en nästan full stor läskflaska och lägg in i buren! DEt fungerar som airconditioner! Bara frysa om när det smält, alternativt ha 2, men man kan frysa om den varje kväll o lägga ut på morognen.

Tack för ditt svar. Buren står dock på det skuggigaste ställe som finns, och vi har hägnat in verandan åt henne så den har hon också att röra sig på. Skugga finns alltid att tillgå, och vi brukar ställa upp parasollet över buren under soltimmarna.

Bor tyvärr inte på en gård :( Annars hade det varit alldeles utmärkt..! :bow:

:bow:
Tack så jättemycket för tipset, ska genast slänga in två flaskor i frysen så jag har till morgondagen!

Hon verkar vara väldigt tagen nu, är inte sig själv alls..kan det kanske bero på värmen? Det här säkert varit 25 grader här idag..nåt man kan göra för att hon ska må bättre?
:confused:
Har gett henne lite grodblad och gräs, och det åt hon iallafall med glädje..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 342
Senast: kem
·
S
Övr. Djur För 2,5 år sedan tog vi hand om Emil eftersom mina kusiner inte orkade ta hand om honom. Det är världens absolut snällaste och klokaste...
Svar
5
· Visningar
2 489
Senast: Catta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama