kanin med rinniga ögon.

NagelacksBeroende

Trådstartare
jag har fått ta över en kanin för något år sedan som alltid har haft rinniga ögon (även innan jag fick honom).
någon som vet vad man kan göra ?

ibland torkar jag ögonen med en lite fuktig handduk elr ngt och så, men det verkar inte bli bättre..
om det skulle ha varit ögoninflammation så skulle det ju ha varit en typ vit flytning och ögat / ögonlocken skulle kanske även ha varit röda elr svullna.. men så är det inte..
det är bara en färglös vätsa och han verkar inte "lida" av det.. han kniper inte med ögat elr så..

Sv: kanin med rinniga ögon.

hmm, låter ju soom något "medfött" problem. Gissar att kaninen har något fel i sina tårkanaler. Något som alltid är bra är att torka av ögonen med en bomullstuss som fuktats med koksaltslösning eller bara vanligt vatten som fått koka upp och sedan svalna.

Tycker också det låter som problem med tårkanalerna.
Det du kan göra är precis det du gör, torka rent. Är det en utekanin så kan drag vara boven (men så är inte fallet för min kanin då han bor inne ;) .)

Min kanin (som jag haft i fyra år, men som är 8 år) har så länge jag känt honom (sex år) har också rinnande ögon.
Jag har haft honom till veterinären flera gånger (olika veterinärer) och han har bla. fått salva för ögat då han varit infekterad.

Annars är det en åkomma han lever med. Han mår inte dåligt eller har ont - så alla vet. gissar på att det är tårkanalerna.
Det man kan göra är att spola dem och det skulle säkert hjälpa, men jag vill inte riskera att ha honom i narkos för det!
(Ja, för min rädsla får han gå med problemet.)

naaej, tror inte att det kan vara drag, han bor i stallet och där drar det inte..
jo, jag får väl torka ögonen mer då och se om det blir bättre..
tack för att du svarade.. : )

Liknande trådar

Däggdjur Min ena kanin har fått problem med sitt öga. Det rinner från det, ser ut som att det är tårar som kommer (inte varit och infekterat...
Svar
5
· Visningar
3 892
Senast: Elisha
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 176
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 622
Senast: Tonto
·
Däggdjur Familjens kanin har fått ett rinnande öga. Pälsen under har varit stel av torkad klar vätska. Jag har gjort rent under ögat nu och då...
Svar
2
· Visningar
1 903
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare