Kanin-hjälp!

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har fyra kaninhonor i mitt stall, de är lösa i stallet och dagtid får de gå ut och in som de vill. Vi har mycket harar här och min första fråga är om harar kan para sig med kaniner och om det kan bli ungar?

Två av kaninerna gräver gångar, de håller på i flera dagar men sen så är ingången borta? Varför gör dom så? Funderade på om den bara är förseglad och ska användas senare, vill inte börja gräva i dom så jag kanske förstör! Det jag undrar är om det är ett vanligt beteende?

Vart vänder jag mig för att lära mig mer om kaniners skötsel och deras beteende? På stadens bibliotek finns det bara barnböcker om kaniner:crazy:, jag skulle vilja ha tips om klubbar och bra böcker etc!

Nej! Jag hittar inget vettigt på nätet och jag litar inte på den informationen!

Sv: Kanin-hjälp!

Har ni enbart harar behöver du inte bekymra dig överhuvudtaget.
Kaniner och harar har nämligen olika antal kromosompar och kan alltså inte få avkommor ihop.
Vildkaniner kan däremot para ens tamkaniner, så dessa bör man se upp med.

Gällande gångarna så brukar en del honor kunna täppa igen ingången till en bolåda (i bur) när hon antingen är skendräktig eller har ungar.
Det kan vara så att någon av honorna är skendräktig.

Vill du ha information så finns det 2 bra forum att bli medlem på, som är enbart om kaniner.
Den ena är Kanin i fokus och den andra är Kanin-net. :)
Böcker finns det mycket riktigt extremt få som är vettiga.
Många innehåller felaktig information.

Sv: Kanin-hjälp!

Har ni enbart harar behöver du inte bekymra dig överhuvudtaget.
Kaniner och harar har nämligen olika antal kromosompar och kan alltså inte få avkommor ihop.
Vildkaniner kan däremot para ens tamkaniner, så dessa bör man se upp med.

Gällande gångarna så brukar en del honor kunna täppa igen ingången till en bolåda (i bur) när hon antingen är skendräktig eller har ungar.
Det kan vara så att någon av honorna är skendräktig.

Vill du ha information så finns det 2 bra forum att bli medlem på, som är enbart om kaniner.
Den ena är Kanin i fokus och den andra är Kanin-net. :)
Böcker finns det mycket riktigt extremt få som är vettiga.
Många innehåller felaktig information.

Tack!:bow::bow::bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka