Kanin som bits!

Angelina

Trådstartare
Jag har precis tagit hand om en 7 månader gammal kaninhona. Har inte haft kanin på något år nu utan haft marsvin och de bits ju näst intill aldrig. Så nu undrar jag vad som är "normalt" när det gäller kaniner och att bitas. Som min kanin gör nu så bits hon när jag sticker ned handen för att hämta matkoppen som behöver fyllas på. Kan tyckas att jag är petig men eftersom jag har barn blir jag lite rädd at hon ska bita dem. Finns det kaniner som inte bits :confused: ???

Tacksam för svar!

Mvh Angelina

Sv: Kanin som bits!

Hej!
jag har också ett problem med kaniner som bits!

jag hade från början 2 kaniner (fransk vädur och en vädurskorsning) fransken dog nyss och blandisen blev jätteledesn(vi hade de ej tillsamman)
så då ringde min granne och frågade om jag kunde ta hand om hennes 2 kaniner i ½år, jag sade förståss ja.

Mina kaniner har aldrig bitits och visar inga tendenser på det.
men den vita kaninen com är rund en 5 år som jag tar hand om ´bitts och går mit anfall så fort man tar in handen framför henne, det är jättejobbigt.
hur kan man få bort det? om det går alltså för hon är ju gammal
den andra kaninen jag tar hand om är bara några månader gammal och är hur snäll och lugn som helst. men när man ska ta upp honom så bits han i armen och sprattlar till när man råkar ta han under fötterna/tassarna.
det verkar som om han är superduper kittlig..

någon som har någon ide?

En ny kanin är alltid osäker och det kan vara orsaken till att hon bits. Börja bygga upp ett förtroende så slutar hon säkert!

En del kaninhonor kan vara väldigt revirbenägna, då särskilt i buren.
Har bara en snäll kaninpojke själv (kastrerad). I början var han väldigt bitig av sig (han mådde inte bra där han bodde tidigare, kan bero på det), men med kärlek och tålamod så släppte det. Nu bits han så gott som aldrig och i sånt fall bara mig.
När han biter brukar jag säga ifrån på skarpen: tar tag i nackskinnet och trycker ner homom lätt i golvet och säger nej!
Det kanske låter strängt, men vi har en sån pass relation idag så det fungerar, han vet att det är fel att bitas.

En lösning kanske kan vara att säga ifrån, ta tag i nackskinnet, säg nej. Varför inte en lätt knäpp på nosen....

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 265
Senast: mmbot
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 752
Senast: Cilva
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 027
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar