Kanin och marsvin...

Apollo

Trådstartare
...ihop hur funkar det. Vill inte skaffa en kanin till, men har hört att marsvin kan gå ihop med en kanin. Eller är det dumt nu när hon är könsmogen (se annan tråd).
Jag vill inte skaffa en kanin till för jag vill inte ha en bitsk furie till, det räcker med en.

dom kan va ihop.
dom flesta djurbutiker har det,
men det gälder för din kanin att va van med marsin eller sälskap i huvudtaget.
dom flesta djurbutiker eller uppfödare låter en ta hem på prov när det gälder att sätta ihop
du kan ju ha varsitt bur også,låta dom se varann,och låta dom träffa varann på golvet,sätt ej ihop dom i kaninens bur då det är dens teritorium och får inte inkrektas.
lycka till

Javisst i zoot här i stan är de ihop i ett stort rum , men om de skulle funka när de blir äldre/könsmogna vet jag inte. Min granne påstår iofs att hon hade sina marsvin och kanin i samma bur....risken är väl att kaninen blir irriterad och då kan ju deras sparkar vara direkt dödande!

Jag skulle inte chansa....men jag är ingen expert...hoppas det löser sej för dej! :d

jag tycker inte att kaniner och marsvin ska vara tillsammans.. marsvin är marsvin och ska vara med sin artfrende.. marsvin har ju ett helt annat språk än kaniner och dom måste ju få prata det...
så tycker jag..! :bump:

dom är lika mer än vad man vet

Jag föreslår du ringer å pratar med en djur butik sopm är kunnig i området.lyssna på deras råd.
nu skrev jag till fel person

jag tycker att dt är helt ok att ha kanin och marsvin i samma bur, men gärna fler av båda sorterna. blir mest naturligt då lixom.... :)

Jag har en kaninhona som bott med flera marsvin. Hade henne i min "honflock" när jag födde upp marsvin, och nu bor hon med mina 2 hanar. I början var hon lite fräsig mot den vuxna hanen som då bodde ensam, men den lilla har hon accepterat från första stund.
Hon älskar även våra kattungar och ligger gärna hos dem när kattmamman inte är där.
Men marsvin ska inte bo utan en rasfrände, så du bör skaffa 2 stycken, och en rejäl bur. Det behövs minst 2 hus och fri tillgång till hö (på golvet i buren, inte i höhäck. Det går åt mkt hö! Finns det inte gott om mat kan jag tänka mig att det blir marsvinen som blir utan.
Lycka till!

Min lill-hane har ett eget marsvinm och det fungerar bra. Däremot får man kanske skilja dem åt när det är dags för kaninen att bli brunstig, för annars blir marsvinen knosade. Har inte det problemet med min lill-hane, men min stor-hane är helt hopplös.

Sv: Kanin och marsvin...

Min kompis blandade marsvin och hamstrar och kaniner och det fungerade bra. :rofl:

Jag skulle inte våga mig på det. Det är alldeles för lätt hänt att något av djuren (antagligen marsvinet) kommer ikläm.

Tidigare trådar i samma ämne 1 och 2 .

Har aldrig hört talas om någon som haft marsvin, kanin och hamster blandat, trodde absolut inte att det skulle gå..

Apollo skrev:
...ihop hur funkar det. Vill inte skaffa en kanin till, men har hört att marsvin kan gå ihop med en kanin. Eller är det dumt nu när hon är könsmogen (se annan tråd).
Jag vill inte skaffa en kanin till för jag vill inte ha en bitsk furie till, det räcker med en.
Det är nog väldigt olika. Till min kanin som jag hade förut skaffade jag ett marsvin och de blev GULDkompisar. När de vilade låg han tvärsöver över hennes nacke !!
tyvärr åt marsvinet av ett fikusblad (en sån där tjockbladig fikus) och dog av det. Då tog jag hand om lilla marsvinets brorsa istället, men honom blev kaninen arg på för han förstod inte att han skulle ligga över hennes nacke. Marsvinet blev för rädd för kaninen så vi fick ge upp försöket tyvärr.

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: Stinaelin
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 357
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar