kanin - han eller hon?

Cilla

Trådstartare
om man som fb kaninfobiker funderar på att köpa en kanin, vilken ras och kön ska man rikta in mig på?

ha i åtanke att jag tyckt kaniner har varit superläbbiga djur och gör detta dels för att dom är oerhört söta och de ninar ja stött på på senare år är har varit riktigt trevliga.
dels för att 4åringen bokstavligen skulle svimma av lycka om vi köpte en.
men en 4åring är ju inte så bra lämpad att ta hand om kanin själv, så jag får väl bita i det sura äpplet och svälja mina skräckkänslor över pälsbollarna!

vad råder ni?

Sv: kanin - han eller hon?

Rikta in dig på en liten ras. Löwen eller dvärg. Är värdelös på raser. Men de små är ju såååååå söta. Och lätta för barn att hålla. Ang kön så vet håg ej.

Kastrerade hanar har ofta jämnare humör än honor - och de är lättare att kastrera än honor.
Så en dvärgvädurshane skulle jag satsa på. Trevliga och lugnare än tex hermeliner.

Köp ett par marsvin annars. Mycket trevliga djur. Dock lite känsligare än kaniner, men jag antar att barnet inte kommer få hantera utan uppsikt ändå med tanke på sin ålder.

Jag har haft kanin en gång. En dvärgvädur. Riktigt bra ras! Hade en kastrerad hane.

Aha. Jag har "blivit av med" mina marsvin till mina föräldrar. De får bara komma hit när föräldrarna ska resa bort :p
Så jag längtar tills vi får barn och att barnet sedan ska bli tillräckligt stort för att föreslå att h*n vill ha ett djur - då ska jag föreslå marsvin :D (Att vi redan har hundar, katt och kaniner spelar ingen roll).

Så jag längtar tills vi får barn och att barnet sedan ska bli tillräckligt stort för att föreslå att h*n vill ha ett djur - då ska jag föreslå marsvin.

EXAKT så var det för mig åxå!!! hade marvin när jag var liten och jag har längtat jättemycket efter att Matilda ska bli såpass stor att hon vill ha husdjur.
av en slump fick jag en bur av en bekant och ytterligare några veckor senare var det annan bekant som skulle köpa en kanin till istället för marsvinet och frågade då om vi ville ha honom. Lilla Chilli kunde ju ABSOLUT inte vara ensam, så det blev ginnibäbis ganska omgående.

Matilda vill nu ha Kanin.... och fåglar..... jag är rätt säker på att hon kommer öppna Matildas smådjuraffär när hon blir stor. :D

Tips från kanincoachen:
Kastrerad hane (jämna i humöret, sprättkissar inte)
Dvärgvädur (liten, lugn, välkänd för att vara bra kelkanin)
Korthårig (köp ej långhårigt om du inte har specialintresse för sånt)
Renrasig (det där med liten, lugn etc stämmer inte alltid om det är en korsning :P)
Vuxen (så du vet vad du får)

Eller en trevlig, lugn, vuxen kanin av vilken ras som helst. Gå på personlighet och köp absolut inte den "lilla blyga ungen".

Vi har två kaniner just nu och jag har haft en del under "barnåren". För stunden bor en gotlandskanin här och en löwen. Har tidigare haft vädur och dvärgvädur. Mitt råd är att köpa korthårigt och hos privat uppfödare, inte djurbutik. Hur kaninen blir som individ hänger mycket på hur den hanteras. Vad gäller hona eller hane tycker jag att det kvittar, vi har två okastrerade hanar och de är inga problem, varken med humör eller kisseri, de håller sig strikt i sin hörna i buren. Vill du inte "chansa" på unge och lägga ner en del tid på att forma den så köp en välhanterad vuxen!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jaha, från mitt kärleksfulla grundläge blev det visst en störtkrasch ner i vansinnet....:meh: Eller ska jag kanske bara se det som ett...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 926
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama