Kanin med rinnade ögon

Boj

Trådstartare
En fråga till er käre bukefalister som har erfarenhet av kaniner, denna kanin togs om hand av min dotter när den var mycket ung ca 6 veckor uppskattdes åldern till. Någon hade helt enkelt slängt ut den för att klara sig själv :mad: , vi köpte en bur så småningom eftersom ingen ville kännas vid henne på något sätt.

Idag är hon 6 år, och ögonen har börjat rinna på henne i perioder. Dottern har tvättat med koksaltslösning 2 ggr per dag, och vi har även givit behandling med cloromycitin salva i omgångar. Men efter några dagars uppehåll börjar ögonen att rinna igen, ett samtal till veterinären gav detta. Hon är till åren kommen och det kan ses som normalt att ögonen börjar rinna, min fråga är då denna.
Är det normalt?
Hur gammal blir en kanin egentligen?

Fö är hon i god kondition, pälsen är blank och fin men veterinären ansåg att åldersymtom fanns genom att öronen började på bli lite tilltufsade i pälsen samt att hon börjar ljusna runt munnen och i ansikte.

Sv: Kanin med rinnade ögon

vet inte om rinnande ögon är särskillt "normalt" egentligen.. har en kanin med rinnande ögon, han är bara 5 år..
men har två på 8 år och 1 på 9 år, och deras ögon rinner inte..
det är väl olika på olika kaniner då antar jag, men visst som vet. sa, det kan ju vara åldern.. men 6 år är ju inte så gammalt egentligen..

en kanin kan bli uppåt 10 - 12 år..

Min pojke som blir (eller kanske redan är) 8 år i år har rinnande ögon. De rinner extra mycket om han sitter i drag eller är ute och skuttar och det blåser.
Har testat med salva från veterinär men det har inte hjälpt och vi har kommit fram till att det nog är tårkanalerna som är igentäppta.
Det är dock inget vi kommer göra nåt åt pga åldern och han mår inte dåligt av det (även om det kanske är tråkigt med rinnande ögon).

Hmm ja det låter lite bekant, även om hon har bur med väggar så är det inte alltid som hon sitter i lä. Blåser har det gjort även om det har varit varmt, kanske var det vetrinärens åsikt också även om den var lite luddig. Hon verkar ju inte vara störd av detta direkt, ögonen är inte röda och verkar ej heller infekterade. Undrar om jag skall prova med lite kamomill, det brukar kunna underlätta lite för igensatta tårkanaler.

6 år tycker jag personligen inte är så mycket. Men normalt blir väl en kanin i bra kondition 7-8 år? ev.äldre, mindre kaninraser blir i regel äldre.

Hade en franskvädur som blev 7 år och han hade problem med rinnande ögon genom hela livet. Större vädursraser, speciellt franskvädur, har ofta trånga tårkanaler

vad är det för "modell" på eran? stor, liten, vädursaktig?

Modellen vet jag inte genom att den är en hittekanin, antagligen finns det någon dvärg variant i den men den är inte liten men ej heller jättestor. Att kalla den för dvärgkanin är helt fel, jag har sett sådana och våran är större. Men den är defentivt mindre än dessa franska vädursjättar. :o
Ska se om jag kan fota henne om det nu kan vara till någon hjälp. :confused:

Senast ändrad:

dvärgkaniner har med sin framavlade runda huvudform en utvidgning i ögonbotten, vilket leder till att smuts och sekret lätt samlas där utan att få en normal passage ut. detta är, enligt min erfarenhet, förhållandevis vanligt och hjälper det inte med upprepad sköljning med koksalt el dyl samt behandling med olika typer av ögonsalva, är det troligt att det rör sig om just sekret i ögonbotten.
behandlingen görs normalt under narkos och man spolar ur tårkanalerna. detta är inte alls dyrt och kan naturligtvis även göras på äldre djur.

Gör det, har den just som cipramil säger ett rundat "vädurshuvud" så kan det ha sina förklaringar att det helt enkelt är trångt

Zuzzi skrev:
Hade en franskvädur som blev 7 år och han hade problem med rinnande ögon genom hela livet. Större vädursraser, speciellt franskvädur, har ofta trånga tårkanaler

Min blandraskanin Pelle fick rinnande ögon vid 1½ års ålder, vet trodde att tårkanalerna var trånga eller igenväxta :(
Jag vet inte ifall han led utav det men på sommaren och hösten blev det typ infekterat (tvätta av morgon/kväll) och på vintern så blev det faktiskt bättre om det var riktigt kallt så att inga bakterier kunde gro..

Skulle bara säga detta.

huuuh vilken sötnos!

Ser rätt stor ut men ändå inget märkbart grövre huvud.

Annars ska ni veta att om det är infektion finns det inget bättre än bröstmjölk från en ammande kvinna! Till min stora lycka är jag gravid och föder i nov så jag har tillgång till den varan igen ett tag iallafall (ammade min son i 2 år så :smirk: ) det är rent, ljummet och antiseptiskt! Min mormors ögon mådde toppen av det, hon har problem med ögonen pga diabetes.

Så har man djur med röda ögon och ngn ammande man känner, kanske de har lust pumpa ut några droppar ;)

Min första kanin hade ibland rinnande ögon då han suttit i drag men inte annars, han blev 12 år.
De andra tre jag haft (en tagen av en hund, två avlivade pga bettfel) har inte haft rinnande ögon, fast de blev bara 1, 1 och 3 år gamla :(

Hej!

min kanin har också rinnande ögon (han är en hyfsat stor vädur..)
vi har sköljt med koksaltlösning lite då och då.. men de rinner lite i perioder.. han är bara lite över 1 år. kommer han ha de problemet hela livet?
Finns det något annat än koksalt man kan skölja/smörja på med?
borde vi gå till veterinären?
varför rinner ögat?
:confused:
//HJÄLP MIN ÄLSKADE BAMBI!

Kaniner kan bli over 10 ar men det ar valdigt gammalt. Min forsta vadur blev nastan 10 ar, min andra skulle fylla 5, han var hur pigg som helst men sa en morgon var han dod. Han hade formodligen nagon genetisk defekt, kanske svagt hjarta, eller fick en hjarnblodning, jag vet inte.. :(

Kanin nummer tva hade iaf rinnande ogon, det ena mer an det andra. Veterinaren berattade att det var for att han hade sa tunga, trotta ogonlock (tydl vanl hos vadurar) och att man kunde gora ogonplastik(!) om det blev valdigt besvarligt. Sune verkade dock inte storas av det sa vi sag till att halla omradet runt ogonen rent samt forsokte aven se till att det inte dammade for mycket i hans bur (vet ej om det gjorde nan skillnad men jag inbillade mig att dammet fastnade i hans ogonpals)

Rinnande ögon kan bero på om det är smutsigt i buren (säger absolut inte att det är så i ert fall!) eller kan den vara känslig mot ströet? Vad har ni för strö nu? Bara lite tankat har ingen erfarenhet av rinnande ögon...

Såg att tråden var jättegammal nu, men till Bambi som skrivit nyligen skulle jag råda dig att gå till veterinäten och få det utrett.

Lycka till!

Så här ser den ut, vet inte vad det kan vara för ras/korsning.
Kanin

Det dar ar en black and tan! ( Finns en mellanstor ras som heter sa!).

Varan familj hade i manga ar en kaninhane av samma sort. Han hittade vi hoppandes i var tradgard efter det att en granngard slappt ut alla sina kaniner nar dom trottnat pa dom. ( Alla dog utom "Zorro" som irrade sig hem till oss). ( Blev overkorda elle tagna av rovfaglar antagligen).

/KT

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka